همایش بینالمللی «مدرسه ایرانی- معماری ایرانی»
بطحایی: توجه به فضای آموزشی به عنوان عامل موثر یادگیری باید مورد واکاوی قرار گیرد
تهران (پانا) - وزیرآموزش و پرورش بر توجه به فضای آموزشی به عنوان عامل موثر در یادگیری تاکید کرد که باید مورد واکاوی قرار گرفته است و بهروز شود.
به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی، سیدمحمد بطحایی در همایش بینالمللی «مدرسه ایرانی- معماری ایرانی» که از صبح امروز در دانشگاه یزد برگزار شد، گفت: «برگزاری چنین همایشهایی سبب بررسی مجدد نیازهای فضاهای آموزشی از سوی صاحبنظران و متخصصین میشود.»
او افزود: «نمایندگان مجلس اعتبارات خوبی در سال ۹۸ برای فضاهای آموزشی در نظر گرفتهاند و امیدوارم سال خوبی ازنظر کیفیتبخشی به فضاهای آموزشی در پیش رو داشته باشیم.»
در دنیای امروز بسیاری از مؤلفههای نظام آموزشی تغییر پیداکرده است
وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه در دنیای امروز بسیاری از مؤلفههای نظام آموزشی تغییر پیدا کرده است، گفت: «فضا و محیط آموزشی فلسفهای دارد که با تعریف گذشته خود بسیار متفاوت و معنای فراگیرتری پیداکرده است، امروزه محیط آموزشی فاقد دیوار و حصار است و مدرسه بهعنوان محیط یادگیری بیتأثیر از این تغییرات نبوده است.»
بطحایی در ادامه اضافه کرد: «یادگیری، تغییرات پایداری است که در رفتار و نگرش یادگیرنده اتفاق میافتد و پایداری یکی از ویژگیهای مهم یادگیری است، چنانچه اگر یادگیری اتفاق بیفتد اما ثبات و پایداری نداشته باشد اطلاق عنوان یادگیری به آن موضوعیت ندارد.»
وزیر آموزشوپرورش اشاره کرد: «بخشی از فعالیتهای که در مدرسه انجام میشود منجر به تغییرات پایدار نمیشود هرچند که کارنامهای که به دانشآموزان داده میشود نشان از موفقیت او در یادگیری دارد.»
او با اشاره به اینکه مؤلفهها و ارکانی در کنار هم محیط یادگیری را میسازند، افزود: «زمانی یادگیری رخ میدهد که همه عوامل در کنار هم باشند و در موقعیتهای مختلف سهم مؤلفههای مختلف، متفاوت است.»
بطحایی اشاره کرد: «توجه به فضای آموزشی به این دلیل است که محیط از عوامل مهم و مؤثر در یادگیری و آموزش است و مرتباً باید مورد واکاوی قرار گرفته و بهروز شوند.»
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه آنچه قرنها قبل به عنوان مدرسه از آن استفاده میشد، به مرور زمان دچار تغییرات شد، گفت: «پس از اسلام سیر تغییر مدرسه در کشور ما بسیار روبهجلو بوده است. در دورهای مسجد و مدرسه یکی بود که بهتدریج مدرسه از مسجد جدا شد اما تعامل بین این دو محیط وجود داشت و بعد ازآن مدرسه با الهام از کاروانسراها بهصورت حجرههای جدا از هم درآمد و سپس مکتبخانه شکل گرفت و پس از آن مدارس تأسیس شد.»
در گذشته نشانهها و نمادهای خلقت بهوضوح در مدارس قابلمشاهده بود
بطحایی در ادامه بیان کرد: «در گذشته نشانهها و نمادهای خلقت بهوضوح در مدارس قابلمشاهده بود؛ آب و فضای سبز که نمادهای مؤثری در تربیت است بهوضوح وجود داشت که امروز جای خود را به موزاییک و آسفالت داده است.»
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه درگذشته به دلیل وسعت فضا، مزاحمتهای یادگیرندگان برای همدیگر کم بود، گفت: «درگذشته آرامش در فضای آموزشی برقرار بود و معماران با الهام از مساجد و فضای معنوی که دارند، در ساخت مدرسه از آن بهره میگرفتند.»
او اضافه کرد: «علیرغم تمام ویژگیهای مثبتی که فضاهای آموزشی درگذشته داشت، نمیتوان از تمام مؤلفههای آن الگوبرداری کرد و یکی از مهمترین تغییراتی که فضای آموزش امروز نسبت به دیروز در این موضوع است که مدرسه یک فضای کالبدی نیست و دارای روح است و به شدت در یادگیری دانش آموزان تأثیرگذار است.»
بطحایی محیط یادگیری را همانند یک معلم دانست و گفت: «هرکدام از مؤلفههای به کار گرفتهشده در فضای آموزشی میتوانند تأثیر مثبت یا منفی در یادگیری بگذارند و این تأثیر کمتر از اثر نیروی انسانی و دیگر مؤلفهها نخواهد بود.»
او میزان نور، چیدمان تجهیزات و رنگهایی که در فضای آموزش استفاده میشود را بسیار اثرگذار دانست و بیان کرد: «انتظار داریم که فارغالتحصیلان مدارس مهارت لازم را برای زندگی داشته و یاد گرفته باشند در مسائل خانواده و اجتماع مشارکت فعال داشته باشند، دست افتاده را بگیرند و به دیگران کمک کنند و از نفع شخصی خود در جهت انتفاع جمع چشمپوشی کنند.»
دیدن مدرسه نامناسب در کنار ساختمان اداری مجلل ناراحت کننده است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کارایی نظام آموزشی بالاست اما در اثربخشی آن برخی تردیدها وجود دارد، گفت: «یکی از مهمترین چالشهایی که در تعریف یادگیری وجود دارد ظرافتهای لازم در عوامل مؤثر در یادگیری ازجمله فضای آموزشی است.»
او افزود: «بهعنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ آموزشوپرورش بسیار ناراحت میشوم که در کنار ساختمان اداری مجلل، مدرسهای نامناسب وجود دارد و در این حال توقع داریم از این مدرسه افرادی فارغالتحصیل شوند که با دیگران دارای ارتباط سازنده و سالم باشد.»
با تغییرات صورتگرفته در شهرسازی، امکان تحرک و ورزش برای دانشآموزان کم شده است
وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: «سواد حرکتی یکی از مهمترین استلزامات امروز تعلیم و تربیت است و متأسفانه به خاطر مسائل شرعی، در زمینه فعالیتهای حرکتی، مشکلاتی در مدارس دخترانه داریم و با تغییرات صورت گرفته در شهرسازی، امکان تحرک و ورزش برای دانشآموزان کم شده است.»
بطحایی خاطرنشان کرد: «به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس پیشنهاد دادم تا در مدارس سالنهای سرپوشیده کوچک در نظر گرفته شود تا قابلیت جسمانی دانش آموزان پرورش داده شود.»
وزیرآموزشوپرورش در پایان تأکید کرد: «به شدت در دنیای امروز به اتاق بازی و یادگیری و فضاهای آموزشی بانشاط اهمیت داده میشود و البته در کشور تحولات بسیاری خوبی در موضوع فضاهای آموزشی داشتهایم که قابل قدردانی است.»
در ابتدای این مراسم با حضور وزیر آموزشوپرورش، استاندار یزد، نمایندگان مردم یزد در مجلس شورای اسلامی و مدیران ستادی و استانی وزارت آموزشوپرورش از تمبر پستی همایش بینالمللی «مدرسه ایرانی-معماری ایرانی» رونمایی شد.
ارسال دیدگاه