اگر کم‌کاری تیروئید دارید، اینجا را حتما بخوانید!

تهران (پانا) - ورزش کردن برای کسانی که کم کاری تیروئید دارند و کنترل خستگی مفرط و افزایش وزن ناشی از این بیماری بسیار مفید است.

کد مطلب: ۸۸۹۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد
اگر کم‌کاری تیروئید دارید، اینجا را حتما بخوانید!

به گزارش خبرآنلاین، زندگی کردن با بیماری کم کاری تیروئید، گاهی به شدت سخت و عذابآور میشود: خستگی مفرط، احساس التهاب و خارش در مفاصل و افزایش وزن، جز رایجترین عوامل آزار دهندهی کم کاری تیروئید است. در اصل افزایش وزن است که باعث بروز خستگی زیاد و مشکلات مفصل میشود.

عوارض این بیماری به خودی خود ورزش کردن را برای بیمار سخت میکند و ممکن است احساس افت انرژی شدیدی داشته باشد. تمام متخصصها با این مسأله که یک رژیم غذایی واحد برای همه انسانها مفید نیست موافقند، اما برای ورزش و فعالیت بدنی نظرشان کاملا برعکس است و عقیده دارند که برای همه انسانها تأثیر مثبت دارد.

البته نیاز نیست که برای بهرهمندی از فواید ورزش، در ماراتن شرکت کنید. اکثر متخصصان به بیمارانی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند، ورزشهای کششی را توصیه میکنند. برای شروع نباید خیلی به بدن فشار آورد. بهتر است سعی کنید قدم به قدم تحملتان را افزایش بدهید.

در ادامه به تأثیر مثبت فعالیت بدنی بر کم کاری تیروئید اشاره میکنیم.

کاهش وزن

در اغلب موارد، افزایش وزن جز اولین نشانههای کم کاری تیروئید است. مصرف داروهایی که توسط پزشک تجویزمیشود، بقیه علائم بیماری را کنترل میکند اما تأثیری بر افزایش وزن ندارد. به همین دلیل کاهش وزن علاوه بر حفظ ظاهر مناسب، برای وارد نشدن فشار اضافی بر مفاصل بسیار حائز اهمیت است. میتوانید هر فعالیتی که دوست دارید انتخاب کنید، مثل دوچرخه سواری، استفاده از دستگاههایی مانند تردمیل و الپتیکال، شنا و پیادهروی. اما به یاد داشته باشید که تحمل بدن را کم کم بالا ببرید و به صورت ناگهانی فشار شدید به ماهیچه و استخوانها وارد نکنید.

کاهش درد مفاصل

یکی از بهترین ورزشهایی که میتوانید انتخاب کنید، ورزش یوگا یا فعالیتهایی است که آیتمهای کششی داشته باشند. برای کاهش درد مفاصل ورزش شنا یا حتی قدمزدن در استخر نیز بسیار مفید است و فشار واردشده به مفاصل را کاهشمیدهد.

کاهش احساس افسردگی

کم کاری تیروئید معمولا با افسردگی همراه است. خبر خوب این که ورزشی مانند ایروبیک یا ورزشهای هوازی، دوچرخه سواری، پیادهروی و شنا، علائم افسردگی را به شدت کاهش میدهد و با افزایش متابولیسم بدن، میتواند انرژی را افزایش بدهد.

افزایش تراکم ماهیچهای

علاوه بر افزایش قدرت بدنی، بیشتر شدن تراکم ماهیچهای به حفظ تعادل کمک میکند. به طول کلی هر ورزشی که تا حدودی ماهیچهها را تحت فشار قرار دهد، در افزایش تراکم آنها مؤثر است.

علاوه بر این، ورزش کردن احتمال ابتلا به پوکی استخوان را، بیماری که در زنانی با سطح بالای کم کاری تیروئید بسیار شایع است، کاهش میدهد.

ورزش و فعالیت بدنی در حفظ روحیه و سلامت روانی هم تأثیر بسزایی دارد به همین دلیل بهتر است با توجه به همه نکات و فوایدی که برای فعالیت بدنی برشمرده شد، ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار