اعلام نحوه برگزاری دوره مهارتآموزی معلمی دانشگاه فرهنگیان در سال 98
آزمون اصلح مهارتآموزان سالهای ۹۶ و ۹۷ دانشگاه فرهنگیان مرداد سال آینده برگزار میشود
تهران (پانا) - سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان از برگزاری آزمون مهارتآموزان ورودی 96 و 97 این دانشگاه درمرداد سال 98 خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا کچوئیان از الگوی تصویب شده فرایند ارزشیابی صلاحیت حرفهای مهارتآموزان ورودی۹۶ و ۹۷ خبر داد و با اشاره به تهیه و تنظیم مدلی جدید برای ارزشیابی شایستگیهای حرفهای مهارتآموزان گفت: «براساس این مدل و با توجه به ماهیت دوره مهارتآموزی معلمی، همه بخشهای مرتبط با برنامه درسی و فرهنگی دوره یک ساله مهارت آموزان ورودی ۹۶ و ۹۷ ارزیابی خواهد شد.»
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، برنامه اصلح برای دو گروه مهارتآموز را شامل چهار مؤلفه دانست و در تشریح امتیازات این مولفهها افزود: «مؤلفه تدریس عملی دارای ۲۷۵ امتیاز، مؤلفه فرهنگی ۲۷۵ امتیاز، مؤلفه آزمون کتبی عملکردی ۲۲۵ امتیاز و مؤلفه آزمون کتبی چندگزینهای دارای ۲۲۵ امتیاز است.»
کچوئیان در ادامه کسب ۶۵ درصد امتیاز در هر یک از چهار مؤلفه برای دریافت گواهی صلاحیت حرفهای معلمی را الزامی اعلام کرد و گفت: «براساس مدل تهیه شده، آزمون کتبی چندگزینهای شامل شایستگیهای مرتبط با دروس ارائه شده به صورت مجازی، سواد علمی و محتوایی پایه برای دروس مرتبط با رشته تدریس در دوره آموزش عمومی برحسب رشته مهارت آموزی، تحلیل کتب و برنامه درسی برای دروس مرتبط با رشته تدریس در دوره آموزش عمومی برحسب رشته مهارت آموزی ۲۲۵ نمره را شامل میشود.»
او همچنین شایستگیهای حرفهای مرتبط با محتوا و مهارتهای طراحی، تحلیل، تفسیر و ارزیابی فعالیتها و موقعیتهای مختلف تدریس و یادگیری را شامل غالب دروس دوره مهارتآموزی دانست و افزود: «مهارتهای یاد شده با سقف ۲۲۵ امتیاز آزمون کتبی عملکردی سنجیده خواهد شد.»
سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در ادامه از تدوین موقعیتهای عملکردی کتبی برای محتوا و فرایند تدریس و یادگیری هر رشته سخن گفت و افزود: «مهارتآموزان با آموختهها و تجارب خود در قالبی مشخص برای هر موقعیت اقدام به طراحی، تحلیل، تفسیر و ارزیابی خواهند کرد.»
کچوئیان گفت: «در طراحی موقعیتها از همه دروس دوره مهارتآموزی استفاده خواهد شد و لازم است شرکتکنندگان، نظامی از دانش، بینش و مهارتهای آموخته شده خود را برای پاسخگویی به کار گیرند.»
این مسئول سنجش مؤلفه تدریس عملی برابر با راهنمای اعلام شده برنامه درسی و درس کارورزی معاونت آموزشی را با سقف ۲۷۵ امتیاز اعلام کرد و گفت: «مؤلفه فرهنگی نیز با دارا بودن ۲۷۵ امتیاز در دو بخش، سنجش خواهد شد. بخشی از آن در قالب ارزیابی فعالیتها، پوشه کار فرهنگی و پروژههای مربوط به آن و بخشی دیگر همزمان با آزمون کتبی چندگزینهای سنجش خواهد شد.»
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، با الزامی برشمردن کسب حداقل ۱۴۶.۲۵ نمره از مؤلفه کتبی چندگزینه ای، ۱۴۶.۲۵ نمره از مؤلفه کتبی عملکردی، ۱۷۸.۷۵ از مؤلفه تدریس عملی و ۱۷۸.۷۵ از مؤلفه فرهنگی، شرط ورود به آزمونهای کتبی را پایان پودمانها و کسب نمره و معدل قبولی برابر با آییننامه ابلاغ شده معاونت آموزشی عنوان کرد.
کچوئیان، سپریکردن آزمون اصلح را شرط لازم برای دریافت گواهی صلاحیت حرفهای دانست و افزود: «مهارتآموزانی که موفق به کسب این گواهی نشوند برای تعیین تکلیف به وزارت آموزش و پرورش معرفی خواهند شد.»
معاون رئیس دانشگاه فرهنگیان خطاب به مهارتآموزان ورودی سال ۹۵ گفت: «مهارتآموزانی که پودمانهای آموزشی خود را با موفقیت گذرانده ولی در فرایند اصلح جبرانی موفق به دریافت گواهی صلاحیت حرفهای نشدهاند در صورت موافقت وزارت آموزش و پرورش فقط یک بار مجاز به شرکت در ارزشیابی هستند. ارزیابی این مهارتآموزان نیز تفاوتی با مهارتآموزان ورودی سالهای ۹۶ و ۹۷ نخواهد داشت.»
این مقام مسئول بخش کتبی اصلح را شامل مؤلفههای کتبی چندگزینهای، عملکردی و فرهنگی دانست و گفت: «این بخش از آزمون کتبی در مرداد سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.»
سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان به دقت نظر و برنامهریزی جامع و کامل برای اجرای فرایند اصلح سال جاری اشاره کرد و گفت: «همه سرفصلهای برنامه درسی مهارتآموزان به همراه دانش و مهارتهای مورد نیاز یک معلم شایسته، از اهم مؤلفههای کتبی اصلح به شمار میرود.»
او در پایان اعلام اسامی دروس آزمون یا منابع پیشنهادی این فرایند را بلاموضوع دانست و با تاکید بر برگزاری آزمون بر پایه برنامه درسی دوره و مهارتها و شایستگیهای معلمی از اعلام جزئیات آزمون در ماههای آینده خبر داد.
ارسال دیدگاه