در گردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل آموزشوپرورش استانها؛
بطحایی: مدرسهمحوری زمینهساز مشارکت ذینفعان برای ارتقای کیفیتبخشی مدرسه است
به سمتی حرکت کنیم که مدرسه باور کند از عهده حل مشکلاتش برمیآید و مخاطب اصلی را به تدریج مدیر مدرسه و مدرسه قرار دهیم تا به این باور برسند
تهران (پانا) - جلسه نوبت عصر گردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل آموزشوپرورش استانها به بحث مدرسهمحوری اختصاص داده شد تا در ارتباطی دوطرفه بین ستاد به عنوان سیاستگذار و استانها در حوزه اجرا، همفکری و تعامل ایجاد شود.
به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزشوپرورش، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، در این جلسه به اهمیت برنامه مدرسهمحوری اشاره کرد و گفت: «این گردهمایی در روزهای پایانی سال برای همسویی و هماهنگی بیشتر برنامهها و فعالیتها بین مدیران ستادی و استانی برگزار شده است. لازم است که روی واژه مدرسهمحوری بیشتر بحث شود چراکه مهمترین برنامه در بخش تحول مدیریتی و ساختاری مدرسهمحوری است.»
او ادامه داد: «در سالهای زیادی آموزشوپرورش به سمت مدرسهمحوری حرکت کرده است اما هر بار این طرح در سطح بررسی و استنادی باقیمانده و به مرحله اجرا نرسیده است اما اکنون با تلاش و پیگیریهای همکاران ستادی و مدیران کل استانها، این کار بهتدریج وارد مرحله عملیاتی شده است.»
بطحایی، مهمترین استراتژی آموزشوپرورش در بخش مدیریتی و ساختاری را مدرسهمحوری دانست و گفت: «طرح مدرسهمحوری باید آنقدر تکرار شود تا به یک مطالبه تبدیل شود البته مدرسهمحوری قبل از این با برنامههایی مثل مدرسه سبز و مدیریت آموزشگاهی دنبال میشد که در ادامه به دلایل مختلف متوقف شد.»
او افزود: «نیروی انسانی توانمند، قابلیتها و ظرفیتهای خوبی در اختیار داریم بنابراین زمینه برای ورود به مدرسهمحوری فراهم شده است.»
وزیر آموزشوپرورش با یادآوری آغاز طرح مدرسهمحوری از سال گذشته گفت: «این برنامه به خوبی پیشرفت کرده است هرچند که سرعت کم است و باید موانع را برطرف کنیم. تعریف مدرسه محوری اولین موضوعی است که در این برنامه مورد مناقشه بود.»
بطحایی به یکی از تعاریف مدرسهمحوری اشاره کرد و گفت: «طرح مدرسهمحوری تفویض اختیار و زمینهسازی گسترش و خلق مشارکت ذینفعان در راستای ارتقای کیفیتبخشی مدرسه است. برنامه مدرسهمحوری یک طیف است که از یک سمت آن حرکت کردهایم و به سمت دیگر آن در حال نزدیک شدن هستیم بنابراین نمیتوانیم بگوییم اکنون مدرسهمحوری نداریم و قرار است در آینده کاملاً مدرسهمحوری داشته باشیم.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «هر قدر از مدرسه اختیار را بگیریم یعنی روی این طیف به سمت عقب رفتهایم و هر قدر اختیار دهیم به سمت مثبت طیف حرکت کردهایم. ستاد راهبردی برای مدرسمحوری پیشبینی و اجرایی شده و در اولین گام بخشنامه به ادارات کل استانها ارسالشده است که در آن تفاهمنامهای با مدارس منعقد خواهد شد تا عملکرد مدرسه بر اساس همان تفاهمنامه ارزیابی شود.»
او ادامه داد: «به سمتی حرکت کنیم که مدرسه باور کند از عهده حل مشکلاتش برمیآید و مخاطب اصلی را به تدریج مدیر مدرسه و مدرسه قرار دهیم تا به این باور برسند.»
سیدمحمد بطحایی به برنامههای پیشبینیشده در موضوع مدرسه محوری اشاره کرد و گفت: «ارزیابی کیفیت تضمین مدرسه (شفافیت عملکرد)، انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، نظام سنجش شایستگی حرفهای مدیران، توانمندسازی نیروی انسانی، برنامه ویژه مدرسه و بازمهندسی ساختار تصمیمگیری از برنامههای مدرسهمحوری است.»
ارسال دیدگاه