رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان:
احقاق حقوق افراد با نیاز ویژه در جامعه از شاخص های رشد فرهنگی و بالندگی اجتماعی است
سنندج(پانا)-رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان فرهنگ سازی و آگاهی بخشی نسبت به احقاق حقوق افراد با نیاز های ویژه را از شاخص های مهم رشد فرهنگی و بالندگی اجتماعی جامعه پویا عنوان کرد.
خلیل رنجبر رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان در چهارمین نشست شورای اداری آموزش و پرورش استثنایی استان که با حضور سید مهدی فرشادان نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران ودیواندره در مجلس شورای در سالن جلسات آموزش و پرورش استثنایی استان برگزار شد،گفت: امروزه مشکل معلول، مشکل جامعه آگاه و متمدنی تلقی می گردد که با تدوین برنامه های مفید و مؤثر به سمت رویکرد عادی سازی و یکپارچه سازی حرکت کرده، زمینه حضور فعال و بستر شکوفایی استعدادهای معلولین را در جامعه فراهم می کند.
رنجبر با اشاره به تعداد مدارس مستقل و ضمیمه شهری و روستایی که از ۲۸ مدرسه در سال ۱۳۹۳ به ۶۹ مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و ۱۹ مدرسه ضمیمه روستایی در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است؛ افزود: تعداد مراکز مشکلات ویژه یادگیری دولتی و خصوصی استان نیز از ۱۳ مرکز به ۲۴ مرکزدرسال تحصیلی جاری افزایش یافته است .
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه گفت: پوشش دانش آموزان دارای اختلال طیف اتیسم از ۳۶ نفر در سال تحصیلی ۱۳۹۴به ۷۹ نفر در سال تحصیلی جاری افزایش یافته ،ودر۱۰ شهرستان ،ناحیه و منطقه در استان خدمات حمایتی ،آموزشی و پرورشی به این دانش آموزان ارائه می شود.
رنجبر خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی جاری در ارزیابی سنجش وآمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان با تحقق پوشش صدرصدی در این برنامه ملی که گامی مؤثر در جهت جایدهی مناسب دانش آموزان در فرآیند آموزش است ،۲۵ هزارو ۹۰۴نوآموز در ۱۴ پایگاه ثابت و سیار سنجش در ۱۱ شهرستان در سطح استان از تاریخ ۱۶ تیرماه تا ۲۱ شهریورماه سنجش وجایگاه آموزشی آنان تعیین قطعی شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل ۴۲۶ پرونده حمایتی و ارائه خدمات درمانی وتوانبخشی به ۲۲۱ دانش آموز با نیاز ویژه در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ با اختصاص مبغلی بیش از ۹۰ میلیون تومان گفت :در سال تحصیلی جاری نیز تا کنون ۱۴۰ پرونده حمایتی ازدانش آموزان با نیازهای ویژه دوره های مختلف تحصیلی استان گردآوری و جهت دریافت اعتبار به سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور ارسال شده است.
رنجبر با تأکید بر اینکه حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار همسالان و در مدارس عادی باعث می شود آنان با حداکثر توان بالقوه خویش از فرصت ها وامکانات برای خود شکوفایی بهره مند شوند ، تصریح کرد : در راستای تحقق این مهم آموزش وپرورش با نیازهای ویژه استان به ۳۵۰۰ دانش آموز دیر آموز پایه های اول تا سوم ابتدایی وبیش از ۶۰۰ دانش آموز تلفیقی فراگیر در پایه های مختلف تحصیلی در مدارس عادی خدمات حمایتی ،آموزشی و پرورشی ارائه می کند.
رییس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت :با توجه به کمبود و فرسودگی فضاهای آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه استان در سال تحصیلی جاری کلنگ احداث ۳ پروژه ، سالن ورزشی چند منظوره برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ومرکز۸ کلاسه متوسطه حرفه ای نوآوران در سنندج ومدرسه ۶ کلاسه با نیازهای ویژه شهرستان سقز بر زمین زده شد.
ارسال دیدگاه