مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در نشست خبری مطرح کرد:

سمنان قطب تولید داروی دامی در کشور/ تولید 3 برابری گوشت و مرغ مازاد بر نیاز استان

سمنان (پانا) - مدیرکل دامپزشکی استان سمنان درباره دستاوردهای این اداره کل در طول تاریخ انقلاب اسلامی، گفت: امروز باافتخار باید گفت ۲۰۸ قلم انواع داروهای دامی در این استان تولید می‌شود.

کد مطلب: ۸۹۱۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
سمنان قطب تولید داروی دامی در کشور/ تولید 3 برابری گوشت و مرغ مازاد بر نیاز استان

محمد سعیدی، در نشست خبری خود به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات، با اشاره به تولید ۲۰۸ قلم انواع داروهای دامی در استان سمنان، بیان کرد: این داروها در تولیدات مختلف شامل داروهای تزریقی و پودرهای افزودنی و کلسیم فسفات، لوسیلون و امولوسیون محلول، پودر قرص، پماد و ... به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

وی افزود: با دستان پرتوان تولید کنندگان بومی داخل استان سمنان، خوشبختانه ۳۸ میلیون و ۴۴۳ هزار قلم انواع قرص، پودر و داروی تزریقی طی ۱۰ ماه امسال تولیدشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اعلام اینکه 10 طرح در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد، گفت: این طرح ها با اعتباری بالغ بر 77 میلیارد ریال افتتاح می شود که 40 نفر اشتغال مستقیم و 113 نفر اشتغال غیرمستقیم به وجود می آورد.

سعیدی با مقایسه اقدامات دامپزشکی در دوره پیش و پس از انقلاب گفت: پیش از انقلاب اقداماتی محدود از جمله واکسیناسیون دام بود که آن هم خساراتی به دنبال داشت اما پس از انقاب با توسعه سطح ایمنی و مراقبت های بیشتر وضعیت بهتری پیدا کرد.

وی از پرداخت غرامت 10 میلیارد تومانی به دامداران طی 40 سال اخیر خبر داد و گفت: طی این سالها به دلیل بیماری ها خساراتی به دامداران استان وارد شد که غرامت ها به طور کامل پرداخت شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ریشه کنی طاعون گاوی در استان سمنان را یکی از اقدامت مهم دامپزشکی پس از انقلاب عنوان کرد و گفت: پیش از انقلاب 50 درصد دام های سنگین به دلیل طاعون گاوی از بین می رفتند اما پس از با توسعه و افزایش پوشش ایمنی این تلفات کاهش یافت و در استان سمنان ریشه کن شد.

سعیدی با بیان اینکه استان سمنان عاری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، تصریح کرد: با تلاش متخصصان طیور در استان سمنان، این بیماری در استان وجود ندارد و سمنان بعنوان پایلوت تامین تخم مرغ پایتخت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در تولید آبزیان با بیماری خاصی روبرو نیستیم، ابراز کرد: سالانه 10 تن گوشت آبزیان در استان تولید می شود که بیماری های این حوزه نیز تحت کنترل است.

ایجاد ۵ کشتارگاه صنعتی

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: هم‌اکنون ایجاد پنج کشتارگاه ‌صنعتی در استان شامل دو کشتارگاه در شاهرود و دو کشتارگاه در سمنان و یک کشتارگاه در دامغان در دستور کار قرار دارد، گفت: زمین مناسب برای این کشتارگاه‌ها در نظر گرفته‌شده و به دنبال جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای این امر هستیم تا کم‌کم شاهد تعطیلی کامل کشتارگاه‌های نیمه‌صنعتی نیز در استان باشیم که هم‌اکنون تعدادشان به پنج باب می‌رسد.

سعیدی بابیان اینکه استان سمنان فعلاً از حیث کشتارگاه صنعتی محروم است، اما سیاست دامپزشکی به‌تدریج تعطیلی تمام واحدهای نیمه‌صنعتی و حرکت به سمت صنعتی‌سازی کشتارگاه‌ها است، بیان کرد: برآوردها نشان می‌دهد که روند اجرا و احداث این طرح در اوایل سال ۹۸ می‌تواند رقم بخورد و از سوی دیگر ما باید تلاش کنیم تا نهایتاً یک سال دیگر بتوانیم شاهد افتتاح این واحدها باشیم.

