رئیس مرکز مطالعاتی مدیریت دانش خاورمیانه: مسئولیت اجتماعی مهم ترین راهبرد توسعه پایدار است
تهران (پانا) - رئیس مرکز مطالعاتی مدیریت دانش خاورمیانه میگوید از دیدگاه مرکز جهانی توسعه پایدار کسبوکار، مسئولیت اجتماعی شرکتها باید به نحو احسن صورت پذیرد تا کیفیت زندگی بهبود پیدا کند.وظیفه اصلی نهادینهسازی وجدان حرفهای و رفتاری و باور به ایفای مسئولیتهای اجتماعی در وهله نخست متوجه مدیران، تصمیمگیران و سیاستگذاران است و سپس باید کارشناسان، صاحبان و مردم نیز توجه خود را به این مهم معطوف کنند.
به گزارش صدا و سیما ؛ مجید طلیمی، رئیس مرکز مطالعاتی مدیریت دانش خاورمیانه با بیان این مطلب گفت :بر اساس اهداف سازمان ملل، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰، همه کشورهای عضو سازمان ملل باید تلاش کنند به اهداف و شاخصهای توسعه پایدار در سه سطح ملی، منطقهای و بینالمللی دست یابند.
مجید طلیمی اظهار داشت: سازمان ملل متحد برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار، ۱۷ هدف کلان را تعیین و تصویب کرده است که در این میان اهداف زندگی سالم، در دسترس بودن آب سالم، دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه، مبارزه با تغییرات اقلیم، استفاده پایدار از اقیانوسها و دریاها، ارتقای اکوسیستم و احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار به منزله اسناد بالادستی ملی و یا بینالمللی حوزه محیط زیست مطرح میشوند. بر این اساس، مسئولیت اجتماعی، استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ را با رعایت دستورالعملهای ویژه خود دارد که خود شامل ۷ شاخص پاسخگویی، شفافسازی و مسئولیتپذیری، اخلاق حرفهای ، احترام به حقوق ذینفعان، احترام به قانون، احترام به هنجارهای بینالمللی و احترام به حقوق بشر میشود.
رئیس مرکز مطالعاتی مدیریت دانش خاورمیانه گفت: مسئولیت اجتماعی به طور عمده تعهدات شرکتی یا سازمانی را در قبال محیط طبیعی و اجتماعی در برمیگیرد و این تعهدات را در کنار فعالیت اقتصادی بنگاه قرار میدهد. روح این نوع مسئولیت مبتنی بر اخلاق است و در کنار نفع اقتصادی، به منافع ذینفعان شرکت یا سازمان نیز توجه دارد.
دبیرشورای عالی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور عنوان کرد: از دیدگاه مرکز جهانی توسعه پایدار کسبوکار، مسئولیت اجتماعی شرکتها باید به نحو احسن صورت پذیرد تا کیفیت زندگی بهبود پیدا کند.
وی ادامه داد: بر این اساس ، وظیفه اصلی نهادینهسازی وجدان حرفهای و رفتاری و باور به ایفای مسئولیتهای اجتماعی در وهله نخست متوجه مدیران، تصمیمگیران و سیاستگذاران است و سپس باید کارشناسان، صاحبان و مردم نیز توجه خود را به این مهم معطوف کنند.
دبیر شورای عالی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور تصریح کرد: از سوی دیگر نهادینهشدن فرهنگ فقه بازار و آموزههای دین اسلام توسط سازمان بسیج اصناف طلیمی گفت: در میان فعالان اقتصادی، اصناف و بازاریان و تعمیق باور در بین واحدهای صنفی و بنگاههای اقتصادی که در تولید کالا و خدمت نقش دارند، در دستیابی به شاخصهای توسعه پایدار هر روز پررنگتر میشود.
طلیمی خاطرنشان کرد: رسیدن به جامعه آرمانی اسلامی مستلزم عمل جهاد گونه مبتنی بر علم و دانش است و تأکید مقام معظم رهبری بر تقویت اقتصادِ مستقلِّ کشور مبتنی بر "تولید انبوه" و باکیفیّت، توزیع عدالت محور، مصرف به اندازه، جلوگیری از اسراف و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سالهای اخیر بارها تکرار و بر آن تأکید شده است و به همین دلیل میتوان گفت که مسئولیت اجتماعی مهمترین راهبرد توسعه پایدار اقتصادی است.
طلیمی اظهار کرد: اتحادیهها و انجمنهای صنفی به ویژه اتحادیههای اقتصادی بازوان دولت در مدیریت هوشمند بازار و تحقق آرمانهای اقتصادی هستند و باید به مسئئولیت اجتماعی خود عمل کنند.
دبیر شورای عالی سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور ادامه داد: وظیفه این اتحادیه طبق قانون تعریف شده است و هر گونه حرکت خارج از این محدوده غیراقتصادی، غیرقانونی و غیر علمی است و باید مواظب باشند رانتخواری و دلالی و فساد اقتصادی ترویج نشود.
طلیمی گفت: اتاق اصناف از بزرگترین تشکلهای اقتصادی است که باید برای رونق کسب و کار ، افزایش و مدیریت اشتغالزایی ، تنظیم بازار و تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کند.
ارسال دیدگاه