معاون وزیر صنعت: رنو در آستانه بازگشت به ایران است
تهران (پانا) _ معاون وزیر صنعت میگوید در پی مذاکرات و رایزنیهای صورتگرفته و با توجه به میزان سرمایهگذاری رنو در ایران، این نوید را خواهیم داد که این شرکت خودروسازی دوباره به ایران باز خواهد گشت.
به گزارش ایرنا، فرشاد مقیمی این موضوع را نیز گفت که برای بازگشت رنو ، این شرکت فرانسوی مکانیزمی در نظر گرفته شده است تا تولید این نوع خودرو دوباره از سر گرفته شود.
به نظر میرسد همکاری ۴۲ ساله رنو با خودروسازان داخلی و سرمایهگذاری این شرکت فرانسوی باعث شد تا رنو حاضر نشود به راحتی بازار خودرو ایران را از دست بدهد.
با خروج یک طرفه دولتمردان آمریکا از توافق هستهای برجام و اعمال تحریمهای ظالمانه، رئیس جمهوری آمریکا به شرکت های خارجی فعال در ایران هشدار داد در صورت ادامه همکاری های خود با شرکت های ایرانی مجازات های اقتصادی در انتظار آنها است و این سبب شد برخی شرکت ها از جمله رنو ناچار به ترک ایران شوند.
درحالی خودروسازی رنو مرداد ماه امسال فعالیت های خود را در ایران به حالت تعلیق در آورد که سرمایهگذاریهای زیادی برای تولید خودرو مشترک با خودروسازان ایرانی پیشبینی کرده بود اما فشارهای آمریکا این شرکت را وادار کرد تا از ترک ایران سخن بگوید.
همزمان با خروج شرکتهای پژو و سیتروئن از ایران، کارلوسگون مدیرعامل رنو در مجمع سالیانه این شرکت درباره برنامه رنو در ایران در وضع خروج آمریکا از برجام اعلام کرده بود که « ما ایران را ترک نخواهیم کرد حتی اگر مجبور به کاهش فعالیتهای خود شویم ».
حال پس از ۸ ماه توقف همکاریهای شرکت رنو با خودروسازان ایران معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از بازگشت کارخانه به ایران خبر میدهد.
با وجود تهدیدهای آمریکا ، رنو برای بازگشت به بازار ایران چراغ سبز نشان داده است تا بار دیگر در تولید خودروهای مشترک با شرکتهای ایرانی همکاریهای خود را آغاز کند.
سخنان اخیر مدیرعامل رنو در نشست سالیانه سهامداران این شرکت در خرداد سال جاری نیز تاکیدی بر ادامه فعالیت این شرکت خودروسازی فرانسه در ایران بود که اعلام کرد حتی اگر ناچار به کاهش شدید حجم تولید باشیم، آن را در ایران رها نخواهیم کرد زیرا حفظ فعالیت در بازار ایران برای ما یک مزیت خواهد بود.
پس از توافق هستهای در قرارداد جدید همکاری مشترک ایران و خودروسازی رنو که در سال ۹۶ منعقد شد قرار بود ایران به بزرگترین تولید کننده خودروهای رنو تبدیل شود.
براساس این قرارداد، شرکت رنو در فاز نخست حدود ۶۶۰ میلیون یورو سرمایهگذاری کرد و مقرر بود نخستین تولید مشترک بین خودروسازان ایرانی و شرکت رنو اواخر سال ۹۷ وارد بازار شود.
طبق این قرارداد یک شرکت خودروسازی جدید با ترکیب سهام ۴۰ درصد متعلق به ایران (۲۰ درصد ایدرو و ۲۰ درصد یک هلدینگ خصوصی ایرانی) و ۶۰ درصد متعلق به رنو تاسیس شد و مقرر بود طی دو مرحله در فاز نخست، ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو و در فاز دوم هم ۱۵۰ هزار دستگاه رنو داستر جدید و رنو سیمبل جدید در ایران تولید شود.
طبق برنامه قرار بود فاز دوم این قرارداد نیز از سال ۲۰۱۹ آغاز شود که رنو مجبور به ترک ایران شد اما این شرکت در آستانه بازگشت به بازار ایران است تا باردیگر همکاری های خود را خودروسازان ایرانی آغاز کند.
پیشتر برنامه شرکت خودروسازی رنو در ایران افزایش سرمایهگذاریها در ایران به منظور تولید خودروهای مشترک بود تا ایران به عنوان یکی از مراکز مهم تولید و صادرات انواع خودرو و قطعهسازی شرکت رنو در منطقه تبدیل شود.
با بازگشت مجدد رنو به بازار ایران و تداوم همکاریهای مشترک با خودروسازان داخلی میتوان امیدوار بود که ایران به یکی از بزرگترین مراکز تولید خودرهای جدید در غرب آسیاب تبدیل شود تا با انتقال تکنولوژی و دانش روز و رفع مشکلات و چالشهای این حوزه بزرگ صنعتی کشور بار دیگر کسب و کار را در این بخش رونق پیدا کند.
ارسال دیدگاه