غلامرضا کریمی:
مدرسه محوری مهمترین واساسی ترین بحث در وزارت آموزش و پرورش است
تهران (پانا) - قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم در جمع فرهنگیان شهرستان خواف استان خراسان رضوی حضور یافت وبرحضور آحاد مختلف جامعه جهت مشارکت در امر تعلیم و تربیت و همچنین توجه وزات آموزش و پرورش به مدرسه محوری تاکید کرد.
غلامرضا کریمی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل در دومین روز هفته گرامیداشت مقام معلم ضمن سفر به استان خراسان رضوی به همراه خدابنده مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن حضوردر شهرستان خواف و افتتاح چند پروژه آموزشی در جمع فرهنگیان و مسئولان این شهرستان سخنرانی کرد.
کریمی در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت هفته معلم و روز معلم به همه فرهنگیان عزیز اعم از شاغلین و بازنشستگان گرامی گفت: در خصوص شغل معلمی نیاز به صحبت نیست. جایگاه این شغل بسیار برجسته است و معمولاً در کشورهای مختلف معیار موفقیت یا عدم موفقیت یک نظام آموزشی به میزان کارآمد بودن وبا کیفیت بودن معلمان در آن نظام بستگی دارد. اگر یک نظام آموزشی معلمان کارامد و قوی نداشته باشه طبیعی است که خروجی آن نظام آموزشی قابل قبول و رضایت بخش نیست.
او ضمن اشاره به اهمیت تاریخی شغل معلمی افزود: علی رغم تمامی مشکلات و مسائلی که به لحاظ معیشتی برای معلمان وجود دارد، ولی شغل معلمی در طول تاریخ شغل برجسته ای بوده و همواره مورد توجه آحاد مردم قرار گرفته است. درآخرین تحقیقاتی که در کشور انجام شده بالاترین جایگاه را به لحاظ قشر مرجع جامعه معلمان دارند. بسیار جای افتخار است که هنور محل رجوع مردم در ایران در مسائل مختلف معلمین هستند و این نشان می دهد که معلمان هنوز مورد توجه آحاد اقشار جامعه هستند.
کریمی ضمن توجه به دغدغه های معلمان در زمینه های مختلف گفت: اگر هزاران انقلاب تکنولوژیک در دنیا صورت گیرد باز هم معلمی به عنوان یک شغل مهم و قابل توجه و اثر گذار در جامعه مطرح خواهد بود. البته این نافی این نیست که ما تلاش نکنیم و معلمان عزیز هم درخواست های خودشان را مطرح ننمایند. هم در مجلس شورای اسلامی و هم در دولت محترم تلاش مجموعه حاکمیت نظام و دولت بر این است که بتوان بخشی از مشکلات و مسائلی را که در جامعه آموزش و پرورش وجود دارد جبران کرد.
قائم مقام وزیر در امور بین الملل در بخش دیگری از سخنان خود تحریم های ضالمانه دشمنان و نقش معلمان و آموزش و پرورش در شرایط حساس کنونی را مورد تاکید قرار داد وگفت: شما می دانید که شرایط کشور شریط خاصی است و محدودیت و فشارهایی که نظام سلطه علیه کشور عزیزمان دارد روز به روز در حال گسترش است، علی رغم این موضوعات با توجه به اینکه بیشترین افزایش بودجه در کشور مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده است، ولی همه نیک می دانیم که این افزایش باز هم کافی نیست و باید توجه بیشتری به وزارت آموزش و پرورش صورت گیرد. امیدواریم در فرایند اجرایی شدن بودجه و مسیرهایی که خارج از سیستم بودجه کشور است با هماهنگی که دولت انجام می دهد و با حمایت هایی که مقام معظم رهبری همواره از وزارت آموزش و پرورش و فرهنگیان دارند بتوانیم بخشی از مطالبات فرهنگیان و چالش هایی که وزارت آموزش و پرورش با آن مواجه است را جبران کنیم.
کریمی افزود: بحث مدرسه محوری مهمترین واساسی ترین بحث در وزارت آموزش و پرورش است و از سوی این وزارتخانه مورد تاکید بوده و ابعاد مختلف آن در حال پیگیری می باشد. ما به جد در وزارتخانه به این جمع بندی رسیده ایم که آنچه به عنوان تحول آموزشی از آن یاد می کنیم باید در درون مدرسه اتفاق بیافتد و اینکه عده ای در تهران در نهاد آموزش و پرورش تصمیم گیری نمایند و عده ای دیگر در استان و یا شهرستان اجرا نمایند این نسخه منسوخ شده است. تحول، نوآوری و خلاقیت در درون مدرسه باید اتفاق افتد. لذا شما شاهد هستید برخی فعالیت ها هم در این راستا در درون وزارتخانه در حال شکل گیری است. از جمله انتخاب ۳ تن از معلمین برجسته آموزش و پرورش به عنوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش که خوشبختانه یکی از مدیران مدارس استان خراسان رضوی هم در جمع این سه نفر است.
قائم مقام وزیر در امور بین الملل ضمن توجه به مشارکت معلمان در عرصه های تصمیم گیری افزود: بسیار فرصت مغتنمی است تا کسانی که در مدارس هستند در کنار مسئولین وزارت آموزش و پرورش در سطح کلان به عنوان عضو هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان و همچنین عضو شورای عالی آموزش و پرورش قرار گیرند و این نشان می دهد دایره بسته ای در نظام مدیریت جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. همه ما فرهنگیان عزیز باید جایگاه و حرمت شغل معلمی را پاس بداریم و بدانیم در چه حیطه ای فعالیت می نمائیم و تا چه حد در فرایند امور تاثیر گذار هستیم.
کریمی در پایان سخنان خود افزود: از آنجا که همه اقشار جامعه دارای فرزند دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت کشور می باشند مشارکت و مساعدت همه آحاد جامعه در ارتقاء کیفیت آموزش و بهرمندی دانش آموزان از مهارت های بالاتر در زندگی موثر می باشد زیرا به دلیل کمبود بودجه در برخی مدارس شاهد کم رنگ شدن فعالیت های کیفیت بخشی و حتی حذف آن هستیم. لذا ما در سطح ملی و مدیران محترم استانی در سطوح دیگر باید فرهنگ مشارکت آحاد جامعه در ارتقاء نظام آموزشی را ترویج دهیم تا هیچ کاستی در تعلیم و تربیت بخشی ازدانش آموزان که آینده سازان کشورمان هستند نداشته باشیم.
شایان ذکر است در سفر یک روزه دکتر غلامرضا کریمی به شهرستان خواف استان خراسان رضوی آموزشگاه ۶ کلاسه حاج احمد سلحشور در زمینی به مساحت ۵۸۳ متر و با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید.
ارسال دیدگاه