گلستانخوانی ، دانشآموزان را نسبت به ارزشهای فرهنگی کشور آشنا میسازد
شیراز (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: گلستانخوانی یک اقدام ارزشمند و حرکت آگاهانه در راستای توسعه و تقویت حس خوب دانشآموزان نسبت به دارایی فرهنگی آنها و کمک به تقویت هویت ملی و دینی دانشآموزان است .
مرتضی شکوهی در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره استانی گلستانخوانی در تالار سعدی باشگاه فرهنگیان شیراز، این شهر را دیار فیلسوفان، عارفان، شعرای بلند آوازه و مردمان دست و دل باز و همیشه شاد معرفی کرد و گفت: بسیار خوشحالم از اینکه می بینم دانش آموزان در آموختن کتاب گلستان به عنوان یک میراث فرهنگی ماندگار ، این قدر مهارت پیدا کرده اند.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش مهمترین اثر گلستانخوانی بر دانشآموزان را کمک به آشنایی با مواریث ارزشمند فرهنگی دانست و گفت: این دارایی فرهنگی مختص به استان فارس و شهر شیراز نیست، بلکه یک ارزش والا برای کل سرزمین ایران و حتی بشریت است که باعث می شود یک هویت غنی ملی را به دست بیاوریم .
شکوهی گلستانخوانی را باعث تقویت مهارت سخنوری و استفاده از مفاهیم ارزشمند آثار فرهنگی در زندگی دانشآموزان و توسعه آن دانست.
شکوهی یکی از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی را کمک به روانخوانی و صحیحخوانی دانشآموزان دانست و گفت: هر چه قدر متونی که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد پرمعنا باشد، قطعا صحیح خواندن همراه با تفکر و تدبّر خواندن و درک مفاهیم صحیح اتفاق می افتد .
وی افزود : افزایش مهارت روان خوانی در دانش آموزان باعث تقویت مهارت های نوشتن ، گوش دادن ، مصاحبه کردن ، کتاب خواندن و دیگرمهارت های یادگیری می شود که می تواند به آنها کمک کند .
شکوهی با تاکید بر اهمیت روان خوانی و تقویت مهارت سخنوری در دانش آموزان گفت : وزارت آموزش و پرورش با اجرای برنامه های درسی و با انجام فعالیت های مختلفی مثل؛ تکالیف مهارت محور ، طرح عید وداستان و سایر فعالیت ها، دنبال تقویت مهارت خواندن دانش آموزان و توسعه مهارت سخنوری در ارتباط دانش آموزان با یکدیگر ، خانوده و اجتماع است .
او با اشاره به اینکه طرح گلستانخوانی فعلا تنها در استان فارس اجرا می شود گفت : رضایت بالایی برای این طرح وجود دارد به گونه ایی که اولیای دانش آموزان و معلمان و دانش آموزان همه راضی هستند .
شکوهی اظهار امیدواری کرد که با بررسی نتایج این طرح و مرور دقیق تر و کارشناسی شده بتوانیم از مزایای این طرح برای کل کشور استفاده کنیم و کمک کنیم تمام دانش آموزان سرزمین عزیزمان با اندیشه ها و مفاخر ادبی کشورمان از جمله سعدی و گلستان که از شاهکارهای ادبی این سرزمین است بیشتر آشنا شوند .
وی گفت : اگر باور و اعتقاد معلمان ما نباشد ما نمی توانیم امیدواری حداقلی در تحقق اهدافمان داشته باشیم ، معلم آنچه را که مختص خود می داند با آنچه را که مختص دانش آموزان می داند جدا می کند و خوب می داند که موجودیت ما به واسطه وجود دانش آموزان است.
شکوهی اظهار داشت : گلستان خوانی یک اقدام ارزشمند و حرکت آگاهانه در جهت توسعه و تقویت حس خوب دانش آموزان نسبت به دارایی فرهنگی آنها و کمک به تقویت هویت ملی و دینی دانش آموزان است .
وی یکی از دغدغه های اصلی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را کارکرد انتقال ،گسترش ، توسعه و باز تعریف فرهنگ جامعه و کمک به تحقق هویت ملی و دینی دانش آموزان دانست و گفت : با مروری بر فعالیت های دوره ابتدایی می بینیم که نباید دنبال رقابت بین دانش آموزان و رتبه بندی و دادن تکالیف سنگین به آنها باشیم که مبادا از درس و مدرسه دورشان کنیم .
ارسال دیدگاه