اتحادیه اروپا در حمایت از سازوکار مالی با ایران بیانیه داد

تهران (پانا) - اتحادیه اروپا روز دوشنبه سرانجام بیانیه مورد انتظار در حمایت از ساز و کار مالی با ایران را منتشر کرد.

کد مطلب: ۸۹۱۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
اتحادیه اروپا در حمایت از سازوکار مالی با ایران بیانیه داد

به گزارش ایرنا، در متن بیانیه که تحت عنوان «جمع بندی» منتشر شده، از ساز و کار ویژه روابط تجاری با ایران موسوم به «ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا» (اینستکس - INSTEX) اعلام حمایت و از آن به عنوان اقدامی برای تقویت روابط با تهران و بهبود شرایط اقتصادی ایران یاد شده است.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
1- در یادآوری نتایج جلسه نوامبر 2016 شورای اروپا، اتحادیه اروپا تعهد راسخ خود به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تداوم حمایت از آن را اعلام می‌کند. برجام عنصری کلیدی در معماری جهانی منع توسعه هسته‌ای و دستاوردی در دیپلماسی چندجانبه است که به اتفاق آرا در قطعنامه 2231 مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت.
2- اتحادیه اروپا از تداوم اجرای کامل و موثر تعهدات هسته‌ای ازسوی ایران که در 13 گزارش متوالی، مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است، از جمله گزارش فصلی اخیر این آژانس که در 12 نوامبر 2018 (21 آبان 1397) منتشر شد، استقبال می‌کند. اتحادیه اروپا بر لزوم تداوم اجرای همه تعهدات از سوی ایران و همکاری کامل و زمان‌بندی شده این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید دوباره می‌کند. اتحادیه اروپا از اقدامات آژانس در نظارت بر اجرای برجام از سوی ایران استقبال و به طور کامل از آن حمایت می‌کند. اتحادیه اروپا تعهد دائمی ایران به عدم پیگیری، توسعه و اکتساب هرگونه تسلیحات هسته‌ای را مورد استقبال قرار می‌دهد. اتحادیه، پذیرش موقت پروتکل الحاقی مربوط به توافق جامع پادمان از سوی ایران را تصدیق و ایران را به تصویب آن تشویق می‌کند.
3- اتحادیه اروپا، لغو تحریم‌ها را به عنوان بخشی ضروری از برجام به رسمیت می‌شناسد و از وضع مجدد تحریم‌ها از سوی ایالات متحده که در پی خروج این کشور از برجام رخ داد، عمیقا ابراز تاسف می‌کند. اتحادیه اروپا بر تلاش‌های صورت گرفته باهدف حفظ منافع اقتصادی و دیگر منافع پیش‌بینی‌شده در برجام برای ایران تاکید می‌کند. این تلاش‌ها در چارچوب ابتکار مطرح شده از جانب فرانسه، آلمان و انگلیس برای راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی شدت بیشتری گرفته است؛ ساز و کاری که هم‌اکنون به منظور تاثیرگذاری مثبت روی روابط اقتصادی و تجاری با ایران و از همه مهمتر، روی زندگی ایرانی‌ها، به عنوان نهادی خصوصی به ثبت رسیده است. ساز و کار ویژه از عاملان اقتصادی اروپا که ارتباط مشروع تجاری با ایران دارند، در مطابقت با قوانین اتحادیه اروپا و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، حمایت می‌کند.
همانطور که در بیانیه مشترک 2 نوامبر 2018 (11 آبان 1397) نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی و وزیران امور خارجه و امور دارایی کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس اشاره شد، تعهدی راسخ برای به سرانجام رساندن این اقدام وجود دارد. اتحادیه اروپا بروزرسانی «قانون مسدودساز» و «مجوز وام خارجی بانک سرمایه‌گذاری اروپا» را که با هدف دربرگیری ایران صورت گرفت و در تاریخ 7 اوت 2018 (16 مرداد 1397) به اجرا درآمد، یادآور می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار