مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی: چابهار گذرگاه تجارت خارجی کشورهای همسایه است
تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی میگوید ظرفیتها و مزیتهای بندر چابهار برای ذینفعان قابل چشمپوشی نیست .چابهار به عنوان دروازه ملل نامیده شده است تا تمام ظرفیتهای آن برای کشورهای منطقه معرفی شود.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی صبح امروز در آغاز همایش بینالمللی توسعه چابهار در این بندر با خوشامدگویی به همه مهمانان داخلی و خارجی و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران، وریماچ معاون وزیر حمل ونقل افغانستان و کریشنا معاون وزیر حمل ونقل کشتیرانی هندوستان به عنوان اعضای موافقتنامه ۳جانبه ترانزیتی موسوم به موافقتنامه چابهار و همچنین سخنران و نمایندگان کشورهایی همچون استرالیا، بلژیک و قطر اظهار داشت: سال گذشته توسط دکتر روحانی رئیس محترم جمهوری و با حضور جمعی از مهمانان خارجی شاهد بهرهبرداری از فاز اول توسعه بندر چابهار بودیم.
وی افزود: طرح توسعهای که ظرفیت بندر را از ۲ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش داد.
راستاد ادامه داد: متعاقب این اقدام تاریخی شاهد تحولات مهم و مثبتی در بندر چابهار بودیم. بخش دیگری از تجهیزات مورد نیاز بندر شامل ۶ دستگاه مکنده غلات به ارزش ۱۷.۵ میلیون یورو وارد شد. طی این یک سال، قراردادهای سرمایهگذاری بخش خصوصی در بندر با حدود ۲۴۰ میلیون یورو منعقد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: این سرمایهگذاریها در زمینه تاسیسات روبنایی، مخازن و انبارهای نگهداری انواع کالا، سیلوی غلات و پایانه مکانیزه مواد معدنی بوده است. در این مدت میزان تخلیه و بارگیری در بندر چابهار بالغ بر ۵۰ درصد افزایش یافت.
وی ادامه داد: این میزان افزایش فعالیت بالاترین و بهترین عملکرد در بین بنادر کشور است.
این مقام مسئول با اشاره به خط کانتینری مسیر هندوستان، چابهار و بندرعباس که به تازگی راهاندازی شده، گفت: تا کنون ۲ کشتی در این مسیر تردد داشتهاند و واردات و کابوتاژ کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار شروع شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بهرهبرداری موقت از ترمینال یک بندر چابهار توسط شرکت IPGL از حدود ۲ ماه پیش آغاز شده است.
راستاد افزود: الحاق بنار شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به منطقه آزاد پس از تصویب در شورایعالی مناطق آزاد و کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی به زودی در صحن علنی مجلس مطرح و انشالله به تصویب خواهد رسید.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به صادرات اولین محموله صادراتی افغانستان با حضور اشرف غنی ریاست جمهور این کشور از مبدا زرنج به مقصد هندوستان از طریق بندر چابهار که روز گذشته صورت گرفت اظهار داشت: این تحولات مهم و مثبت در بندر چابهار بیانگر اعتماد صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی به این بندر مهم منطقه بوده و نویدبخش شکوفایی هرچه بیشتر آن است. ظرفیتها و مزیتهای بندر چابهار برای ذینفعان قابل چشمپوشی نیست.
وی افزود: این مزایا صرفا برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی داخلی نیست. از ابتدا این بندر را ظرفیتی برای تمام کشورهای منطقه معرفی کردهایم. ما چابهار را بندری در حوزه ملل نامیدهایم. کشورهای ساحلی هند، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز میتوانند جمهوری اسلامی ایران و بندر چابهار را به عنوان گذرگاه خارجی خود قلمداد کرده و از مزایای فوقالعاده آن بهرهببرند.
راستاد با اشاره به بالاترین و بهترین مشوقهای تعرفهای در بندر چابهار اذعان کرد: این مشوقهای تعرفهای شامل خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا خواهد بود، یعنی هم خدمات مرتبط با کشتیها و هم عملیات مربوط به کالا و نگهداری آن را در بر خواهد گرفت.
این مقام مسئول ادامه داد: همایش امروز چابهار فرصتی است برای اینکه تجار و بازرگانان، صاحبان صنایع، فعالان حمل ونقل به ویژه خطوط کشتیرانی با ظرفیتها و قابلیتهای بندر چابهار از نزدیک آشنا شود.
وی تصریح کرد: البته امیدواریم این همایش زمینهای برای گشایش باب مبادلات تجاری جدید از طریق بندر چابهار شود و در این خصوص از طریق این همایش سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی امور بنادر بازرگانی و کشتیرانی تجاری کشور آماده پاسخگویی به سوالات و رفع ابهامات این افراد است. در وهله بعدی سازمان بنادر در حوزه مسئولیتهای خود مشوقها و مزیتهای مهم بندر چابهار را به طور شفاف تبیین و تشریح کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص روند رو به رشد میزان تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر چابهار با اشاره به برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی بابت توسعه دسترسی جادهای بندر گفت: سازمان در نظر دارد تا به زودی عملیات اجرایی توسعه دسترسی جادهای بندر از دروازه بندر تا کمربندی چابهار را به صورت بزرگراه آغاز کند. همچنین احداث زیرساختها و تجهیزات ریلی بندر نیز جزو اولویتهای سازمان بوده تا شاهد اتصال ریلی زاهدان به چابهار از طریق راهآهن باشیم.
راستاد با تاکید بر آمادگی سازمان بنادر برای ارائه جزئیات فرصتهای سرمایهگذاری در بندر چابهار گفت: از تمام فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی دعوت میکنیم تا سرمایهگذاریهای روبنایی مورد نیاز در بندر چابهار را که در قالب قراردادهای BOT بلندمدت منعقد میشود مورد بررسی قرار داده و به تناسب توان مالی تخصص و تجربه پیشنهادهای خود را به سازمان بنادر ارائه کنند.
وی ادامه داد: همکاران من در سازمان با تجربیات ارزنده حاصل از انعقاد صدها قرارداد سرمایهگذاری بخش خصوصی در بنادر کشور نیز آمادگی دارند تا در حداقل زمان و با بهترین مزایای ممکنه زمینه حضور و سرمایهگذاری فعالان اقتصادی در بندر چابهار را فراهم کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پسکرانههای بندر چابهار در رونق هرچه بیشتر این بندر گفت: در یک بندر ارتقا یافته و نسل سومی فعالیتهای تولیدی و ارزش افزودهای درون و پیرامون بندر موجب افزایش میزان ترافیک کالا و مزیت ترافیکی بالاتر خواهد شد.
راستاد ادامه داد: هدف ما دنبال کردن چنین رویکردی در بندر چابهار است و بخشی از سرمایهگذاریهای جذب شده در همین راستا بوده است. در آینده نیز همین راهبرد با در نظر گرفتن اراضی پسکرانهای دنبال خواهد شد تا صاحبان صنایع نیز امکان سرمایهگذاری برایشان فراهم شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به مسئولیتهای اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی در قبال شهر چابهار گفت: بابت مسئولیتهای احتماعی خودمان در قبال شهر چابهار غافل نبودهایم و دنبال تعامل بندر با شهر خواهیم بود. بدیهی است منابع حاصل از ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و رونق اقتصادی حاصل از فعالیتهای بندر چابهار در وهله نخست به بندرنشینان و هموطنان خوب و خونگرم در استان سیستان و بلوچستان تعلق خواهد گرفت. عزیزانی که هماکنون بیشترین سهم از اشتغال ایجاد شده در بندر را به خود اختصاص داده و از این به بعد بومیگزینی یک اولویت مهم در دستور کار خواهد بود.
ارسال دیدگاه