وی افزود: در صورت اجرای این طرح و آغاز فعالیت این کشتارگاه، حدود چهار کشتارگاه از مجموع پنج کشتارگاه نیمه‌صنعتی استان تعطیل خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به تلاش این اداره کل برای ارتقای شاخص‌های سلامت و بهداشت فرآورده‌های دامی، اضافه کرد: در پنج سال گذشته و با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و حمایت و همراهی مردم و رسانه‌ها، هفت واحد سنتی و غیربهداشتی کشتارگاه دام در استان تعطیل و از فعالیت آنان جلوگیری شده است.

ضرورت تحقق امنیت غذایی سالم

سعیدی تصریح کرد: هویت‌بخشی به محصولات دارویی و افزایش بهره‌وری، تولید دام سالم و تضمین کمیت فرآورده‌های دامی و تحقق امنیت غذایی سالم، همواره شعار اداره کل دامپزشکی استان سمنان بوده است.

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم فرآورده‌هایی را که در یک فصل با تناژ بالا تولید می‌شود، ذخیره کنیم، امکان تحقق امنیت غذایی محقق نیست، افزود: با ایجاد سردخانه‌ها و جایگاه نگهداری دام به‌صورت اساسی این امر رقم خورده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان به موضوع شناسنامه‌دار کردن دام‌ها اشاره کرد و گفت: البته این امر به‌صورت 100 درصد محقق نشده؛ اما برنامه‌ای در دست اقدام است که در کنار هویت‌بخشی، زنجیره تولید و سلامت غذایی و بهداشت عمومی و خودکفایی و تأمین نیاز استان و بخش‌های دیگر محقق شود.

سعیدی با اشاره به استقرار ناظران شرعی در کشتارگاه‌ها، اظهار کرد: 22 نفر از ناظران شرعی در کشتارگاه‌های استان سمنان مستقر هستند و به‌صورت تمام‌وقت کشتار دام و طیور را نظارت می‌کنند و تأمین غذای سالم و حلال از برنامه‌های محوری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که در راستای تحقق این ابلاغیه اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان سمنان کشتارگاه سنتی نداریم، افزود: تأکید ما بر تعطیلی همیشگی این واحدهاست و اگر مالکان این واحدها که عمده آنان شهرداری‌ها هستند، به فعالیت این واحدها علاقه‌ دارند، با تغییر کاربری به فعالیت خود ادامه دهند.

فعالیت 511 واحد مرغداری صنعتی در استان

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از فعالیت 511 واحد مرغداری صنعتی در استان با ظرفیت 10 میلیون قطعه جوجه ریزی در دوره در سطح استان خبر داد و گفت: سالانه 55 هزار تن گوشت مرغ در 421 واحد تولید می شود و 42 واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت 2 میلیون و 200 هزار قطعه مرغ و 20 هزارتن تخم مرغ فعالیت می کنند.

سعیدی با اشاره حجم تولید محصولات دامی در استان سمنان گفت: در حال حاضر 300 هزار تن گوشت قرمز، 57 هزارتن گوشت مرغ و 20 هزارتن تخم مرغ در واحدهای استان سمنان تولید می شود که این مقدار 3 برابر نیاز استان بوده و بخش اعظم آن برای تامین نیاز پایتخت، به تهران می رود.

وی با اشاره به فعالیت 31 واحد درمانی دامی در استان گفت: بیش از 450 متخصص دامپزشکی در استان وجود دارد و 7 پست دامپزشکی نیز در مناطق محروم استان سمنان به ارائه خدمات می پردازند.

استان سمنان، قطب داروسازی دام کشور

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان استان سمنان را قطب داروسازی دام کشور عنوان کرد و گفت: بیش از 40 درصد داروهای دامی کشور در سمنان تولید می شود که 11 واحد تولیدی در سطح استان این نیاز را تامین می کنند. همچنین در ده ماهه گذشته 38 میلیون مورد دارو اعم از محلول، پودر و... در این واحدها تولید شده است.

سعیدی با بیان اینکه در حال حاضر 700 دستگاه خودروی حمل دام و طیور در ناوگان حمل و نقل دامی فعال هستند، گفت: در گدشه با وسایل نقلیه عمومی دام و طیور جابجا می شد اما به جهت اهمیت سلامت فرآورده های دامی به ناوگان حمل و نقل این حوزه نیز توجه بیشتری می شود.

وی از رشد جابجایی دام از استان سمنان در سال 97 خبر داد و گفت: سال گذشته 42 هزار راس دام از استان سمنان منتقل شد که این مقدار در ده ماهه سال 97 به 53 هزار راس رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار