رئیس دانشگاه فرهنگیان: به عنوان معلم حق نداریم در کلاس درس ناامیدی تزریق کنیم
تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد نباید در کلاس های درس نباید ناامیدی به دانشآموزان تزریق شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حسین خنیفر در آیین نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران و گرامیداشت مقام معلم که در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد گفت: «انسان وجود دوگانهای دارد؛ پایی در زمین و سری در آسمان دارد، آموزش، رسش، کوشش و پژوهش درباره انسان مصداق پیدا میکند و کشور ما برای معلمی و آموزش به لحاظ تاریخی متمایز از دیگر تمدنهاست.»
او ادامه داد: «قدیمیترین شیوه آموزش، استاد شاگردی بوده است. در دین مبین اسلام نیز جایگاه معلمی بسیار والاست، معلمان بزرگ چون ابوریحان شبانگاهان در حیاط خانه میآمد و با خویش نجوا میکرد که همان با صدای بلند فکر کردن است و امروز باصدای بلند فکر کردن را یکی از روشهای تحقیق میدانند، او میگفت که کجایند شاهان و شاهزادگان که ببینند آیا لذتی که از محفل درس امروز بردم آنان از تاج و تخت و مکنت خود میبرند؟»
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: «نکوداشت مقام معلم و تربیت معلم، تکریم آموزش و پرورش است. عباس میرزا ۲۰۷ سال پیش عدهای را به خارج از کشور برای آموزش اعزام میکند و ۱۶۷ سال قبل دارالفنون تاسیس میشود. امیرکبیر برعکس عباس میرزا، عدهای را از خارج آورد به مدرسه دارالفنون که آنها تدریس کنند و آموزش بدهند. ۱۰۰ سال قبل دارالمعلم تاسیس شد و چندسال بعد دارالمعلمات و ما امروز مراسم تکریم آن را برگزار میکنیم.»
خنیفر افزود: «نصبالعین ما بیانات رهبری درباره گام دوم انقلاب و توجه به منویات ایشان است. باید مشمول امر الهی بود که بتوان در وادی معلمی قدم گذاشت، معلم شدن شغل نیست و شان است. کار تعلیم و تربیت در دنیای امروز پیچیدهتر است. دنیای امروز دنیای انفجار، تغییر، دانش و فضای مجازی است و عبور سریعی دارد. حرکت باید در سیستم آموزش و پرورش تزریق شود.»
او ادامه داد: «۲۵۷ پادشاه را از سر گذراندیم و تحولات عجیبی دیدهایم و اکنون به تحول در آموزش و رسش نیاز داریم. کشورهای موفق، زمینههای تحول را در قاعدهگذاری آموزش روی هرم جمعیت به دست آوردهاند یعنی آموزش عمومی و آن را گذرنامه زندگی میدانند. در نظام آموزشی نیازمند تحولات اساسی هستیم و این تحول زائیده تفکر انسان است. اگر میخواهیم جامعه را قوی کنیم باید آموزش ما هم قوی باشد. خلاق بودن، افقمندی، کارآفرینی، ریسک پذیری و جسارت ویژگیهای تحول است. یک درصد هر جامعهای خلاقاند که باید آن را کشف و هدایت کرد.»
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: «باید در آینده زندگی کنیم تا بتوانیم نسل فعلی را برای زندگی در آینده تربیت کنیم. ۱۲ اصل برای نظام آموزش و پرورش بالنده مطرح میکنند که افقمندی، بانک اطلاعات سیال، امکانسنجی مداوم، رصدسازی مداوم تحولات، استفاده از تجارب ملل پیشرو، بررسی خلاهای نظام آموزشی، استقبال از ایده و غنیسازی، آیندهنگری، دسترسی به اطلاعات ناب، کیفیت و کارایی و مهارت و نگاشت آینده و انطباق از جمله این اصول است.»
او افزود: «کلاس درس باید رقص اندیشه باشد نه محلی برای رنج نامه و افسوسنامه. به عنوان معلم حق نداریم در کلاس تزریق ناامیدی در ذهن دانشآموز داشته باشیم. باید دانشآموز را آماده زندگی آینده کنیم؛ برای حضور در دنیای آینده باید پله پله و عرقریزان جلو رویم. امروز با نسل پرسشگر روبرو هستیم. به دانشآموزان علاقه داشته باشیم و بدانیم آینده مملکت ما همینها هستند. آیات صداقت را در چشم دانشآموزان میتوان تلاوت کرد.»
ارسال دیدگاه