مسعود مصباح از تولیدات نمایشی ویژه نوجوان در مرکز سیما فیلم میگوید
تهران (پانا) - مرکز تولید مجموعههای تلویزیونی در حوزه کودک و نوجوان به عنوان یک بخش نوپا تابستان ۹۶ پا به عرصه تولید مجموعههای نمایشی گذارد. این بخش بنا به دستور رئیس سازمان و معاون سیما مقرر است تا به طور خاص برای قشر نوجوان به تولید مجموعههای نمایشی بپردازد.
مسعود صباح که پیش از این مسئولیتهای بسیاری در تولید مجموعه نمایشی از جمله مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما را بر عهده داشته؛ هم اکنون سکاندار این بخش است. وی از اهداف عمده این بخش را تولید سریالهایی با مضامین مناسب برای این گروه سنی، آموزش غیرمستقیم همچنین تجمیع مخاطب در گروههای سنی مختلف دانست و تاکید کرد که بسیاری از مباحثی که محور و موضوع تولید این مجموعهها قرار میگیرند مخصوص خانواده هاییست که فرزند نوجوان دارند. از این رو پروژههای در دست تولید این مرکز تنها مخاطب نوجوان را هدف قرار نداده ،بلکه برای مخاطبانی در تمامی گروههای سنی دیدنی و قابل پیگیری هست. وی در گفتگویی در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داد.
در ابتدا از ضرورت تأسیس مرکزی برای تولید مجموعههایی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان و سیاستها و هدف گذاریهای این بخش برایمان بگویید?
در گذشته به صورت ویژه نقشه راهی برای مجموعه سازی در حوزه نوجوان وجود نداشت. در دهه ۶۰ و ۷۰ مجموعههایی مثل«دنیای شیرین»، «گل پامچال»، «قصههای مجید» و ... تولید میشد اما هیچ وقت این امر به یک جریان پویا و مستمر تبدیل نشده بود. از این نقطه نظر تصمیم گرفته شد تا با توجه به نیازی که در این زمینه حس شد تحت یک مرکزیت به طور اخص به سریال سازی در این حوزه بپردازیم.
طبیعی است که در این مسیر باید از بهترینهای این عرصه اعم از تهیه کننده، کارگردان و نویسنده دعوت به کار میکردیم تا نتیجهای حرفهای و با کیفیت رقم بخورد. در حال حاضر طی این یک سال و اندی علی رغم همه موانع اقتصادی سازمان ،که به صورت همه گیر وجود داشته و دارد و به طور خاص برای بخش نوپای ما بیشتر هم دیده میشود؛ چهار سریال را به مرحله تولید رساندیم.
درباره بخش دوم سؤال ،یعنی سیاستها میتوانم بگویم تصمیم گیری و سیاست کلی این بود که سریالهای نوجوان را در چهارگوشه ایران تعریف کنیم. قصههای مربوط به نوجوانان ظرفیتی دارند که میتوان بسیاری از محتواهای مورد نظر رسانه مثل سبک زندگی، تولید داخلی، نخبه گرایی، تعصب و غیرت مندی و حتی بحثهای آسیبهای اجتماعی مخصوص قشر نوجوان و آموزش مواجهه با این آسیبها را به وسیله این مجموعهها بیان کرد. بنابراین نوجوان را فقط در تهران تعریف نکردیم. ما از این فرصت استفاده کردیم تا دوربینمان را به چهارگوشه جغرافیای ایران ببریم.
اتفاق خوبتری که در پروژههای تولید شده در شهرستان می افتد استفاده از نیروهای با استعداد بومی است. تیم بازیگری در این مجموعهها ترکیبی از بازیگرانی که از تهران در پروژه حاضر شدهاند به اضافه بازیگران و عوامل فنی بومی را در برمی گیرد. این چیدمان یک حس و حال جدید را به سریال میدهد که طی آن مناسبات و سبک زندگی خاص دیده میشود و نوجوان هم سن و سالان خود را در یک خطه دیگر میبیند که نقش متفاوتی در معاش خانواده دارند و از طریق او با یک سری مفاهیم جدید، نگاه به سبک زندگی، مشاغل، معاش زندگی و .... آشنا میشود.
به چهار مجموعه ویژه گروه نوجوان اشاره کردید که نتیجه فعالیت این مرکز تا کنون بوده؛ در این باره توضیح بفرمایید?
بله. البته در کنار تولید این چهار مجموعه؛ آثار دیگری نیز در دست نگارش است که هنوز وارد مرحله تولید نشده اما مجموعههای در حال تولید این مرکز در حوزه نوجوان عبارتند از «خانواده دکتر ماهان»، «ساموبندری»، «حکایتهای کمال» و «شش قهرمان و نصفی»است.
