در گفت و گو با پانا
معلم قرآن ترکمانچای در کلاس درس هوشمند آموزش می دهد
تبریز ( پانا ) - معلم قرآن منطقه ترکمانچای استان آذربایجان شرقی در کلاس درسی که خود آن را هوشمند کرده درس می دهد.او امسال بعنوان معلم نمونه استان آذربایجان شرقی معرفی شد.
امروزه یکی از اولویت های اصلی آموزش و پرورش در تمامی کشور ها هوشمند سازی مدارس می باشد، مدارس کشور ما نیز برای عصر اطلاعات آماده می شوند.
جاوید امیری معلم دلسوزی است که همواره تعلیم و تربیت را آمیخته با روح خود دانسته و با روحیه ای علمی قدمی جهادی در هوشمندسازی کلاس های درسی خود برداشته و با ایجاد محیطی شاد و با نشاط یادگیری و آموزش را برای دانش آموزان آسان می کند.
وی با اشاره به فرمایش امام علی (ع) که فرمود : "قلب ها هم مثل جسم ها پوسیده می شوند اگر موعظه و سخنی نشنوند" می گوید تعلیم و تعلم در روحیه من هست و همیشه نسبت به تدریس و تحصیل کردن تشنه هستم
امیری، مدیر دارالقرآن امام خمینی(ره)ترکمانچای ، دارای کارشناسی ارشد رشته علوم قرآنی ، متولد چهارم آذرماه ۱۳۶۴ ، متاهل و دارای یک فرزند پسر است. به گفته خودش از سال ۱۳۹۱ که به استخدام آموزش و پرورش به عنوان مربی قرآن در آمده تمام کتب قرآنی مقاطع ابتدایی و همچنین تمام کتب روخوانی ، تجوید و مفاهیم دارالقرآن را تدریس کرده است.
او مسئولیت فرماندهی پایگاه روستای پدری، مسئولیت آموزش و تربیت حوزه مقاومت ترکمانچای ، مسئول مهد قرآن روستا و هم اکنون مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد روستا ، دهیاری روستا و مدیریت دارالقرآن ترکمانچای را به عهده دارد.
امیری درباره علاقه خود به معلمی و عناوینی که در این دوران کسب کرده است چنین می گوید: بنده همیشه یاد دادن و یاد گرفتن را دوست داشته و دارم و حتّی قبل از استخدام هم در مسجد به بچه ها قرآن و مفاهیم یاد می دادم. با اینکه سالهاست از دانشگاه فاصله گرفته ام ولی همچنان با حدود ۷ نفر از اساتید دانشگاهی ارتباط استاد و دانشجویی دارم. زیرا بنده از عمق جان به فرمایش امام علی(ع) اعتقاد دارم : اینکه قلبها هم مثل جسم ها پوسیده میشوند اگر موعظه و سخنی نشنوند.پس تعلیم و تعلم در روحیه من هست و همیشه نسبت به تدریس و تحصیل کردن تشنه هستم.
بنده یکبار معلم نمونه مدرسه و یکبار هم معلم تلاشگر منطقه شده ام. همچنین به عنوان داور مسابقات قرآن،عترت و نماز فعالیت کرده ام. بنده مدیر منتخب استانی در حوزه قرآن،عترت و نماز سال تحصیلی ۹۸ - ۹۷ نیز هستم.
امیری درباره بهترین و بدترین خاطرات دوران خدمت خود می گوید: بدترین خاطره من بی مادر شدن پسری بدلیل طلاق و بهترین خاطره من هم نجات او از جهل و نادانی است. زیرا او با پدری کاملا بی سواد و بد سرپرست زندگی می کرد. با اینکه وقت مدرسه اش رسیده بود ولی در خیابان ها و صحراها بدون برنامه، سرگردان وقت میگذراند و هیچ چیزی یاد نمیگرفت بنده مسولین منطقه را در جریان گذاشتم و بعد از مراحلی او را از طریق رای دادگاه به بهزیستی میانه تحویل دادیم. الحمدلله الان حالش خیلی خوب است : هم از نظر درسی و هم از نظر ادب و ...
