مجید مظفری: انیمیشنسازان به حمایت نیاز دارند
تینا پاکروان: فکر میکنم شهرزاد قصهگو زیبایی و متانت لیلا حاتمی را داشت
تهران (پانا) - مجید مظفری بازیگر سینما و صداپیشه فیلم انیمیشن «آخرین داستان» طولانی شدن مراحل ساخت و اکران این فیلم را ناشی از عدم حمایت از انیمیشنسازان عنوان کرد.
نشست خبری انیمیشن «آخرین داستان» امروز پنج شنبه ۱۱ بهمن ۵۷ با حضور اشکان رهگذر (کارگردان)، احسان رسولاف (تهیه کننده)، تینا پاکروان (مسول انتخاب صداپیشگان)، مجید مظفری، اشکان خطیبی، پانیبال شومون (صداپیشگان)، بابک ارجمند (سرپرست انیماتورها)، آرمان رهگذر (مجری طرح)، ژینوس پدرام(تدوینگر)، علیرضا علویان (طراحی و ترکیب صدا) با اجرای محمود گبرلو در پردیس ملت برگزار شد.
در ابتدای این نشست اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن (آخرین داستان) گفت: خوشحالم که اینجا حضور دارم، حضور در جشنواره فجر برای هر فیلمساز یک افتخار محسوب میشود. امروز به نمایندگی از صدها نفر از همکارانم که در این ۹ سال برای این فیلم تلاش کرده اند اینجا هستم.
اشکان رهگذر، کارگردان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره دوبعدی بودن انیمیشن گفت: این جریانی است که در دنیا تغییر میکند و این تغییر عادت دیر یا زود به اینجا میرسد. تا دو دهه پیش میگفتند انیمیشن دوبعدی دارد نابود میشود اما از ۵ انیمیشنی که در اسکار وجود دارد فقط دو انیمیشن سه بعدی هستند و بسیاری گرایش به انیمیشن دو بعدی دارند. متاسفانه مردم ما مصرفکننده انیمیشن آمریکایی هستند.
رسول اف تهیهکننده این انیمیشن هم ضمن ابراز خوشحالی از حضورش در جشنواره فجر عنوان کرد: بعد از ۹ سال تلاش خوشحالم «آخرین داستان» در جشنواره فجر به نمایش درآمد. امیدوارم این فرصتی که برای اکران عمومی فیلم های مستند و انیمیشن در نظر گرفته شده باعث درآمدن خستگی از تن ما بشود.
تینا پاکروان صداپیشه این فیلم در بخش دیگری از نشست گفت: بسیار خوشحالم که توانستم در وادی انیمیشن ورود کنم و در بخشی که مربوط به خودم بود یعنی سینما این دو را با هم تلفیق کنم.
مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون درباره نارضایتی از حضورش در این دوره از جشنواره تصریح کرد: زمانی که افتتاحیه جشنواره را دیدم فهمیدم دلم راضی نمیشود حتی برای ده دقیقه اینجا حضور داشته باشم. کاری اینجا اکران شده که ۹ سال اکران آن طول کشیده؛ قطعا اگر مسئولین حمایت میکردند این همه سال طول نمیکشید، آن ها باید از فیلمهای انیمیشن و فیلمسازان آن حمایت کنند.
ژینوس پدرام تدوینگر فیلم نیز درباره تجربه تدوین در این فیلم گفت: دو سال در خدمت این پروژه بودم چیزهای بسیار جدیدی به من یاد داد و حالا هم دارم نتیجه تلاش هایم را می بینم.
رهگذر در ادامه درباره موسیقی فیلم گفت: شاهنامه متعلق به همه ایرانیان است و مهم بود که رنگ و بوی ایران را داشته باشد. در این انیمیشن از موسیقی جنوب تا مناطق دیگر را می شنوید. تحقیق ۵ ساله را درباره موسیقی نواحی شروع کردیم و به مشاورانی دسترسی داشتیم. از مشاورانی مثل علی مغازه ای کمک گرفتیم تا به درستی از موسیقی در فیلم استفاده کنیم. برای موسیقی هایی که با آن آشنایی نداشتیم از مشاورانی کمک گرفتیم تا به تناسب آن بهترین قطعه موسیقی را داشته باشیم. جا دارد از شهرام ناظری تشکر کنم که اثر زیبایی را به ما هدیه دادند.
بانیپال شومون هم درباره موسیقی این انیمیشن گفت: سعی کردیم موسیقی سنتی را تلفیق کنیم و فضا را با آن پر کنیم.
در ادامه نشست خبری انیمیشن «آخرین داستان» رسول اف درباره مدت زمان طولانی فیلم گفت: این پروژه به صورت مستقل تولید شده و تمام اتفاقات در کنار پروژه های دیگری که این استودیو پیش می برده انجام شده است. فکر میکنم این فیلم متفاوت از تجربه ساخت فیلم بود. تجربه ساختاری برای استودیو هورخش بود و بخشی از زمان نیز صرف این اتفاق شد.
رهگذر درباره خشونت در این انیمیشن و مناسب نبودن آن برای کودکان گفت: این انیمیشن برای بزرگسالان ساخته شده و افراد بالای ۱۳ سال می توانند آن را ببینند و انیمیشنهای خشن تری هم در انیمیشن در کشورهای دیگر ساخته شده است.
رهگذر درباره فاصله انیمیشن ایران با دنیا توضیح داد: اگر بخواهیم سینمای مستقل انیمیشن در دنیا را در نظر بگیریم فاصله چندانی با آن نداریم ولی نیاز به تکرار تجربه داریم. مگر ما در سینمای ایران چند انیمیشن داشتیم؟ انیمیشنهای کوتا و تجربی ما در دنیا حرفی برای گفتن دارد و فاصله ما در این زمینه با دنیا می تواند کوتاه تر شود به شرط آنکه ار بدنه سینما جدا نباشد و بتوانیم فیلم بسازیم.
مجید مظفری هم درباره اینکه چرا این کار را پذیرفته است، گفت: یکی از دلایل آن حضور بچه ها، کارگردان و خانم پاکروان بود اما صداپیشگی تخصص خودش را دارد و من برای دومینبار این کار را انجام دادم. از طرفی برای یاری و کمک کردن در انیمیشنی که دوستان ۹ سال برای آن زحمت کشیدند آمدم.
خطیبی نیر گفت: برای سومین بار تجربه صداپیشگی را دارم. فاصله انیمیشن ایران با جهان به اندازه صندلیهای خالی در این سالنها است.
رهگذر درباره دلیل شباهت کارکترها به بازیگرها عنوان کرد: در همه دنیا مرسوم است که شباهت غیرمستقیم ایجاد کنند. وقتی در میانه کار صدا را ضبط کردیم نقش بازیگران اضافه شد و تاثیر گذاشت.
تینا پاکروان: فکر میکنم شهرزاد قصهگو زیبایی و متانت لیلا حاتمی را داشت
پاکروان نیز گفت: من سعی کردم شباهت را پیدا کنم و با مشورت کارگردان به این نتیجه رسیدیم که صداها به کارکترها جان دهند. فکر میکنم شهرزاد قصهگو زیبایی و متانت لیلا حاتمی را داشت و فرخ نعمتی صدای اهورایی دارد. شاید اسم بسیاری از دوستان را به خاطر نیاورم اما بقیه نیز به این ترتیب هستند.
پاکروان درباره اینکه چرا برای اهریمن از صدای خانم استفاده کردید، گفت: صدای شهرازد که به دلایلی متاسفانه دو صدا شده است، موسیقی را به گوش ضحاک می رساند که نمی تواند مرد باشد. من امیدوار بودم که صدای شهرزاد را تنها بشنویم و دو صدا نشنویم.
رسول اف: تلاشها در بخش نوجوان ناکام و ناتمام است
رسول اف درباره شفاف سازی هزینه ساخت انیمیشن نیز توضیح داد: این انیمیشن متعلق به استودیو هورخش است. در واقع از زمانیکه من به پروژه اضافه شدم، با پروژه مهربانی و همراهی کردم و اگر قرار بود به ستارههایی که با این انیمیشن همکاری کردند هزینهای پرداخت شود، باید هزینه زیادی می کردیم. فکر می کنم اعتقادی که پشت پروژه بود، بسیاری قویتر بوده است.
او درباره اینکه چطور به پروژه اضافه شده است، گفت: به دنبال موزیک ویدئو برای یکی از گروه های موسیقی بودم که با اشکان و این پروژه آشنا شدم. معتقدم تلاشها در بخش نوجوان ناکام و ناتمام است. اتمسفر زیادی پشت پروژه بود که شاید به راحتی نتوان آن را تولید کرد اما این فیلم به دست سینمای مستقل تولید شده است.
رهگذر کارگردان انیمیشن هم در انتها بیان کرد: حدود ۱۰۰۰ نفر در این سالها در این پروژه زحمت کشیدند و ۱۷۰هزار فریم تشکیل شده که روی هر کدام ۵ فرآیند اتفاق افتاده و بچه ها از جان مایه گذاشتند. گاهی اوقات دستمزد بچهها در حد کرایه تاکسی هم نبود ولی نمیخواهم در این زمینه روضه بخوانم.
ارسال دیدگاه