سریال «خانواده دکتر ماهان» به نویسندگی نسیم خداشاهی زاده، تهیه کنندگی بهروز خوش رزم و کارگردانی علی محمد قاسمی به موضوع حیات وحش، محیط زیست و مهاجرت معکوس میپردازد. در این مجموعه نوجوانان نقش اساسی در رقم زدن ماجراهای آن دارند و در شمال کشور فیلمبرداری شده که در ۲۱ قسمت در حال تدوین است و تا پایان سال آماده پخش میشود. اینکه از چه شبکهای پخش شود نیز بستگی به کنداکتور شبکهها و پیش بینی معاونت سیما دارد. قدر مسلم در یکی از شبکههای اصلی نمایش داده میشود تا در سبد سریالهایی در ژانرهای گوناگون؛ مجموعههایی با این مضامین نیز قرار داشته باشند.
مجموعه «ساموبندری» یکی دیگر از مجموعههای ماست. نام این سریال از نام شخصیت اصلی مجموعه یعنی سام گرفته شده که در جنوب سامو خوانده میشود. یک قصه دریایی است که در بوشهر میگذرد و ۷۰ درصد آن در لنج و دریا گرفته شده و ابراهیم فروزش از پیشکسوتان سینمای نوجوان کارگردانی و علیرضا سبط احمدی تهیه کنندگی و اصغر عبداللهی نویسندگی پروژه را بر عهده داشتهاند. تولید این مجموعه در ۱۳ قسمت به اتمام رسیده و به زودی پخش خواهد شد.
«حکایتهای کمال» عنوان دیگر مجموعه در حال تولید این مرکز است که ۸۰ درصد فیلمبرداری آن شده و یکی از مجموعههای شاخص نوجوان است. مجموعه داستان «حکایتهای کمال» که محمد میرکیانی آن را نگاشته ، قصه یک نوجوان به نام کمال را در یک خانواده در دهه ۴۰ شمسی در تهران روایت میکند. این مجموعه داستان طی ۳۱ قسمت به یک فیلمنامه تبدیل شده بنابراین بحث اقتباس از آثار ادبی را نیز مد نظر داریم و از متون ادبی که پتانسیل تبدیل به سریال را دارند استفاده میکنیم. این کار از حالت اپیزودیک خارج شده و به یک سریال کلاسیک تبدیل شده است.
درباره ساخت و محتوای «حکایتهای کمال» توضیح دهید?
این مجموعه قصه پدران ماست و حاوی خاطرات و نوستالژی نسل دهه ۴۰ است. از طرفی نشان دادن سبک زندگی آن دوره که بخشهای بسیاری از آن مثل بازیهای کودکانه، همسایه داری، خانههای حیاط دار، دورهمی خانوادگی و ...که تبدیل به حسرت شده در کنار قصههای شیرین مد نظر ما بوده است. این مجموعه را محسن شایان فر تهیه کرده و قدرت الله صلح میرزایی کارگردانی کرده وتوسط پنج نفر از دوستان حرفهای نگاشته شده که به نظر میرسد از آن دسته کارهایی است که فضا و روابط آن مورد توجه تماشاگر قرار بگیرد.
مهمترین نکته پیرامون این مجموعه این است که برای ساخت این سریال یک شهرک کوچک داخل شهرک سینمایی ساختیم. اصولاً یکی از مشکلات تمامی تیمهای تولید پیدا کردن لوکیشن مناسب برای چنین سریالهایی است که در شهر تهران با ساختار فعلی و نوع شهرسازی ویژه آن سختتر هم شده و اگر هم پیدا شود نیاز به بازسازی و صرف هزینههای بسیاری دارد. بنابراین طی همفکری با تهیه کننده، کارگردان و طراح صحنه از یک زمین بایر در شهرک سینمایی استفاده کردیم و آن را تبدیل به یک شهرک چند منظوره به نام شهرک «حکایتهای کمال» کردیم که ضمن اینکه خودمان از آن استفاده میکنیم بعدها پروژههای دیگر نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
«شهرک حکایتهای کمال» با مواد واقعی احداث شده یا به نوعی ماکت سازی صورت گرفته؟
خیر. تمامی این شهرک با متریال واقعی ساخته شده و ماکت نیست. ضد زلزله است و همه مواردی که برای طراحی و ساخت یک سازه امن باید در نظر گرفت در طراحی و اجرای این شهرکِ مهندسی ساز رعایت شده، ۱۷ کوچه برای این شهرک طراحی شده که هیچ دو کوچهای شبیه هم نیستند و هر کوچه با یک مشخصات متناسب با دهه ۴۰ طراحی شده است ،در طراحی این شهرک استودیوسازی با نرخهای پایین را در نظر داشتیم و بنابراین با رقمی معقول پروژه طراحی شد. پلاتویی که طراحی شد از اتاق گریم، محل استراحت بازیگر تا غذاخوری و اتاق کارگردان و هر آنچه که مستلزم یک استودیوی حرفهای است که برایش در نظر گرفته شده و به نظرم اتفاق خوبی است. این نوع پیش بینیها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است زیرا با یک رقم معقول استودیو ساخته میشود که با یک باد و باران از بین نمیرود و میشود در سایر پروژهها نیز از آن استفاده کرد.
