بطحایی: مدرسه باید کانون تربیت محله باشد
طرح «احیای مدارس ماندگار در گام دوم انقلاب» آغاز شد
تهران (پانا) - مراسم «احیای مدارس ماندگار در گام دوم انقلاب» صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش در دبیرستان شهید مدرس شهرری برگزار شد.
سیدمحمد بطحایی در این برنامه با گرامیداشت نام و یاد شهدا،با آرزوی سلامتی و توفیق برای مقام معظم رهبری و ابراز خوشحالی از حضور در مدرسه ماندگار شهید مدرس گفت: «وقتی مدارسی مانند مدرسه شهید مدرس را که خوشبختانه امثال آنها به خاطر پیشینه تمدنی کشورمان زیاد است، واکاوی میکنیم به یک نکته برمیخوریم و آن وجه ممیزه این مدارس با بقیه مدارس است. امتیاز این مدارس در ساختمان و تجهیزات و ... نبوده است بلکه در مدیریت شایسته و نیروهای خدوم و متعهد و کاربلد بوده است تا اینگونه در تاریخ نظام آموزش و پرورش برجسته باشند.»
۱۰۰ مدرسه ماندگار در کشور شناسایی شده است
او از شناسایی ۱۰۰ مدرسه ماندگار در کشور خبر داد و گفت: «آنچه از تجربه این مدارس باید استفاده کنیم، این است که در گام اول مدرسه باید کانون تربیت محله باشد. مدرسه اصلیترین محل تعلیم و تربیت بچههاست، بنابراین خیلی از تصمیمگیریها باید در مدرسه باشد. آموزش و پرورش ما بالنده نمیشود مگر آنکه مدرسه به یک بلوغ شایسته دست پیدا کند.»
مدرسه باید به عنوان یک هویت مستقل روی پای خود بایستد
وزیر آموزش و پرورش مهمترین سیاست این وزارت را مدرسهمحوری اعلام کرد و گفت: «یکی از سیاستهای ما این است که مدرسه به عنوان یک هویت مستقل نه وابسته به اداره آموزش وپرورش منطقه یا اداره کل، یا حوزه ستاد وزارتخانه روی پای خود بایستد. بنابراین هر آنچه بیرون مدرسه است به عنوان پشتیبان مدرسه و مدرسه کانون اصلی تربیت است.»
بطحایی در این مراسم قدرت تصمیمگیری مدارس در گذشته را یادآور شد و افزود: «اتفاقا یک زمان همین مدرسه شهید مدرس، مدرسه دارالفنون و مدرسه البرز و ... میتوانستند تصمیم بگیرند و دستشان به سمت استان و منطقه دراز نبود که برایشان تصمیم بگیرند و همین یکی از دلایلی بوده است که باعث شده تا مدارس موفقی در تاریخ آموزش و پرورش داشته باشیم و متاسفانه بعدها در تاریخ به مرور سیطره اداره در نظام آموزش و پرورش سلطه پیدا کرده و باعث شده است که تصمیمگیری مدارس ما ناکارآمد شوند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در برخی از استانها بیش از هزار بخشنامه به مدرسه ابلاغ شده است و میدانید بخشنامه هم در ترمینولوژی ما یعنی باید و نباید، یعنی آقای مدیر این کار را بکن این را انجام نده و ... . متاسفانه بخشنامهها و دستورالعملهای متعددی که به مدارس ارسال میشود باعث شده علیرغم اینکه مدرسه از نظر فیزیکی و داشتن تجهیزات و امکانات مناسب در وضع بسیار خوبی است اما از اداره خود ناتوان شود. در چنین فضایی مطمئن باشید مدرسه البرز تهران، سعادت بوشهر و مدرسه شهید مدرس را نخواهیم داشت، چون نمیتوانند روی پای خود بایستند و کارآمد باشند. ظاهر مدرسه و تجهیزات و همه چیز را دارد اما در حل یک مساله منتظر اداره میماند، اداره منتظر استان و استان هم به همین ترتیب. اما این همه خلاقیتی را که در مدارس پارچهای روی آن کشیدهایم، نمیبینیم. ۱۱۰ هزار مدرسه در کشور داریم و با یقین میگویم این مدارس و مدیران و معلمان آنها توانشان در تصمیمگیری از من وزیر بیشتر نباشد کمتر نیست.»
