رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان: اختلالات گفتاری عامل بروز آسیب‌های شخصیتی و معضلات اجتماعی است

سنندج(پانا) - رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اختلالات گفتار و زبان را یکی از معضلات مهم سلامتی در بروز آسیب های اساسی در رشد شخصیتی و اجتماعی عنوان کرد.

کد مطلب: ۹۰۹۲۲۸
لینک کوتاه کپی شد
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان: اختلالات گفتاری عامل بروز آسیب‌های شخصیتی و معضلات اجتماعی است

خلیل رنجبر رییس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان در کارگاه آموزشی اختلال گفتار و زبان که با حضور نیروهای گفتار درمانگر مدارس با نیازهای ویژه در سالن جلسات آموزش و پرورش استثنایی استان برگزار شد، با تبریک فرارسیدن اول اردیبهشت ماه روز ملی گفتاردرمانی، اظهار داشت:دانش آموزان با نیاز ویژه دارای آسیب شنوایی، کم توان ذهنی، فلج مغزی، چند معلولیتی و دارای اختلالات یادگیری نسبت به سایر گروه ها نیازمند مداخلات بیشتری در حوزه اختلالات گفتاری می باشند.

رییس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت :بیش از ۱۳۷۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۸۸ مدرسه و مرکز مستقل و ضمیمه شهری وروستایی ویژه ، ۱۹۱ دانش آموز دارای آسیب بینایی خفیف تا شدید در پایه های مختلف تحصیلی مدارس عادی ، ۱۹۰۰ دانش آموز دارای اختلالات یادگیری- رفتاری در پایه های اول تا سوم مدارس عادی دوره ابتدایی نیاز به تمهیدات توانبخشی در زمینه ارزیابی ،تشخیص و درمان دارند.

رنجبر با بیان اینکه کودکانی که از اختلالات گفتاروزبان رنج می برند گفتار وکلمات را نمی توانند روان ادا کنندوانتقال پیام به دیگران برای آنان دشوار است ،افزود :گفتار درمانی روشی درمانی است که گفتار کودک وتوانایی اورادر درک واستفاده از زبان حتی در ارتباط غیر کلامی بهبود می بخشد و با تشخیص ودرمان زود هنگام از دوران کودکی می توان به رفع کامل اغلب اختلالات گفتاروزبان کمک کرد.

وی افزود :حدود ۱۲ درصد از جمعیت کشور به گفتار درمانی ومداخلات گفتاری نیار دارند وبا افزایش سن جامعه وبروز اختلالات اکتسابی مثل تصادفات ،سکته مغزی ،آلزایمر ،پارکینسون ،ام اس واز طرفی افزایش نرخ اختلالات رشدی مثل اتیسم گفتار درمانی یا همان آسیب شناسی گفتار جزو ملزومات اساسی در حوزه سلامت به شمار می رود.

رنجبربا اشاره به اینکه عدم اطلاع رسانی به موقع و دقیق از سوی خانواده به مدارس موجب پنهان ماندن این اختلال در کودک و به مخاطره افتادن روابط فردی و اجتماعی کودک می‌شود، گفت: اولیا بااطلاع رسانی به موقع به معلمان و مدیران مدارس نقش بسزایی در کاهش و رفع این اختلال در کودک ایفا می‌کنند.چنانچه این اختلال در زمان مناسب شناسایی و پیشگیری نشود، جایگاه شغلی، اجتماعی و مهارتی کودکان در آینده دچار مشکل و خسارت جبران ناپذیری می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار