در مراسم نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم و بزرگداشت مقام معلم مطرح شد

از مهارت‌آموزی تا حیاط پویا؛ بطحایی برنامه‌ها و دستاوردهای آموزش و پرورش را تشریح کرد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در مراسم نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم و بزرگداشت مقام معلم در سالن اجلاس سران، برنامه‌ها‌، طرح‌ها و دستاوردهای آموزش و پرورش در دولت دوازدهم را در حضور رئیس جمهوری تشریح و تبیین کرد.

کد مطلب: ۹۱۲۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد
از مهارت‌آموزی تا حیاط پویا؛ بطحایی برنامه‌ها و دستاوردهای آموزش و پرورش را تشریح کرد

به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی صبح امروز در آیین نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم و بزرگداشت مقام معلم که در سالن اجلاس سران و با حضور رییس جمهوری برگزار شد، با تشکر از معلمان سراسر کشور که مشغول به امر تعلیم و تربیت دانش آموزان هستند و با اشاره به برنامه های وزارت آموزش و پرورش گفت: «با اتکا به سند تحول آموزش و پرورش و بر اساس سیاست‌ها و راهبردهای دولت تدبیر و امید و برنامه‌های مصوب مجلس شورای اسلامی با محورهای بهسازی و سازماندهی نیروی انسانی، توسعه مشارکت، ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی، عملیاتی کردن بودجه، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در نظام تعلیم وتربیت هستیم.»

او به نمایندگی از ۹۴۰ هزار نفر از پرسنل آموزش و پرورش و ۷۰۰ هزار نفر از پرسنل بازنشسته، برنامه های انجام شده در آموزش پرورش را برشمرد و گفت: «آغاز نظام مدرسه‌محوری و اجرای نظام‌های سنجش کیفیت، ارتقای کیفیت مدیران مدارس، فرایند انتخاب و انتصاب مدیران و تفویض اختیار به مدارس، مشارکت‌بخشی مستقیم معلمان در مراکز تصمیم‌گیری‌ها، انتخاب دو نفر از نمایندگان فرهنگیان در صندوق ذخیره و سه نفر از معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش که با رای گیری مستقیم معلمان انتخاب شدند از اقدامات وزارت آموزش و پرورش بوده است و البته این مسیر را در سایر بخش‌های آموزش و پرورش نیز ادامه خواهیم داد.»

بطحایی در ادامه افزود: «دو ساعت از برنامه درسی را در اختیار معلم، مدیر و مربی پرورشی قراردادیم تا بر اساس نیازهای بومی و محلی که دانش آموزان به آن‌ها نیاز دارند به آنان آموزش دهند، آموزش‌های مهارتی در حوزه‌های مختلف هنری تولیدی آغاز شده است و این دوره‌ها در ۵۰۰۰ مدرسه متوسطه اول و برای ۱۵۰هزار دانش‌آموز دوره‌های کوتاه‌مدت مهارت‌آموزی اجرا شده است و بر اساس دستوری که رئیس‌جمهوری در برگزاری دوره‌های مهارتی منتج به تولید، تکلیف و تاکید کردند، این طرح با همکاری وزارت کار و وزارت ارتباطات آماده شده است و امیدواریم از تابستان اجرایی شود.»

او با اشاره به اینکه طرح خرید خدمات آموزشی در مناطق کم‌برخوردار اجرا شده است، گفت: «۶۰۰هزار دانش آموزان در مناطق کم‌برخوردار و مناطقی که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم از این طرح استفاده می‌کنند که در صورت نبود این طرح احتمال این که دانش‌آموزان این مناطق از امکان تحصیل برخوردار شوند بسیار ضعیف بود.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: «آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی در غالب برنامه ویژه مدرسه اجرا و آموزش موضوعات مهمی مانند محیط زیست، حقوق شهروندی، کتابخوانی، تهدیدات فضای مجازی و ... آغاز شده است و در سال ۹۷برای اولین بار در ۱۰۰۰مدرسه اتاق بازی و یادگیری را راه‌اندازی کردیم، در این اتاق‌های بازی، فرایند یادگیری دانش آموزان به کمک اسباب بازی انجام می شود.»

او طرح حیاط پویا را از جمله طرح های نشاط‌آور مدارس در دولت یازدهم اعلام کرد و گفت: «این طرح در دولت دوازدهم با جدیت در حال پیگیری است، اجرای این طرح با امکانات بسیار محدود و اغلب با استفاده ار کف حیاط و دیوارهای مدرسه اجرا می‌شود لذا نقاشی‌ها و اشکال هندسی که بر روی دیوار و کف حیاط مدرسه ترسیم می‌شود به طور خودکار دانش آموز را به تحرک و ورزش کردن وادار می‌کند و باعث شادی و نشاط دانش آموز می‌شود.»

بطحایی گفت: «جامعه گسترده آموزش و پرورش نیازمند بستری مناسب برای ایجاد تعامل و مشارکت بود لذا شبکه ملی تعاملی را راه‌اندازی کردیم که تاکنون توانسته بسیار موفق باشد.»

او ادامه داد: «با تلاش‌های دولت و مساعدت زائدالوصف خیرین، اقدامات کم‌نظیری در یک سال اخیر در آموزش و پرورش در حیطه عمرانی انجام شد. لذا در سال تحصیلی جدید بیش از ۱۰ هزار کلاس درس جدید به فضاهای آموزشی اضافه کردیم که البته نیمی از این کلاس‌ها توسط خیرین محترم احداث شده است.»

بطحایی ادامه داد: «هفته قبل در حرکتی خداپسندانه که توسط خیرین صورت گرفت، هزینه احداث مدارس تخریب شده در سیل های اخیر تعهد شد و از همین تریبون از همت بزرگ خیرین تقدیر می کنم.»

او هدف اصلی اجرای نظام رتبه‌بندی را ارتقای شایستگی‌های معلمان و بهبود نظام پرداخت‌ها دانست و افزود: «این طرح در کمیسیون های مربوطه دولت بررسی و در دستور کار دولت قرار گرفته است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به عنوان دستگاه‌‌های اندیشه‌ورز تلاش دارند اهداف سند تحول را محقق کنند لذا مفتخریم که در یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم، از شش عنوان کتاب که در ۳۰ مجلد تنظیم شده رونمایی ‌کنیم.»

او ادامه داد: «مطالعه تاریخ تعلیم و تربیت در صدساله اخیر نشان می‌دهد که اوج این خدمات در دوران شهیدان رجایی و باهنر بوده است و من امیدوارم این دو دانشگاه تربیت معلم با استفاده از تجربیات شهیدان رجایی و باهنر قدم‌های موثرتری بردارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار