در نشست با تشکلهای فرهنگیان استان اصفهان مطرح شد؛
بطحایی: آموزش و پرورش برای ارتقای جایگاهش نباید منتظر اقدام سایر دستگاهها باشد
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در نشست با تشکلهای فرهنگیان استان اصفهان، این تشکلها را سرمایهای ارزشمند برای آموزشوپرورش دانست که سایر دستگاهها از آن محروم هستند. او تاکید کرد آموزش و پرورش برای ارتقای جایگاهش نباید منتظر بقیه دستگاهها باشد.
به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی در آخرین برنامه سفر یکروزه به استان اصفهان که در راستای گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به نمایندگی از هیات دولت انجام شد، در نشست صمیمی با تشکلهای فرهنگیان استان اصفهان با تبریک چهلمین فجر انقلاب اسلامی، گفت: «نقطه قوت تشکلهای فرهنگیان دغدغه مشترک همه جناحها برای رفع مشکلات آموزشوپرورش است.»
او به اعتقاد همه دستگاهها به محوریت آموزشوپرورش در توسعه اشاره کرد و ادامه داد: «اغلب اعضای تشکلها افرادی دارای تجربههای مدیریتی و اجرایی هستند بنابراین پیشنهادهای اعضا باید در حد امکانات کشور باشد.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «با توجه به وضع اقتصادی کشور، حل مسائل معیشتی معلمان آسان نیست، و این مشکلات در دهههای اخیر همواره با آموزش و پرورش همراه بوده است و برای حل زیربنایی مشکلات آموزش و پرورش باید مسیرهای جدیدی را انتخاب و طی کنیم. لذا تا آنجا که میشود باید بهترین راهحلها را برای آموزش عمومی انتخاب کنیم.»
بطحایی گفت: «آموزش و پرورش باید جایگاهش را خودش ارتقا دهد و و برای ارتقای جایگاه منتظر اقدام سایر دستگاهها نباشد.»
او یادآوری کرد سهم آموزشوپرورش از ۱۱درصد در سال ۹۷ به بیش از ۱۳درصد از بودجه عمومی در سال ۹۸رسیده است و این درصد بدون احتساب بودجه نظام رتبهبندی لحاظ شده است. بطحایی افزود: «علیرغم افزایش بودجه آموزشوپرورش در سالهای اخیر و تخصیص بیش از۱۱۰درصدی بودجه آموزشوپرورش، همچنان با ایدهآلهای بودجهای برای آموزش و پرورش فاصله داریم.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «تشکلها در اجرای طرحهایی که به تقویت ایمان و شادی و نشاط در دانشآموزان میپردازند با آموزشوپرورش همکاری کنند و راهکار ارائه بدهند. تشکلهای فرهنگیان، سرمایه بسیار ارزشمندی برای آموزشوپرورش هستند که در سایر دستگاهها وجود ندارند.»
بطحایی ادامه داد: «تشکلها بهعنوان هیئتهای اندیشهورز راهکار ارائه بدهند لذا به استانها توصیه میکنم تا بیش از پیش از ظرفیت و تجارب تشکلها بهرهمند شوند.»
در ادامه این دیدار، نمایندگانی از کانون بازنشستگان فرهنگیان، جامعه فرهنگیان، جامعه اسلامی فرهنگیان، کانون صنفی معلمان، سازمان معلمان، مجمع فرهنگیان، انجمن اسلامی معلمان، کانون مدارس اسلامی، انجمن علمی معلمان، کانون تربیت اسلامی، حضور داشتند و به طرح برخی از مسائل پرداختند.
پویان از کانون بازنشستگان گفت: «وضعیت معیشتی بازنشستگان نیازمند توجه بیش از پیش است، بنابراین انتظار میرود حوزه ستادی مطالبات بازنشستگان فرهنگی را به طور جدی پیگیری کند. رفع مشکلات پوشش بیمهای بازنشستگان دغدغه این قشر را کاهش میدهد.»
شعبانی، نماینده کانون صنفی فرهنگیان تاکید کرد بهجای پرداختن به معضل، باید به ساختار پرداخت تا پیشرفت حاصل شود.
عاملیان از جامعه اسلامی فرهنگیان گفت: «اجرایی کردن سند تحول نیازمند ایجاد زیرساختهایی است اما همه زیرساختها در توان آموزشوپرورش نیست و لازمهاش وجود عزم ملی و مساعدت سایر دستگاههاست. حذف آزمونهای مکرر، حذف کتابهای کمکدرسی و تلاش برای حذف کنکور از فعالیتهای ستودنی آموزش و پرورش است که باید ادامه یابد.»
نکوئی از انجمن اسلامی معلمان هم نظراتاش را ارائه داد و گفت: «وزیر آموزش و پرورش از جوانترین و دارای بیشترین رأی اعتماد از نمایندگان مجلس است لذا این مساله توقع فرهنگیان را در خصوص رفع مشکلات ارتقا داده است. معلم باید احساس امنیت کند تا بتواند بهراحتی مسائل را نقد کند، این سؤال مطرح است آیا معلمانی که در پیروزی انقلاب نقش داشتند امروز عدالت در مورد آنها اجرا میشود. مسئولان که به منشأ و محور توسعه بودن آموزشوپرورش معتقدند باید وضعیت فرهنگیانش هم بهتر از وضع موجود باشد.»
براتی از کانون تربیت اسلامی پیشنهاد کرد آموزش و پرورش در مسائل حاشیهای موضعگیری شفاف داشته باشد.
نیکخواه از سازمان معلمان گفت: «تشکلها رابط بین مردم و مسئولین هستند لذا میتوان از ظرفیت آنها بیشازپیش استفاده کرد.»
توجه به مسائل معیشتی، بیمهای، تقویت انجمنها، بها دادن به پژوهشها، توجه به نیروی انسانی، جدیت بیشتر در حذف آزمونها، الزام به اجرای طرحها بدون آسیبشناسی تلاش در تغییر نگاهها به آموزشوپرورش، استفاده بیشتر از بانوان در مدیریتها مسائلی بود که مهدیزاده، از انجمن علمی معلمان ابتدایی مطرح کرد.
زرینخط، از مجمع فرهنگیان پیشنهاد کرد از ظرفیتهای تشکلها در سیاستگذاریها و انتخاب مدیران استفاده شود.
زائری از کانون مدارس اسلامی هم از وزیر آموزش و پرورش خواست طوری برنامهریزی شود که آموزش و پرورش از حالت آزمایش و خطا خارج شود.
ارسال دیدگاه