بطحایی: آموزش و پرورش نیازمند بازنگری جدی در روش اداره خود است

تهران (پانا) ـ دومین کنگره حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی که از صبح امروز با حضور شخصیت های علمی و سیاسی در تالار امام علی آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران آغاز شده بود عصر امروز با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش به کار خود پایان داد.

کد مطلب: ۸۹۰۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: آموزش و پرورش نیازمند بازنگری جدی در روش اداره خود است

سید محمد بطحایی که عصر امروز به همراه قائم مقام خود در این کنگره حضور یافته بود با تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «به نظرم فرصت مغتنمی است تا یک بار دیگر ۴۰ سال گذشته خود را مرور و بازبینی کنیم در این ۴۰ سال که پشت سر گذاشتیم ۴۰ سال پر از دشمنی ها و دوستی ها، سختی ها و گشایش ها و فراز و فرودهایی بوده است، ۴۰ سالی که کمتر کسی در اوایل انقلاب اسلامی در سال ۵۷ فکر می کرد چنین راه پر فراز و نشیبی را پیش رو داشته باشیم.»

او ادامه داد: «اما همه و همه این ها با کمک امام راحل و استقامت مردم و قهرمانی ملت رفع شد و انقلاب اسلامی شکل گرفت هر چند که امروز هم با سختی هایی مواجه هستیم.»

وزیر آموزش و پرورش به سفر امروز خود به شهر میانه اشاره کرد و گفت: «مراسمی که امروز در این شهر برگزار شد هر سال برگزار می شود، رژیم غاصب در شهرستان میانه ۲ مدرسه را در ۱۱ بهمن ۶۵ مورد حملات موشکی خود قرار داد و به همین خاطر مراسمی با عنوان نیمکت های سوخته هر سال در این شهر برگزار می شود. من در این مراسم گفتم که فرصت خوبی است تا دوباره توجه جدی به حقوق کودکان و نوجوانان داشته باشیم و بار دیگر حقوق پایمال شده و کشتار کودکان بی گناه در کشورهای مختلف مورد توجه مجامع جهانی قرار بگیرد.»

سید محمد بطحایی به سخنرانی رئیس فراکسیون امید در دومین کنگره حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی که صبح امروز انجام شد اشاره کرد و گفت: «ایشان اشاره درستی داشتند که باید یک بازبینی در عملکرد ۴۰ سال گذشته انجام شود، من فرمایش ایشان را در حوزه آموزش و پرورش تشریح می کنم آموزش و پرورش ما نیازمند یک بازنگری جدی در روش اداره و مدیریت آن است در طول سال های گذشته در مناسبت ها و به فراخور برنامه ها و طرح هایی که در آموزش و پرورش مطرح کردیم مباحث خوبی شکل گرفت اما متأسفانه این نظریه ها و طرح ها خوب و نظریه های خوبی که در ۴۰ سال گذشته مطرح شده کمتر مورد توجه برای اجرا قرار گرفته است.»

او افزود: «ما در یکسال گذشته به کمک همکارانمان در آموزش و پرورش تلاش کردیم تا مسیر حرکت مدیریت در این وزارتخانه با آنچه که در مدیریت سنتی آموزش و پرورش بوده است را تغییر دهیم و این بهترین راه برای خروج از مشکلات آموزش و پرورش است.»

وزیر آموزش و پرورش به جلسه اخیر خود با بانوان وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «در آن جلسه هم گفتم اگر چهل سال گذشته را نگاه کنیم علی رغم همه کوشش ها در آموزش و پرورش همچنان مسائل ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سال گذشته را روی میزمان داریم و حتی برخی از آن ها شاید مسائلی است که قبل از انقلاب هم برای آموزش و پرورش وجود داشته است.»

سید محمد بطحایی ادامه داد: «وقتی تاریخ آموزش و پرورش را مطالعه می کنیم خیلی از این مسائل آموزش و پرورش مسائلی است که از گذشته وجود داشته و همچنان باقی مانده است و علی رغم همه تلاش ها دولت ها با گرایش های سیاسی مختلف برای آموزش و پرورش اما باز هم این مسائل وجود دارند؛ مسائل فیزیکی تجهیزات، مسائل آموزشی و سخت افزاری تا مسائل نرم افزاری، اهداف، روش ها و غیره. اگر آموزش و پرورش با این مسیری که در سال های گذشته طی کرده و با روش های قبلی مسیر خود را ادامه دهد حتماً و حتماً در آینده موفق نخواهد شد که این مسائل مزمن خود را حل کند.»

بطحایی گفت: «البته که باید از تجربه استفاده کرد اما اگر بخواهیم الگوبرداری محض از گذشته داشته باشیم مطمئناً در آینده هم مسائل امروز را برای آموزش و پرورش خواهیم داشت، در آینده هم کماکان مشکل عدالت آموزشی، تجهیزات، مشکلات معیشتی و انگیزشی در نیروی انسانی را خواهیم داشت، ما در چهل سال گذشته کم تلاش نکردیم.»

وزیر آموزش و پرورش با طرح این سئوال که اگر بخواهیم مسیر امروز را در آینده تغییر دهیم چه کاری باید انجام دهیم پاسخ داد: «حتما یکی از پاسخ های این سوال استفاده از ظرفیت و پتانسیل نیروی انسانی در آموزش و پرورش است ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر معلم بازنشسته و شاغل در آموزش و پرورش هستند و همه اعتراف می کنند که معلمان آموزش و پرورش از حیث تعهد شاید سرآمد کارمندان دولت باشند بنابراین در پاسخ این سوال چه کنیم که این روش که می خواهیم در آینده پیش بگیریم صرفاً الگوبرداری محض از آینده نباشد باید بگوییم که استفاده از ظرفیت عظیم نیروی انسانی و تعهد و تخصص و تجربه و عشق و خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی است که باید به کار بگیریم و البته مهمترین بستر برای استفاده از نیروی انسانی استفاده از ظرفیت تشکل ها است.»

او ادامه داد: «من در این مدت خیلی تلاش کردم و خواسته ام که راه برای استفاده از ظرفیت عظیم تشکل ها هموار شود، من اعتراف می کنم به عنوان کسی که باید پاسخگوی شما باشم که هنوز نتوانسته ایم به خوبی از این ظرفیت استفاده کنیم ما هنوز نتوانسته ایم چارچوب و مسیر درستی را برای استفاده از این ظرفیت تعیین کنیم اما تلاش هایی انجام شده است و به آینده امیدوار هستیم.»

بطحایی به طرح انتخاب و انتصاب مدیران مدارس اشاره کرد و گفت: «ما برای اولین بار در آموزش و پرورش توانستیم فرصتی را ایجاد کنیم که مدیریت واحدهای آموزشی صرفا در اختیار آموزش و پرورش نباشد و امسال این اتفاق افتاد و سال آینده برنامه منسجمی برای این کار خواهیم داشت. همه سطوح مدیریتی در آموزش و پرورش باید طوری ساماندهی شود که هر کسی که شرایطش را دارد خود را کاندید آن پست مدیریتی کند، خوشبختانه تجربه بسیار موفقی هم بود به همین خاطر در مهر ۹۷ برای ۳۲۰۰ واحد آموزشی در کشور در یک بازه زمانی مشخص حدود ۱۱ هزار نفر کاندید شدند و از این طریق حدود ۳ هزار نفر از مدیران مدارس از طریق این طرح انتخاب شدند البته می دانم قدم کوتاه و کوچکی است اما برای شروع کار ارزشمندی است و باید امسال آن را توسعه دهیم و حتی آن را برای سایر سطوح مدیریتی آموزش و پرورش هم استفاده کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: «قدم های دیگری را هم شروع کرده ایم برای صندوق ذخیره و همچنین برای شورای عالی آموزش و پرورش تا معلمان به طور مستقیم نمایندگان خود را انتخاب کنند اما همچنان نیازمند ساز و کارهای قویتری برای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی از طریق تشکل های صنفی معلمان و غیره هستیم که اگر تشکل ها مداخله کنند حتماً حتماً خطاهای تصمیم گیری کاهش پیدا می کند.»

او در پایان افزود: «در استان ها خانه های تشکل ها و فضاهای لازم برای هیات های اندیشه ورز که رایگان اندیشه و تجربه خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهند باید محیا شود که با پیش بینی های خود باعث می شوند خطاها کاهش پیدا کند و امیدواریم که در آینده بتوانیم از این ظرفیت بهتر و بیشتر استفاده کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار