مولفههای مدرسه در افق 1404 از زبان دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش
تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، دبستان و پیشدبستانی را در جامعه امروز محور تحول و توسعه دانست و بر لزوم تلاش برای تدریس افراد با مدرک دکتری در دوره ابتدایی تاکید کرد.
![مولفههای مدرسه در افق 1404 از زبان دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZGFhMDkSwgod/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHTuocQRwgvJYsAIKXaKdntA,,/ZGFhMDkSwgod.jpg)
به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور، مهدی نوید ادهم در سمینار منطقهای دفاتر فنی ادارات کل نوسازی مدارس استانهای البرز، قزوین، سمنان و تهران (منطقه یک) به بسیج شدن وزارت آموزش و پرورش برای اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «بیش از 500 صاحبنظر روی سند تحول کار کردند و در نهایت شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی این سند را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد. 6 زیرنظام در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف شده است، یکی از زیر نظامهایی که به مجموعه نوسازی مدارس ارتباط دارد، سند زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری است که انتظار داریم در این چارچوب و مبتنی بر این مبانی کوشش شود.»
او به اهمیت و ضرورت احداث مدارس براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «فضای کالبدی مدارس مولفه مهم و تأثیرگذار در فرایند تعلیم و تربیت است.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: «یادگیری صرفاً در کلاس درس نباید اتفاق بیافتد، در گذشته یک کلاس و میز و نیمکت را محل یادگیری عنوان میکردند، اما امروز محیط مدرسه، حیاط مدرسه و حتی راهروها و همه آنچه در مجموعه مدرسه وجود دارد به عنوان محیط یادگیری تلقی میشود. تعلیم و تربیت در بستر جامعه اتفاق خواهد افتاد و فرهنگ ایرانی با فرهنگ دیگر کشورها متفاوت است و این تفاوت دلالتهایی برای طراحی یک معماری متفاوت و متأثر از اقلیم است.»
او بر لزوم توجه بر اقتضائات فضای کالبدی مدارس اگر مدعی عملی کردن فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی هستیم، تاکید کرد و گفت: «نگاه به احداث فضای آموزشی و حتی آموزش باید تغییر کند تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی شود؛ فضاهای آموزشی باید به نحوی طراحی و ساخته شود که پاسخگوی نیاز آینده نظام تعلیم و تربیت نیز باشد.»
تاکید سند تحول بنیادین رفتن به سمت ساخت مدارس متوسط است
نوید ادهم به الزامات مدرسه در افق سال 1404 اشاره کرد و گفت: «تجلیبخش فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی، نقطه اتکای دولت و ملت در رشد و پیشرفت کشور، کانون تربیتی محله، ظرفیت پذیرش تفاوتهای فردی و کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری، یادگیرنده، کمال جو، خود ارزیاب، مسئول و پاسخگو، برخوردار از بهره فناوری آموزشی در سطح معیار، تأمین کننده نیازهای فردی و اجتماعی و محیط اخلاقی، علمی، امن، سالم، با نشاط و برخوردار از هویت جمعی؛ از مولفههای مدرسه در افق 1404 است.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: «اگر روزی فکر میکردیم دانشگاهها تحولآفرین و توسعه آفرین هستند، امروز دبستان و پیشدبستانی تحویلآفرین است و هر فردی که دارای مدارج عالیه است در دبستان تدریس خواهد کرد و هر کاری باید انجام شود تا افراد با مدرک دکتری در دوره ابتدایی تدریس کنند.»
نوید ادهم در پایان گفت: «در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است که از ساختن مدارس کوچک خودداری شود و به سمت ساخت مدارس متوسط حرکت شود؛ از خیرین مدرسهساز هم میخواهیم با کمک سازمان نوسازی مدارس به سمت احداث مدارس بزرگ و متوسط حرکت کنند زیرا محیط یادگیری باید دارای فضای باز، فضای ورزشی، فضای فعالیت و امکان استفاده از محیط یادگیرنده برای دانشآموز باشد.»
ارسال دیدگاه