وی درباره انتخاب بعنوان معلم نمونه استان توضیح داد و افزود: تغییرات قابل توجهی که در ۴ حیطه در دارالقرآن انجام دادیم موجب انتخاب بنده به عنوان معلم نمونه شد: تغییرات از نظر کمی(فیزیکی) و کیفی در دارالقرآن همچون نصب آبگرمکن و ایجاد آب گرم ، ایجاد گلخانه کوچک در دارالقرآن ، مجهز نمودن کلاس دارالقرآن به ویدئو پروژکتور و کامپیوتر و ... و همچنین وحدت رویه در تدریس کتب روخوانی، حق تلاوت ۱، و ... ، حضور در برنامه های جمعی دانش آموزان مدارس (بالاخص در جشن های تکلیف، جشن قرآن و...) و تبلیغ و تشریح کلاس های دارالقرآن بالاخص تشریح طرح ملی نهضت حفظ جزء سی ، تشکیل شورای قرآنی و جلسات متعدد در رابطه با مشکلات دارالقرآن و رفع۹۰ درصد مشکلات. از باب (من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق) جا داره از همکاری و همراهی اداره(کلانتری سرپرست سابق اداره ، شکرانی معاونت پرورشی و مرتضایی کارشناس قرآن،عترت و نماز) ، خیّران(حاج علی ابراهیمی و دوستانشان) و اعضای شورای قرآنی دارالقرآن تشکر کنم که در تغییرات بوجود آمده در دارالقرآن ، بی تاثیر نبوده اند.
معلم نمونه رتبه و مقام های خود را اینگونه بر می شمارد : دانشجوی نمونه دانشگاه ، معلم نمونه و تلاشگر منطقه ، بسیجی نمونه منطقه و مدیر منتخب استانی در حوزه قرآن، عترت و نماز
ضمناً دارای گواهینامه با امتیاز ۹۸ از ۱۰۰ در کشور در رشته ترجمه و مفاهیم قرآن هستم و به همین جهت لوح تقدیر از قائم مقام وزیر ارشاد با امضای حمید محمدی را دارا می باشم. بنده نفر اول مسابقات قرائت قرآن، تفسیر قرآن و نهج البلاغه در منطقه هستم.
وی در پاسخ به اسن سوال که چه انگیزه ی برای انتخاب شغل معلمی داشتید، گفت: معلمی یعنی علم و آگاهی ، یعنی مبارزه با جهالت ، یعنی دست کسی را گرفتن و او را هدایت کردن. معلمی یعنی همنشینی با انسان های معصوم و دارای قلب پاک. معلمی یعنی پیامبر گونه بودن و به خدا و به آرامش رسیدن و اینها باعث و انگیزه شد تا بنده قدم در راه مقدس معلمی بگذارم.
وی ارتباط خود بین فرزند و دانش آموزان اش تفاوتی قائل نمی شود و تاکید می کند: ارتباط ما از روی همدلی، همکاری و محبت و مشارکت هست. زیرا دانش آموزان فرزندان خودمان هستند و نتیجه تربیت و آموزش آنها دوباره به خودمان برخواهد گشت.
او می گوید: فرزندان را نه برای دیروز و امروز بلکه برای آینده دور پرورش باید داد تا بتوانند در آینده برای مشکلات تصمیمگیری مناسب انجام دهند.
امیری در خصوص خواسته ای که یک معلم از مسئولان دارد، افزود: نه فقط خواسته من بلکه خواسته تمام معلمان این است که شأن و جایگاه معلم در جامعه حفظ شود. یک معلم باید تنها دغدغه اش آموزش و تربیت باشد.
وی برنامه های آتی خود را چنین ترسیم می کند ؛ میخواهم اولویت اوّلم در دارالقرآن جزء سی ام قرآن کریم باشد. لذا حفظ جزء سی، قرائت تقلیدی از جزء سی ، ترجمه و مفاهیم جزء سی(بصورت فیلم،انیمیشن و ...) جزو اولویت های بنده برای آینده و دانش آموزان عزیز می باشد. همچنین تشکیل یک گروه هم خوانی قرآن در دارالقرآن ترکمانچای(بصورت نوجوانی) مد نظر بنده می باشد.
گفت و گو از مرتضی مرتضایی
ارسال دیدگاه