مردم روستای توت‌نده شهرستان بویراحمد در اقدامی جالب هزینه های کمر شکن مراسم عروسی را حذف کردند

از خواستگاری به ساده‌ترین شکل تا حذف مراسم عروسی؛ تفاهم‌نامه‌ ازدواج آسان در جنوب غرب ایران

یاسوج (پانا ) - اهالی یکی از روستاهای شهرستان بویراحمد در اقدامی جالب، تصمیم گرفتند با انعقاد تغاهم‌نامه‌ای از تشریفات و هزینه‌های غیرضروری ازدواج به نحو قابل توجهی بکاهند و البته برای اجرای این تفاهم‌نامه ضمانت اجرای جالب‌تری را هم وضع کردند.

کد مطلب: ۹۰۸۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد
از خواستگاری به ساده‌ترین شکل تا حذف مراسم عروسی؛ تفاهم‌نامه‌ ازدواج آسان در جنوب غرب ایران

یکی از موضوعاتی که مردم کهگیلویه و بویراحمد به آن توجه ویژه‌ای دارند مراسم عروسی و ازدواج است. عروسی‌هایی که در این استان با سبک سنتی اما با هزینه‌های بسیار سنگین انجام می‌شود. برای مثال می‌توان گفت زنان در این عروسی‌ها از لباس‌های محلی بسیار گران استفاده می‌کنند؛ تعداد میهمانان در عروسی‌ها بیش از ۱۵۰۰نفر است؛ در هر عروسی از دو نوع خورش استفاده می‌شود؛ بستگان درجه یک برای خرید کادو حتما از سرویس یا سکه‌های طلا استفاده می‌کنند؛ در عروسی‌ها و مراسم حنابندان و عقد از ارکسترها با هزینه‌های بسیار بالا استفاده می‌شود؛ مقدار شیربها و مهریه‌ها بسیار بالا است؛ گاهی برای پوشیدن لباس، چشم و هم‌چشمی بین زنان رواج دارد و...
اما عده‌ای از جوانان یک روستا تصمیم به اقدامی بزرگ گرفتند تا در این وضعیت اقتصادی، که به دلیل گرانی و تورم، فشارهای زیادی به خانواده‌ها وارد می‌شود این تشریفات را به حداقل برسانند. به همین دلیل در همین اواخر جلسه‌ای با موضوع ازدواج آسان، با حضور خانواده شهدا، معتمدین، فرهنگیان، فرهیختگان، دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستا در در مسجد امام علی (ع) روستای توت‌نده برگزار شد.
این جلسه، نشان‌دهنده همت و شور جوانان این روستا برای مکتوب کردن پیمان‌نامه‌ای با موضوع (ازدواج آسان) بود.
همچنین، نتیجه مشورت حضاری که در آنجا بودند، مورد استقبال دهیاری و شورای اسلامی قرار گرفت و نتیجه مشورت‌ها مصوباتی به شرح ذیل است.

۱-وجود سازونقاره به انتخاب طرفین۲-شیربها با رعایت وضعیت اقتصادی خانواده داماد باشد۳-حذف تالار در عروسی/در صورت مساعد بودن هوا، عروسی در یک منطقه تفریحی و در صورت نامساعد بودن هوا در یک مکان سرپوشیده با هزینه مجانی با تفاهم خانواده طرفین انجام می‌گیرد ۴-هدیه می‌تواند یک حلقه طلا و ساعت و کت‌وشلوار یا هدایای در حد متعارف با توافق دو طرف باشد ۵-مراسم حنابندان به طور کلی حذف گردد۶-مراسم عقد فقط با حضور خانواد دو طرف و بستگان درجه یک باشد ۷-مهریه از یک تا حداکثر صد و چهارده سکه طلا باشد ۸-اگر کسی قصد مهمانی داشته باشد، فقط از یک نوع خورش استفاده شود ۹-مراسم خواستگاری فقط با حضور خانواده عروس و داماد و بستگانی از جمله دایی و عمو صورت گیرد.
بر اساس این تفاهم‌نامه، جوانانی که در بحث ازدواج آسان فقط به انجام سفر زیارتی مشهد مقدس اکتفا نمایند، برنامه استقبال زیبایی از سوی دهیاری و شورا روستا برای آنها پیش بینی می‌شود.

این مصوبات از سال ۱۳۹۸ قابلیت اجرایی دارد. جالب آن که مقرر شد ضمانت اجرایی این تفاهم‌نامه این باشد که اگر خانواده‌ای در شرایط ازدواج قرار بگیرد و بندهای تفاهم‌نامه را رعایت نکند، بقیه اهالی روستا در عروسی آن‌ها شرکت نکنند.

خبرنگار: فاطمه شاهچراغی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار