سامانه ثبت اطلاعات مدارس تحت پوشش طرح حامی راهاندازی میشود
میناییپور: طرح حامی در سه مدل حمایت مدرسه از مدرسه، حمایت خیران از مدارس و حمایت نهادهای دولتی و غیردولتی از مدارس طراحی شده است
تهران (پانا) - مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزشوپرورش از راهاندازی سامانه متمرکز ثبت اطلاعات مدارس تحت پوشش طرح حامی (خواهرخواندگی) خبر داد تا از این طریق همه فعالیتها و اطلاعات مدارس حامی و حمایت گیرنده بهطور کامل و دقیق در سامانه ثبت شود.
فرحناز میناییپور در گفتوگو با پانا درباره طرح حامی (خواهرخواندگی) گفت: «سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بهعنوان نقشه راه برنامهها و فعالیتهای وزارت آموزشوپرورش، سند متقن ایجاد همگرایی در ساحتهای ششگانه تربیت و پیونددهنده ساحتها با اهداف دورههای تحصیلی برای دستیابی به تربیت پرورشیافتگانی در تراز سند است.»
او ادامه داد: «توجه و دستیابی به بخشهایی از ساحتهای ششگانه، نیازمند تهیه برنامهها و فعالیتهای چندبعدی و چندلایه با هدفگذاریهای متعدد است.»
مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: «با توجه به این ضرورت دفتر امور زنان وزارت آموزشوپرورش با همفکری و مشارکت بخشهای مرتبط مبادرت به تهیه طرحی کرده است تا ضمن جذب هدفمند مشارکتها و هدایت نظاممند آنها برای گسترش عدالت آموزشی و تربیتی همچنین کاهش محرومیت به ویژه در بخش دختران، زمینه دستیابی به موارد ذکرشده را از طریق افزایش تعاملات و تبادلات فرهنگی فراهم آورد.»
میناییپور افزود: «از مهمترین اسناد بالادستی قابل استناد در اجرای این طرح، سیاستهای کلی ایجاد تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است. در اجرای این طرح تمام استانهای کشور میتوانند بنا به ظرفیت و قابلیت استان، تعدادی از مدارس خود را براساس ملاکها و معیارهای شیوهنامه، طرح حامی، خواهرخوانده (دوبهدو) کرده یا از سایر استانها برای خود حامی جذب کنند.»
او گفت: «این طرح در ابتدای امر و بعد از شناسایی و بازدیدهای میدانی مکرر از استانها در تابستان سال ۹۷ به شکل پایلوت در چند استان کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان به عنوان استانهای حمایتگیرنده و مناطق (۱، ۳ و ۶ شهر تهران) به عنوان مناطق حمایتکننده به اجرا در آمده است که بعد از موفقیت در اجرا، شیوهنامه طرح مذکور برای اجرای ملی در اسفند ۹۷ نهایی و به تمام استانها ابلاغ شد.»
طرح حامی در مرحله اجرای کشوری قرار دارد
میناییپور گفت: «هماکنون طرح در مرحله اجرای کشوری قرار دارد و با توجه به اینکه شیوهنامه ارسالی اولین گزارش رسمی از اقدامات استانها در اجرای این طرح در شهریور ۹۸ به دبیرخانه طرح حامی مستقر در دفتر امور زنان آموزشوپرورش ارسال خواهد شد، شواهد و گزارشها حکایت از آن دارد که اجرای این طرح با استقبال خوب استانها مواجه شده است و مدارس مجری طرح در سراسر کشور در حال اجرای همکاریهای دوجانبه خود هستند.»
راهاندازی سامانه متمرکز ثبت اطلاعات مدارس تحت پوشش طرح
مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزشوپرورش افزود: «همچنین براین اساس، دبیرخانه طرح حامی در حال راهاندازی سامانه متمرکز ثبت اطلاعات مدارس تحت پوشش طرح است تا با راهاندازی این سامانه تمامی فعالیتها و اطلاعات مدارس حامی و حمایت گیرنده بهطور کامل و دقیق در این سامانه ثبت شود.»
او همچنین اضافه کرد: «البته باید اشاره کرد که اجرای این طرح در سه مدل (حمایت مدرسه از مدرسه، حمایت خیران از مدارس و حمایت نهادهای دولتی و غیردولتی از مدارس) طراحی شده است که اکنون تمرکز اصلی بر اجرای مدل اول یعنی حمایت مدارس از مدارس است تا انشاءالله در مراحل بعدی و با توجه به شرایط استانها بتوان مدلهای دوم و سوم این طرح را نیز عملیاتی کرد.»
میناییپور ادامه داد: «همزمانی اجرای این طرح با سیل و آسیبهای ناشی از آن در استانهای گلستان، خوزستان و لرستان باعث شده است تا اهمیت عملیاتی شدن این طرح در بین مدارس سراسر کشور بیش از پیش ضروری به نظر برسد و مدارس با جدیت و حمایت بیشتری در راستای اجرایی و نهادینه شدن این طرح در سراسر کشور گام بردارند.»
طرح حامی یک طرح مردمی است
مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزشوپرورش افزود: «این طرح یک طرح مردمی است، با محوریت روسای انجمن اولیا و مربیان در مدارس پیگیری خواهد شد و مدارس در حوزههایی مانند فرهنگی، آموزشی، رفاهی پشتیبانی، ورزشی و علمی پژوهشی از یکدیگر حمایت خواهند کرد. این ارتباط میتواند کاملاً دوسویه باشد و مدارس میتوانند در این طرح از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.»
او ادامه داد: «همچنین مدارس حامی در این طرح باید قبل از اجرا حتماً با اولیای مدارس و انجمن اولیا و مربیان جلسات توجیهی برگزار و رضایت آنان را برای مشارکت جلب کنند. نکته قابلذکر این است که در این طرح ملاکها و شاخصهایی برای شناسایی و انتخاب مدارس حمایت گیرنده در زمینههای علمی و آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی نیز در نظر گرفته شده است.»
میناییپور در پایان گفت: «اجرای این طرح کاملاً به شکل داوطلبانه است اما بر اساس دریافت گزارشهای غیررسمی این طرح با استقبال دوچندان خیران، مدیران، اولیا، معلمان و دانشآموزان روبهرو شده است.»
ارسال دیدگاه