فیلمبرداری حکایتهای کمال تا ۱۵ اسفند ماه به پایان میرسد و در ۳۱ قسمت روانه آنتن میشود. ادامه دار شدن این مجموعه به بازتاب و استقبال مخاطب بستگی دارد. اگر این بازخورد مثبت باشد و بیننده بخواهد آن را دنبال کند در کنار در نظر گرفتن مسائل اقتصادی ادامه مییابد که البته به نظرم به دلیل فضای داستان و شادابی آن میتواند تنوع روحی برای مخاطب ایجاد کند.
یکی دیگر از تولیدات این مجموعه که از آن نام بردید؛ «شش قهرمان و نصفی» است درباره آن توضیح بفرمایید?
بله. «شش قهرمان و نصفی» در ۱۵ قسمت تولید میشود و مضمون آن شامل حمایت از تولید داخلی و تشویق و ترغیب مخاطب نوجوان به سمت استفاده از کالای داخلی میشود. فضای این کار کمدی و هیجان انگیز است و بازیگران پیشکسوت و طنزپرداز بسیاری همچون اکبر عبدی، بیژن بنفشه خواه، شهرام قائدی، بهاره رهنما و ... در آن حضور دارند. تصویربرداری بخش تهران این مجموعه که حدود ۱۰ درصد پروژه را در بر میگرفت طی یک هفته انجام شد و گروه برای ادامه تصویربرداری به مازندران رفتهاند.
آیا جمعیت هدف این بخش از مرکز سیما فیلم تنها نوجوانان هستند؟
طبیعتاً وقتی بحث نوجوان پیش میآید خانواده را نمیتوان از آن تفکیک کرد. اصولاً سریالهای نوجوان حتی در کارهای مشابه خارجی معمولاً به داستانها و ماجراجوییهای نوجوان در بستر خانواده مربوط میشود. ضمن اینکه نوجوان فقط شامل نوجوان پسر نمیشود؛ در همه پروژهها سعی کردهایم دختران و پسران نوجوان قهرمانان اصلی قصه باشند و تعادل رعایت شود.
آیا در کنداکتور پخش بیشتر شبکه دو را برای ارائه این مجموعهها به مخاطب نوجوان در نظر گرفتهاید؟
خیر. اصولاً در تعریف شبکهها و مأموریتهای هر شبکه؛ شبکه دو سالها پیش به عنوان شبکه کودک و خانواده تعریف شد که این سیاستها امروز تغییر یافته است. هر چند سبقه شبکه دو به نسبت سایر شبکهها در حوزه کودک و نوجوان بیشتر است. ضمن اینکه برخی برنامههای پرمخاطب حوزه کودک و نوجوان مثل محله گل و بلبل و کلاه قرمزی در شبکه دو تولید و پخش میشوند. بنابراین به نوعی شبکه دو میزان فعالیتش در حوزه کودک و نوجوان بیشتر است. اما اینکه کارهایی که نام بردم در کجا قرار است پخش شود به تصمیم گیری کلان کنداکتوری مربوط میشود.
آیا در بحث تبلیغ در عرصه سریال سازی نوجوان فعالیتی انجام گرفته است؟
تمامی پروژههایی که نام بردم تحت عنوان پروژههای نوجوان تعریف میشود اما به لحاظ قصه و بحثهای مالی و برآوردی فرقی با پروژههای دیگر ندارند و به نحوی ساخته شده که تماشاگر عام دارد و برای کل خانواده ساخته شده است. تجمیع مخاطب در گروههای سنی مختلف توقع ما از این پروژههاست. به نظرم به خاطر نوپا بودن بحث سریال سازی در عرصه نوجوان و اهمیتی که این گروه سنی دارند باید بهترین ساعات در کنداکتور به این مجموعهها داده شود تا بحث عرضه و تاثیرگذاری به خوبی اتفاق بیفتد. زیرا عرضه یک پروژه همان قدر اهمیت دارد که تولیدش حتی شاید بیشتر مورد اهمیت است. در همه دنیا هم بیشترین هزینهها صرف پخش مناسب یک اثر میشود و تبلیغ و تیزرهای بسیاری ساخته میشود. تبلیغ مناسب و زیرنویس و معرفی یک مجموعه در تیزرهای تلویزیونی امری است که به ذوق و سلیقه مدیر یک شبکه برمی گردد و البته باید به آن توجه شود.
ارسال دیدگاه