معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد
رشد بیش از ۴ برابری تعداد دانشگاههای علوم پزشکی پس از انقلاب
تهران (پانا) - معاونت آموزشی وزارت بهداشت همزمان با فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اهم اقدامات این معاونت را در زمینه رشد شاخصهای آموزشی، راهاندازی رشتههای جدید و کارآمد و توسعه مراکز آموزشی اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت بهداشت، نظام آموزش عالی سلامت کشور دارای ۱۰ مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و MBA، MPH، دکتری عمومی، دکتری تخصصی، دکتر تخصصی پژوهشی، دکتری تخصصی پزشکی بالینی، دکتری فوق تخصصی پزشکی بالینی، دکتری تخصصی دندانپزشکی و داروسازی و برنامههای تکمیلی تخصصی پزشکی بالینی است.
همچنین رشتههای تحصیلی نیز در دو بخش تحصیلات پایه (Undergraduate) و تکمیلی(Postgraduate) طبقهبندی شده که مشتمل بر ۴۳ رشته در مقاطع پایه و ۳۰۵ رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. در چند سال اخیر در راستای اهداف و سیاستهای اسناد بالادستی کشور در وزارت بهداشت، رشد و توسعه در زمینه رشتههای تحصیلی صورت گرفته است.
براساس این گزارش، در سه دهه پس از انقلاب اسلامی تعداد دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی رشد بیش از ۴ برابری، تعداد رشتههای تحصیلات تکمیلی رشد حدود ۳ برابری، تعداد دانشجویان علوم پزشکی رشد تقریبی ۵ برابری و تعداد اعضای هیات علمی به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه آموزش عالی گروههای پزشکی و پیراپزشکی رشد حدود ۷ برابری داشته است.
همچنین راهاندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، راهاندازی سامانه واژهشناسی تحول آموزش، راهاندازی تخصص پزشک خانواده، راهاندازی مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای و تصویب دورههای متعدد آموزش مهارتی و اعتباربخشی و تصویب مراکز مختلفی در مناطق آمایشی از سوی این مرکز، راهاندازی پردیسهای خودگردان، راهاندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، توسعه دانشکدههای مجازی دانشگاههای علوم پزشکی کشور و مجازی سازی برنامههای آموزشی مقاطع تحصیلات تکمیلی، راهاندازی سامانه Education IRAN به منظور معرفی ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش علوم پزشکی از جمله اهم اقدامات معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای توسعه نظام آموزش عالی سلامت کشور در دهههای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
معاونت آموزشی وزارت بهداشت همچنین با توسعه و ساماندهی قطبهای علمی حوزه علوم پزشکی کشور، توسعه ۱۸۰ انجمن علمی گروه پزشکی در کشور، توسعه رشته مقاطع نوین تحصیلی با تاکید بر علوم بین رشتهای، توسعه آموزش مداوم جامعه پزشکی و اعتباربخشی مراکز آموزش مداوم با تدوین مجموعه برنامههای مدون آموزش مداوم جامعه پزشکی، توسعه آموزش طب سنتی مبتنی بر شواهد در راستای پاسخگویی به یک نیاز بومی، توسعه موسسات آموزشی و پژوهشی بر مبنای نیاز مناطق آمایشی کشور، توسعه مراکز آموزش مهارتهای بالینی و توسعه کلینیکهای ویژه آموزشی در بیمارستانها و توسعه بیمارستانهای آموزشی جامع زنان گامی دیگر در مسیر ارتقای شاخصهای نظام آموزش سلامت کشور برداشته است.
ارسال دیدگاه