گزارشی درباره آخرین وضع استعفای محمد جواد ظریف

انتظار برای مرد دیپلماسی

تهران (پانا) - استعفای محمد جواد ظریف پس از 67 ماه خدمت، بیش از 30 ساعت است که هنوز در ابهام باقی مانده و با وجود آنکه موافقان و مخالفان وزیر امور خارجه با نظرات تندتری وارد میدان شده‌اند اما به نظر می‌رسد او همچنان بر تصمیم خود بر استعفا پافشاری می‌کند.

کد مطلب: ۸۹۷۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
انتظار برای مرد دیپلماسی

وزیر امور خارجه با انتشار این پیام ساده که «از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسوولان محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید.» استعفا داد اما این پیام حالا بیش از یک روز است که دغدغه اصلی سیاستمداران، مردم و حتی رسانه‌های دنیا شده است.

همین دغدغه نیز شایعات و اخبار ضد و نقیض را در طول 30 ساعت گذشته بیشتر و بیشتر کرده است.

در حالی که در همان ساعات اولیه عکس‌های دیدار بشار اسد با رئیس‌جمهوری و بی‌اطلاع بودن وزیر امور خارجه، دلیل اصلی این استعفا اعلام شد همچنان عده ای در تلاش هستند که دلایل استعفا را به حاشیه بکشانند یا موضوع را به شکلی بیان کنند که از اهمیت آنچه ظریف بیان کرد بکاهند.

محمد جواد ظریف دیروز درباره علت استعفایش گفت که این اقدام برای دفاع از «شان و جایگاه وزارت امور خارجه در روابط خارجی» بوده است.

او در ادامه افزود: «من ناراحتی و دلخوری شخصی ندارم و نیازی به دلجویی ندارم. به عنوان وزیر خارجه وظیفه داشتم به خاطر منافع ملی و اقتدار کشور در برابر رعایت نشدن جایگاه وزارت خارجه واکنش نشان دهم. بقیه گمانه‌زنی‌ ها صرفا زاییده تخیلات افراد است.»

اما این سخنان وزیر امور خارجه به کام عده‌ای خوش نیامد و تلاش کردند تا در فضای مجازی و رسانه‌های خود موضوع را به شکل دیگری جلوه دهند. روزنامه‌های وابسته به جناح اصولگرا که همواره از منتقدان تند وزیر امور خارجه بوده‌اند برای جبران آنچه هم فکرانشان با پخش شیرینی و ابراز خوشحالی از استعفای وزیر امور خارجه در روز گذشته نشان داده بودند امروز با تیترهایی همچون «کودک شو»، « استعفای اشتباهی»، «استعفای بی ظرافت»، «استعفای زمخت» و ... این‌طور نشان دهند که استعفای وزیر امور خارجه به دلیل یک مسأله شخصی با رئیس‌جمهوری برای حضور نداشتن در یک دیدار بوده است.

بهزاد صابری از دیپلمات های وزارت امور خارجه شب گذشته در چند توئیت در صفحه شخصی خود درباره نگاه وزیر امور خارجه و تبیین شأن و جایگاه وزارت امور خارجه نوشت.

صابری به بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد و نوشت: «رهبر انقلاب: "دستگاه‌ سیاست‌ خارجی‌ اداره‌کننده‌ نیمی‌ از نظام‌ سیاسی‌ و زمینه‌ساز تحقق‌ امنیت‌ و منافع‌ ملی‌ است‌."»

او که عضو حقوقدان تیم مذاکره کننده هسته ای بوده است همچنین در توئیت‌های دیگر خود به مواد قانونی لزوم حفظ شأن وزارت امور خارجه اشاره کرد و نوشت: «قانون وظایف وزارت امور خارجه "ماده یک - وزارت امور خارجه عهده‌دار اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است." »

«قانون وظایف وزارت خارجه: ماده 3 - کلیه نهادها و ارگانهای جمهوری اسلامی مکلفند در تنظیم مناسبات و برقراری هر نوع ارتباط با دول خارجی و انعقاد قرارداد و همکاریهای‌فنی، اقتصادی، فرهنگی علمی و نظامی با کشورهای خارج و سازمانهای بین‌المللی هماهنگی سیاسی لازم با وزارت خارجه به عمل آورند.»

تو بمان

با وجود تلاش مخالفان برای خارج کردن مسیر استعفای وزیر امور خارجه از هدف اصلی اما حامیان او در فضای مجازی شب گذشته هشتگ #تو_بمان را برای جلوگیری از استعفای وزیر تبدیل به ترند توئیتر کردند.

کاربران از برخی مقام‌های رسمی تا نمایندگان مجلس و دیگر مخاطبان با نوشتارهای گوناگون از وزیر امور خارجه خواستند که با وجود همه سختی‌ها و اشکالات موجود به دلیل اعتماد مردم به او بار دیگر به عرصه بازگردد و به عنوان وزیر امور خارجه مشغول به کار شود.

با این همه، همچنان خبر تازه‌ای از وضع استعفای وزیر امور خارجه وجود ندارد. شب گذشته اخبار متعددی از مذاکرات دولت با ظریف به شکل غیر رسمی منتشر شد. برخی از گفت‌و‌گوهای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، با ظریف سخن گفتند و برخی از پادر میانی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، خبر دادند.

با این حال خبرنگار پانا تا ساعات پایانی شب گذشته کسب اطلاع کرد که وزیر امور خارجه همچنان بر استعفای خود اصرار می‌کند و معتقد است که شأن وزارت امور خارجه باید برای ادامه کار حفظ شود.

از سوی دیگر یک منبع مطلع در نهاد ریاست جمهوری نیز به پانا خبر داد که استعفای ظریف هنوز از سوی روحانی پذیرفته نشده است.

روزنامه دولتی ایران در شماره امروز خود نوشته است که گفته می‌شود امروز در جلسه هیأت دولت رئیس‌جمهوری درباره استعفا سخن خواهد گفت. با این حال در این باره نیز هیچ احتمال قطعی وجود ندارد.

به نظر می‌رسد تنها راه برای اینکه مشخص شود تکلیف استعفای وزیر امور خارجه چه خواهد بود انتظار تا تشکیل جلسه هیأت دولت در ساعات آینده است که احتمالا بسیاری از موضوعات را روشن خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار