برنامه ویژه مدرسه «بوم» در مدارس آذربایجان غربی اجرا می شود
ارومیه (پانا)- «برنامه ویژه مدرسه» در راستای رویکرد «مدرسه محوری» و سند برنامه درس ملی زمینه انعطاف در برنامههای درسی را فراهم میسازد.
![برنامه ویژه مدرسه «بوم» در مدارس آذربایجان غربی اجرا می شود](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZGYxYjQFsZGs/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHob8oFFb-bZksAIKXaKdntA,,/ZGYxYjQFsZGs.jpg)
صبح امروز، جلسه هماهنگی اجرای برنامه ویژه مدرسه «بوم» با حضور معاونین آموزشی استان در محل معاونت آموزش ابتدائی استان برگزار شد.
میرصادق جامعی، معاون آموزش ابتدائی آموزش و پرپرورش استان در این جلسه اظهار داشت: برنامه ویژه مدرسه یا «بوم» در واقع اعتماد به مدرسه برای برنامه ریزی درسی، اجرا و ارزشیابی با رویکرد فرهنگی تربیتی و با تاکید بر آموزش های مهارت محور و گسترش فعالیت های فرهنگی می باشد.
این مقام مسئول، پاسخگویی به نیازهای منطقه ای، تنوع بخشی به محیط های یادگیری و ارتقای جایگاه مدرسه در اذهان عمومی به عنوان مدرسه محور توسعه محله را هدف طرح «بوم» عنوان کرد.
وی افزود: اختیارات مدرسه در این برنامه شامل برنامه ریزی برای برنامه ویژه مدرسه و استفاده از تمام ظرفیت های درون و بیرون مدرسه می باشد.
جامعی با تاکید بر لزوم اجرای بهینه برنامه ویژه مدرسه در سطح استان گفت: باید مدرسان طرح در مناطق اهداف آن را تبیین کنند.
مهین منافی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان نیز مهارت تامین معاش حلال و فعالیت های میدانی را موضوعات برنامه مدرسه محور عنوان کرد.
این مقام مسئول با اذعان به اینکه مدیران و معاونین مدارس باید در خصوص مدرسه محوری آموزش ببینند؛ گفت: 2 ساعت در هفته به صورت شناور و در حدود 60 ساعت در طول یک سال زمان تخصیص یافته برای این برنامه می باشد.
وی با اشاره به نقش و مسئولیت های مدیر مدرسه در طرح بوم افزود: برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، اجرا، نظارت، کنترل و ارزشیابی برنامه در قالب برنامه تدبیر، فعال سازی شورای معلمان، آموزش معلمان و توجیه اولیا، رعایت سیاست های در عرصه فرهنگی و توجه به ارزش های دینی و استفاده از نیروی انسانی داخل و خارج از مدرسه مهمترین وظایف مدیر مدرسه می باشد.
منافی خاطر نشان کرد: نظارت و ارزشیابی مدرسه از طریق انجمن اولیا و مربیان مدرسه و ارسال گزارش سالیانه طرح صورت می پذیرد.
گفتنی است خاستگاههای قانونی برنامه ویژه مدارس(بوم) راهکارهای 5-5 ،2-6، ،6-11 ،1-16 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبه 2-13 برنامه درسی ملی در خصوص زمان آموزش، تکالیف قانونی متعددی پیشروی آموزش و پرورش قرار داده است، از جمله تنوع بخشی به محیطهای یادگیری، متناسبسازی برنامههای درسی با نیازها و شرایط اقلیمی و جغرافیایی استانها، جلب مشارکت حداکثری خانوادهها، دستگاههای فرهنگی، هنری، خدماتی، مذهبی و تولیدی در طراحی و اجرای برنامهها و فعالیتهای خارج از کلاس و مدرسه و ارتقای توانمندیهای معلمان برای مشارکت مؤثر آنان در برنامه ریزی درسی در سطح مدرسه است.
ارسال دیدگاه