رئیس دانشگاه فرهنگیان: به عنوان معلم حق نداریم در کلاس درس ناامیدی تزریق کنیم
تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد نباید در کلاس های درس نباید ناامیدی به دانشآموزان تزریق شود.
![رئیس دانشگاه فرهنگیان: به عنوان معلم حق نداریم در کلاس درس ناامیدی تزریق کنیم](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZGViY2UDwsgD/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHVY9IpISMjoEsAIKXaKdntA,,/ZGViY2UDwsgD.jpg)
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حسین خنیفر در آیین نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران و گرامیداشت مقام معلم که در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد گفت: «انسان وجود دوگانهای دارد؛ پایی در زمین و سری در آسمان دارد، آموزش، رسش، کوشش و پژوهش درباره انسان مصداق پیدا میکند و کشور ما برای معلمی و آموزش به لحاظ تاریخی متمایز از دیگر تمدنهاست.»
او ادامه داد: «قدیمیترین شیوه آموزش، استاد شاگردی بوده است. در دین مبین اسلام نیز جایگاه معلمی بسیار والاست، معلمان بزرگ چون ابوریحان شبانگاهان در حیاط خانه میآمد و با خویش نجوا میکرد که همان با صدای بلند فکر کردن است و امروز باصدای بلند فکر کردن را یکی از روشهای تحقیق میدانند، او میگفت که کجایند شاهان و شاهزادگان که ببینند آیا لذتی که از محفل درس امروز بردم آنان از تاج و تخت و مکنت خود میبرند؟»
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: «نکوداشت مقام معلم و تربیت معلم، تکریم آموزش و پرورش است. عباس میرزا 207 سال پیش عدهای را به خارج از کشور برای آموزش اعزام میکند و 167 سال قبل دارالفنون تاسیس میشود. امیرکبیر برعکس عباس میرزا، عدهای را از خارج آورد به مدرسه دارالفنون که آنها تدریس کنند و آموزش بدهند. 100 سال قبل دارالمعلم تاسیس شد و چندسال بعد دارالمعلمات و ما امروز مراسم تکریم آن را برگزار میکنیم.»
خنیفر افزود: «نصبالعین ما بیانات رهبری درباره گام دوم انقلاب و توجه به منویات ایشان است. باید مشمول امر الهی بود که بتوان در وادی معلمی قدم گذاشت، معلم شدن شغل نیست و شان است. کار تعلیم و تربیت در دنیای امروز پیچیدهتر است. دنیای امروز دنیای انفجار، تغییر، دانش و فضای مجازی است و عبور سریعی دارد. حرکت باید در سیستم آموزش و پرورش تزریق شود.»
او ادامه داد: «257 پادشاه را از سر گذراندیم و تحولات عجیبی دیدهایم و اکنون به تحول در آموزش و رسش نیاز داریم. کشورهای موفق، زمینههای تحول را در قاعدهگذاری آموزش روی هرم جمعیت به دست آوردهاند یعنی آموزش عمومی و آن را گذرنامه زندگی میدانند. در نظام آموزشی نیازمند تحولات اساسی هستیم و این تحول زائیده تفکر انسان است. اگر میخواهیم جامعه را قوی کنیم باید آموزش ما هم قوی باشد. خلاق بودن، افقمندی، کارآفرینی، ریسک پذیری و جسارت ویژگیهای تحول است. یک درصد هر جامعهای خلاقاند که باید آن را کشف و هدایت کرد.»
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: «باید در آینده زندگی کنیم تا بتوانیم نسل فعلی را برای زندگی در آینده تربیت کنیم. 12 اصل برای نظام آموزش و پرورش بالنده مطرح میکنند که افقمندی، بانک اطلاعات سیال، امکانسنجی مداوم، رصدسازی مداوم تحولات، استفاده از تجارب ملل پیشرو، بررسی خلاهای نظام آموزشی، استقبال از ایده و غنیسازی، آیندهنگری، دسترسی به اطلاعات ناب، کیفیت و کارایی و مهارت و نگاشت آینده و انطباق از جمله این اصول است.»
او افزود: «کلاس درس باید رقص اندیشه باشد نه محلی برای رنج نامه و افسوسنامه. به عنوان معلم حق نداریم در کلاس تزریق ناامیدی در ذهن دانشآموز داشته باشیم. باید دانشآموز را آماده زندگی آینده کنیم؛ برای حضور در دنیای آینده باید پله پله و عرقریزان جلو رویم. امروز با نسل پرسشگر روبرو هستیم. به دانشآموزان علاقه داشته باشیم و بدانیم آینده مملکت ما همینها هستند. آیات صداقت را در چشم دانشآموزان میتوان تلاوت کرد.»
ارسال دیدگاه