مقاومت، اولین مانع آموزش و پرورش برای ایجاد تحول است
سیدمحمد بطحایی با بیان اینکه این تحول و تغییر برای اینکه مدرسه هویت مستقل به خود بگیرد، سخت اتفاق میافتد، گفت: «همه وزرا و دولتهای قبل هم به درستی این مشکل را تشخیص دادهاند اما تغییر اتفاق نیفتاده است و اولین مانع مقاومتی است که در برابر این تغییر و تحول میشود.»
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: «اصلاح آموزش و پرورش با سخنرانی و بخشنامه و دستور دادن انجام نمیشود. شاید برای مثال در وزارتخانهای یک بخشنامه میفرستند که از فردا تولید میلگرد اینگونه شود و میشود اما در آموزش و پرورش فرق میکند و تدریجی است. تحول در آموزش و پرورش نیاز به فرهنگسازی و آمادگی ذهنها و فکرها دارد و آموزش وپرورش باید این مسیر را به تدریج طی کند. آموزش و پرورش درست نمیشود تا این سیاست مدرسهمحوری محقق شود و مسیر فعلی اصلاح شود، بنابراین مدرسهمحوری یکی از سیاستهای مهم ما است.»
او افزود: «امیدواریم به تدریج این مشکل اساسی را به در کشور کاهش دهیم و رفع کنیم. یادمان باشد حرف اول تحول را معلم میزند، اگر بهترین امکانات را داشته باشیم اما معلم ما کارآمد و باانگیزه نباشد این تحول اتفاق نمیافتد. بنده به عنوان عضوی از خانواده شما به این مهم توجه دارم و برای آن تلاش میکنم.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «متاسفانه تهران و شهرستانهای آن یکی از محرومترین استانهای ما از نظر فضای آموزشی و تجهیزات هستند. بعد از سیستان و بلوچستان، تهران و شهرستانهای استان تهران بدترین وضع را از حیث تراکم و فرسودگی و کمبود فضاهای آموزشی دارند. اما به لطف خدا در سال قبل تلاش خوبی را انجام دادیم و مجلس اعتبارات خوبی را پیشبینی کرده است و امیدواریم این اتفاق خوب هم رقم بخورد. اما یادمان نرود هر قدر ما میدویم نمیتوانیم به نیازها برسیم چون سرعت نیازها بیشتر است.»
بطحایی اظهار کرد: «متاسفانه چون آمایش سرزمین هم در کشورمان نداریم مشکلاتی ایجاد میشود به طوری که در جاهایی مدرسه ساخته شده است، که خالی است.»
دستور وزیر آموزش و پرورش برای بازسای و مقاومسازی دبیرستان شهید مدرس
وزیر آموزش و پرورش در پایان از سازمان نوسازی مدارس هوای تا در اسرع وقت نسبت به تامین اعتبار، بازسازی و مقاومسازی مدرسه ماندگار شهید مدرس اقدام کنند تا این نماد تعلیم و تربیت در شهر ری که یادآور رشادتهای رزمندگان این مرز و بوم است، پایدار بماند.
در این مراسم که سیدفرید موسوی نماینده مردم تهران در مجلس، مهرالله رخشانیمهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، علیرضا کمرئی معاون متوسطه وزیر آموزش وپرورش، محمد صیدلو مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، علی شهری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران و فرماندار شهر ری و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش حاضر بودند، رسماً احیای مدارس ماندگار در گام دوم انقلاب از دبیرستان شهید مدرس استان تهران آغاز شد.
مدرسه ماندگار شهید مدرس در سال ۱۳۵۲ در زمینی به مساحت ٩٠٠٠ مترمربع و زیربنای ٥٤٠٠ مترمربع شامل ٣٦ باب کلاس درس، ۱۱ باب دفتر اداره، ۱۲۰ متر مربع کتابخانه، ٢٨٦ مترمربع نمازخانه و ۲۵۰ مترمربع سالن اجتماعات، آزمایشگاه شیمی، فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی و جغرافیا راهاندازی شده است.
ارسال دیدگاه