رییس مرکز تجارت جهانی ایران: مجمع تشخیص با نگاه فراجناحی به «FATF» رای دهد
تهران (پانا) - رییس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، لایحه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و کنوانسیون ملل متحد علیه جرائم سازمان یافته فراملی موسوم به «پالرمو» را با نگاه فراجناحی ارزیابی کنند و منافع کشور را مدنظر قرار دهند.
محمدرضا سبزعلی پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در خوی افزود: دو دستگی در خصوص «FATF» و پالرمو خوب نیست و اعضای مجمع بهتر است به عواقب مثبت پیوستن ایران به آن توجه کنند.
رییس مرکز تجارت جهانی ایران اضافه کرد: متاسفانه «FATF» درگیر مسایل سیاسی داخل کشور شده در حالی که این بحث کاملا اقتصادی است.
وی با اشاره به اینکه الحاق ایران به «FATF» در زمان مناسبی مطرح نشد، افزود: نگاه های مخالف پس از بحث «برجام» بر روی این موضوع متمرکز شد اما ایران دیر یا زود به این کنوانسیون ملحق خواهد شد.
«سبزعلی پور» در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر نقش سازمان تجارت جهانی در دوران تحریم، گفت: مرکز تجارت جهانی با توجه به رابطه مستحکم خود با دیگر مراکز در سایر کشورها می تواند کمک شایانی به بحث دور زدن تحریم ها و کمک به فروش نفت و فرآورده های دیگر آن داشته باشد.
وی افزود: تاکنون دولت و وزرای مسئول در این حوزه هیچ خواسته ای از مرکز در خصوص کمک به رفع تحریم ها نداشته اند و در صورت درخواست مسئولان، در امر کمک به اقتصاد کشور و نهادهای دخیل کوشا خواهیم بود.
وی اظهار داشت: دولت می تواند از ظرفیت بالای مرکز تجارت جهانی و روابط آن در کشورهایی مانند هند و چین برای فروش نفت به صورت بهینه استفاده کند.
رییس مرکز تجارت جهانی به مجموعه فعالیت های سازمان تجارت جهانی هم اشاره کرد و گفت: سازمان تجارت جهانی، بسترساز فعالیت های اقتصادی بوده و فقط خدمات بازرگانی ارائه میدهد؛ در اصل تمام خدمات بازرگانی که یک تاجر یا فعالان اقتصادی نیاز دارند، توسط مرکز تجارت جهانی به آنان ارائه میشود.
مرکز تجارت جهانی (World Trade Center) با بیش از۳۵۰ مرکز در ۱۱۰ کشور دنیا و بالغ بر ۷۵۰ هزار سازمان و شرکت تحت پوشش خود از نهادهای اقتصادی تاثیرگذار در عرصه بین المللی به شمار می رود که مقر اصلی آن در شهر نیویورک آمریکاست.
مرکز تجارت جهانی کلیه خدمات مربوط به تجارت جهانی را در زیر یک سقف جمع آوری و به فعالان اقتصادی عضو و غیر عضو خود ارائه می کند.
این خدمات شامل ارائه اخبار و اطلاعات اقتصادی و تجاری، ارتباطات، باشگاه های تجارت جهانی، برنامه های آموزشی تجاری، سازماندهی هیأت های تجاری و اقتصادی، آماده سازی و مهیای امکانات نمایشگاهی و عرضه کالاست.
ایجاد مرکز تجارت جهانی در ایران به سال ۱۳۶۹ توسط «محمدرضا سبزعلی پور» رییس فعلی این مرکز پیگیری شد و ایران در سال ۱۳۷۵ به صورت رسمی به عضویت اتحادیه مراکز تجارت جهانی «WTCA» درآمد.
ارسال دیدگاه