بطحایی: تبدیل مدرسه به خانه دوم دانش‌آموزان مهم‌ترین برنامه آموزش‌وپرورش است

فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش طوری است که باید مقاومت در برابر تغییر را در آن به تدریج کاهش دهیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه اعتبارات آموزش و پرورش در سال ٩٧، 2/5 برابر سال٩۶ بوده است خبر داد این اعتبارات در سال ٩٨ سه برابر سال٩٧ خواهد بود.

کد مطلب: ۸۹۹۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: تبدیل مدرسه به خانه دوم دانش‌آموزان مهم‌ترین برنامه آموزش‌وپرورش است

به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی در جلسه شوراهای آموزش و پرورش شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر پس از تشریح مسائل آموزش و پرورش این شهرستان‌ها از سوی استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش استان، نمایندگان مجلس و فرهنگیان گفت: «موارد طرح‌شده را پیگیری خواهم کرد تا آموزش و پرورش به جایگاه مدنظر و شایسته نظام اسلامی برسد.»

او افزود: «اگر آموزش و پرورش به نقطه‌ای نرسد که امکانات و وسایل و تجهیزات لازم را نداشته باشد حتما دچار چالش خواهد شد.»

بطحایی ادامه داد: «اگر کشور بخواهد به توسعه‌یافتگی دست پیدا کند؛ ناهنجاری‌های رفتاری در آن وجود نداشته باشد و عاطفه و مهربانی در آن افزایش یابد، این هدف و مسیر تنها از طریق آموزش و پرورش امکان‌پذیر است.»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیازهای کشور بسیار متنوع است، گفت: «در کوتاه‌مدت این اتفاق نمی‌افتد که کشور همه منابع خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد به طوری که مدارس مجهز و معلمان با مشکلات معیشتی روبه‌رو نباشند و اگر برنامه کوتاه‌مدت مدنظر باشد باید دیگر به فکر احداث بیمارستان‌ها و توسعه جاده‌ها و ...نباشیم.»

بطحایی با اشاره به اینکه در برخی مناطق سازمان‌های مجهزی را می‌بینیم که در کنار آنها مدارس با کمترین امکانات وجود دارد، گفت: «اگر معتقد به نقش آموزش و پرورش هستیم باید از شهردار بخواهیم خیابان را آسفالت نکند اما حیاط مدرسه را آسفالت کند و در آن روز مشکلات آموزش و پرورس حل خواهد شد.»

او در ادامه گفت: «امروز به مدرسه‌ای نیاز داریم که دانش‌آموز فارغ‌التحصیل آن مهارت‌های ارتباطی و زندگی را داشته باشد.»

وزیر آموزش و پرورش به محدودیت منابع در کشور اشاره کرد و افزود: «زمانی که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش بودم، به این نتیجه رسیده بودیم که سه برابر بودجه کشور باید به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند تا آموزش و پرورش بتواند نقش‌های خود را به خوبی ایفا کند اما در کوتاه‌مدت این شدنی نیست.»

بطحایی گفت: «در مدیریت استراتژیک مفهوم بسیار مهمی وجود دارد که تا زمانی که در پست اجرایی قرار نگرفته باشیم نمی‌توان آن را درک و حس کرد و آن مفهوم مقاومت در برابر تغییر است اگر به این مفهوم دقت نشود دچار مشکل می‌شویم.»

او ادامه داد: «فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش طوری است که باید مقاومت در برابر تغییر را در آن به تدریج کاهش دهیم در غیر این صورت حرف‌ها شعاری و پوپولیستی خواهد بود. برنامه‌ای که در آموزش و پرورش پیگیری می‌کنیم افزایش تدریجی مشارکت معلمان در تصمیم‌سازی‌هاست.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «انتخاب و انتصاب نظامند مدیران مدارس، انتخاب نمایندگان معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان و شورای عالی آموزش و پرورش، برنامه ویژه مدارس که دوساعت آموزشی در اختیار مدیر مدرسه قرار گرفته است، از دیگر اقدامات و برنامه‌هایی است که بسیار ارزشمند است و اجرایی شده است.»

او گفت: «در سال ٩٧ اعتبارات آموزش و پرورش سه برابر سال٩۶ است و ان‌شاءالله این اعتبارات در سال ٩٨ سه برابر سال ٩٧ خواهد بود و در سال جاری بودجه عمرانی که تخصیص گرفتیم ١١٢ درصد است که این عدد در سال تا پایان اسفند ٩۶، ۶۳ درصد بود.»

بطحایی با بیان اینکه در سال ٩٨ به دلیل دشمنی قدرت‌های جهانی، سال سختی در پیش رو داریم، گفت: «با همگرایی و همکاری باید در کنار هم باشیم و امکانات و مقدورات کشور را بشناسیم و با شناخت به سمت پیشرفت برویم.»

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: «افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان و تقویت بنیه علمی پذیرش معلمان از طریق ماده ٢٨ را پیگیری خواهیم کرد و مهم‌ترین سیاست آموزش و پرورش تبدیل مدرسه به خانه و محیط دوم زندگی دانش‌آموزان است تا دانش‌آموزان با اشتیاق به مدرسه بیایند، بنابراین برای رسیدن به این هدف باید مدرسه، فضای آموزشی، برنامه درسی و محتوا اصلاح شود و معلمان شایستگی لازم را پیدا کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار