مولفههای مدرسه در افق ۱۴۰۴ از زبان دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش
تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، دبستان و پیشدبستانی را در جامعه امروز محور تحول و توسعه دانست و بر لزوم تلاش برای تدریس افراد با مدرک دکتری در دوره ابتدایی تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور، مهدی نوید ادهم در سمینار منطقهای دفاتر فنی ادارات کل نوسازی مدارس استانهای البرز، قزوین، سمنان و تهران (منطقه یک) به بسیج شدن وزارت آموزش و پرورش برای اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «بیش از ۵۰۰ صاحبنظر روی سند تحول کار کردند و در نهایت شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی این سند را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد. ۶ زیرنظام در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف شده است، یکی از زیر نظامهایی که به مجموعه نوسازی مدارس ارتباط دارد، سند زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری است که انتظار داریم در این چارچوب و مبتنی بر این مبانی کوشش شود.»
او به اهمیت و ضرورت احداث مدارس براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «فضای کالبدی مدارس مولفه مهم و تأثیرگذار در فرایند تعلیم و تربیت است.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: «یادگیری صرفاً در کلاس درس نباید اتفاق بیافتد، در گذشته یک کلاس و میز و نیمکت را محل یادگیری عنوان میکردند، اما امروز محیط مدرسه، حیاط مدرسه و حتی راهروها و همه آنچه در مجموعه مدرسه وجود دارد به عنوان محیط یادگیری تلقی میشود. تعلیم و تربیت در بستر جامعه اتفاق خواهد افتاد و فرهنگ ایرانی با فرهنگ دیگر کشورها متفاوت است و این تفاوت دلالتهایی برای طراحی یک معماری متفاوت و متأثر از اقلیم است.»
او بر لزوم توجه بر اقتضائات فضای کالبدی مدارس اگر مدعی عملی کردن فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی هستیم، تاکید کرد و گفت: «نگاه به احداث فضای آموزشی و حتی آموزش باید تغییر کند تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی شود؛ فضاهای آموزشی باید به نحوی طراحی و ساخته شود که پاسخگوی نیاز آینده نظام تعلیم و تربیت نیز باشد.»
تاکید سند تحول بنیادین رفتن به سمت ساخت مدارس متوسط است
نوید ادهم به الزامات مدرسه در افق سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: «تجلیبخش فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی، نقطه اتکای دولت و ملت در رشد و پیشرفت کشور، کانون تربیتی محله، ظرفیت پذیرش تفاوتهای فردی و کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری، یادگیرنده، کمال جو، خود ارزیاب، مسئول و پاسخگو، برخوردار از بهره فناوری آموزشی در سطح معیار، تأمین کننده نیازهای فردی و اجتماعی و محیط اخلاقی، علمی، امن، سالم، با نشاط و برخوردار از هویت جمعی؛ از مولفههای مدرسه در افق ۱۴۰۴ است.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: «اگر روزی فکر میکردیم دانشگاهها تحولآفرین و توسعه آفرین هستند، امروز دبستان و پیشدبستانی تحویلآفرین است و هر فردی که دارای مدارج عالیه است در دبستان تدریس خواهد کرد و هر کاری باید انجام شود تا افراد با مدرک دکتری در دوره ابتدایی تدریس کنند.»
نوید ادهم در پایان گفت: «در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است که از ساختن مدارس کوچک خودداری شود و به سمت ساخت مدارس متوسط حرکت شود؛ از خیرین مدرسهساز هم میخواهیم با کمک سازمان نوسازی مدارس به سمت احداث مدارس بزرگ و متوسط حرکت کنند زیرا محیط یادگیری باید دارای فضای باز، فضای ورزشی، فضای فعالیت و امکان استفاده از محیط یادگیرنده برای دانشآموز باشد.»
ارسال دیدگاه