پولیتیکو: مرد ایران مرکز توجه مونیخ شد

تهران (پانا) - نشریه آمریکایی پولیتیکو نوشت در حالی که آمریکا برای انزوای ایران تلاش می‌کند، محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران، روز گذشته در اجلاس امنیتی مونیخ جایگاه برتر را از آن خود کرد.

کد مطلب: ۸۹۴۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
پولیتیکو: مرد ایران مرکز توجه مونیخ شد

سمیرا امیرچخماقی_ پولیتیکو درباره سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس امنیتی مونیخ نوشت: او مخاطبانش را که قدرتمندان جهان بودند درحالی که دولت ترامپ را درهم می‌کوبید و خواستار اقدمات بیشتر اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای برجام شده بود و تصویری از نگاه تهران به دنیا ترسیم می‌کرد، به مدت حدود چهل دقیقه مسحور کرد.

این عملکرد قابل توجه بود که او به زبان انگلیسی روان و محاوره‌ای صحبت کرد و سخنرانی‌اش به دلیل صراحت، شجاعت و به موقع بودنش، به نقل محفل در کنفرانس امنیتی مونیخ تبدیل شد. ظریف در این کنفرانس به تنش در روابط دو سوی اقیانوس اطلس و سیاست خارجی غیرقابل پیش‌بینی و تصمیم‌های دمدمی دونالد ترامپ پرداخت.
ظریف در این کنفرانس گفت: «‌اگر اروپا می‌خواهد برخلاف جریان خطرناک یکجانبه‌گرایی آمریکا شنا کند، باید آماده باشد که خیس شود.»

ظریف با این گفته نه تنها نشان داد که به راحتی به انگلیسی تکلم می‌کند بلکه توانایی‌اش برای بهره گرفتن از اصطلاحات را نیز نشان داد.

این سخنان بی پرده او در حالی بیان شد که لیس لوت، خبرنگار ارشد بی بی سی، بارها و بارها تلاش کرد که با طرح موضوعاتی نظیر حملات نظامی و دیگر موضوعات فرامرزی او را به چالش بکشد.

اظهارات ظریف سه روز پس از آن بیان شد که مقام‌های دولت ترامپ از جمله مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ کنفرانسی در ورشو درباره خاورمیانه برگزار و سعی کردند احساسات بین‌المللی را علیه ایران دامن بزنند.
اما سخنرانی ظریف در مونیخ و پاسخ‌های پویا و پرحرارت او در جلسه پرسش و پاسخ نشان داد که حکومت ایران مطلقا کمر خم نکرده است.

او با یک حمله پیش‌تازانه به سیاست حمله آمریکا علیه ایران پاسخ داد.

ظریف گفت: «البته ایالات متحده هرگز با این واقعیت که ایران از حق ابتدایی تعیین سرنوشت برای خود استفاده کرد، کنار نیامده است. به همین دلیل برای مدت طولانی است که به طرز بیمار گونه ای بر ایران متمرکز شده و یک اشتغال ذهنی وسواس‌گونه نسبت به ایران پیدا کرده است که تاکنون نیز ادامه یافته است.»

بعد از این سخنان، ظریف به شکایت درباره برجام پرداخت و از خط نشست ورشو انتقاد کرد.

ظریف در سخنرانی خود آمریکا را متهم به سرنگونی حکومت ایران و ارسال ارتش به 10 هزار کیلومتری سرزمینش برای دخالت در خاورمیانه کرد. او به اقدامات آمریکا در عراق و سوریه اشاره کرد و همچنین به حمایت ترامپ از محمد بن سلمان ، شاهزاده سعودی بعد از قتل خاشقچی اشاره کرد.

به گزارش پانا، پنجاه وپنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ با شرکت بیش از 600 نفر از مقام های به مدت سه روز در آلمان برگزار شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه این کنفرانس که چند روز پس از نشست ضد ایرانی ورشو که از سوی آمریکا و با حمایت اسرائیل و عربستان در لهستان برگزار شده بود با بسیاری از سران کشورها دیدار و گفت و گو کرد.

محمد جواد ظریف دیروز در کنفرانس امنیتی مونیخ در صدر توجهات بین‌المللی قرار گرفت. سخنرانی ظریف به اعتقاد بسیاری از تحلیگران سیاسی پاسخ محکم و روشنی به فشارهای بین‌المللی روزهای اخیر آمریکا علیه ایران بود. وزیر امور خارجه ایران توانست به نمایندگی از تهران در مقابل جهان ایستادگی کند.

سند این ادعا نیز همان است که علاوه بر تحلیلگران بین‌المللی، منتقدان داخلی ظریف نیز با سخنرانی روز گذشته وزیر امور خارجه که اسرائیل را مورد خطاب قرار داد و از برنامه موشکی ایران با این جمله که «آیا باید با شمشیر از خودمان دفاع کنیم؟ » دفاع کرد از اقتدار وزیر امور خارجه قدردانی کردند تا جایی که روزنامه کیهان امروز در گزارشی از اجلاس امنیتی مونیخ نوشت: «دفاع قاطع ظریف از توان موشکی کشور: مگر قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟!»

با این حال که همچنان بسیاری از روزنامه‌های منتقد به سیاق گذشته تلاش کردند این رویداد را نیز نادیده بگیرند اما به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ توانست حداقل با دفاع از سیاست جمهوری اسلامی چالش تازه‌ای را در رسانه‌های غربی در مقابل آنچه دولتمردان آمریکایی در روزهای اخیر علیه ایران مطرح کرده بودند به راه بیاندازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار