آییننامه نحوه رسیدگی به تخلف بیمهها ابلاغ شد
تهران (پانا) - آییننامه نحوه رسیدگی به قصور یا تخلف شرکتهای بیمه موضوع ماده (۵۷) قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث برای اجرا از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد.
به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری تصویبنامه مصوب جلسه هشتم اردیبهشت سال ۹۸ هیات وزیران در خصوص «آییننامه نحوه رسیدگی به قصور یا تخلف شرکتهای بیمه (موضوع ماده (۵۷) قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه) » را برای اجرا ابلاغ کرده است.
هیات وزیران به پیشنهاد بیمه مرکزی و تایید شورای عالی بیمه و به استناد ماده ۵۷ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه - مصوب ۱۳۹۵- آیین نامه نحوه رسیدگی به قصور یا تخلف شرکتهای بیمه موضوع یاد شده را در ۲۵ ماده تصویب کرده است.
براساس ماده ۲ این آییننامه، «مبادرت بیمهگر به فعالیت در رشته بیمه شخص ثالث و فروش بیمهنامه بدون کسب مجوز موضوع ماده ۵ قانون»، «عدم اخذ مجوز از بیمه مرکزی برای اعمال تخفیفات بیشتر از ۲.۵ درصد نرخنامه حق بیمه مصوب شورایعالی بیمه موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون»، «امتناع از عرضه بیمه موضوع مواد ۲ و ۳ قانون یا امتناع از عرضه پوشش مازاد خسارتهای مالی موضوع تبصره ۱ ماده ۸ قانون بیمه گر دارای مجوز»، «اخذ حق بیمههای موضوع قانون بدون رعایت آییننامههای اجرایی مربوط»، «اخذ حق بیمه حوادث راننده مسبب حادثه مازاد بر تعرفه مصوب هیات وزیران موضوع ماده ۳ قانون» و ... از جمله مصادیق قصور یا تخلف هستند.
بر اساس ماده ۳ این آییننامه، در صورتی که اقدامات خلاف قانون ماده ۲ این آیین نامه رعایت نشود، مدیران متخلف بیمهگر به طور نوشتاری توبیخ شده و به طور موقت از یک ماه تا به طور دائم سلب صلاحیت حرفهای خواهند شد.
ارسال دیدگاه