مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان عنوان کرد:

خودباوری و خوداتکایی مهم ترین دستاورد ٤٠ ساله شرکت برق

همدان (پانا) - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا سال ٧٥ عمده تأسیسات استان توسط شرکت‌ های خارجی ایجاد می‌ شد که از این تاریخ به بعد عمده تأسیسات انتقال، توسط مهندسان داخلی انجام شد.

کد مطلب: ۸۸۸۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
خودباوری و خوداتکایی مهم ترین دستاورد ٤٠ ساله  شرکت برق

به گزارش خبرنگار پانا، محمد مهدی شهیدی گفت: ٨٧ سال است که از صنعت برق در استان همدان بهره مند هستیم و ٢٦ سال است که دولت عهده دار مدیریت برق بوده و ٣٥ سال برق استان توسط بخش خصوصی اداره می‌شد از سال ٧١ شرکت برق به صورت دولتی و غیر دولتی به فعالیت خود ادامه داده است.
او بیان کرد: شروع تأمین برق برای مشترکان همدان سال ١٣١٠ بوده است و در سال ١٣١٤ دو مولد در عباس آباد همدان ایجاد شد و تنها دو مشترک داشتیم. وزارت آب و برق در سال ٤٥ تشکیل شد و برق همدان به عنوان ناحیه شروع به کار کرد و در سال ٤٧ با تشکیل برق‌های منطقه‌ای، برق ناحیه همدان و کردستان به فعالیت خود ادامه داد تا این که در سال ٥٧ که انقلاب اسلامی شکل گرفت و شرکت از این سال تحت عنوان برق همدان ادامه فعالیت داد و در سال ٦٥ که اوج حملات رژیم بعثی بود به شرکت برق باختر تبدیل شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان با اشاره به این که در سال ٦٦ شرکت توزیع برق، مورد حمله واقع شد و سه شبانه ‌روز در همدان خاموشی اتفاق افتاد افزود: این خاموشی ها علاوه بر همدان در مناطق جنوبی استان نیز ایجاد شد.
او ادامه داد: در سال ١٣٧١ شرکت های توزیع برق به صورت رسمی افتتاح شد و تا سال ٨٦ شرکت ‌های تولیدی زیر نظر برق منطقه ‌ای فعال شدند و از سال ٨٦ تا کنون با مصوبه مجلس، شرکت ‌های توزیع زیر نظر توانیر به فعالیت خود ادامه دادند.
شهیدی با اشاره به سیر تحولی شرکت برق در همدان اظهار داشت: در سال ٥٧ حدود ٨٦ هزار مشترک داشتیم و ٩٤ روستا برق دار بوده و پیک بار استان ٥٠ مگاوات و پرت انرژی ٢٤ درصد و بسیار بالا بود ضمن این که عمده مصرف، خانگی و حدود ٥٠ درصد بود و بخش کشاورزی در حوزه تولید از برق بی بهره بود. او عنوان کرد: بازسازی تأسیسات تا سال ٧٦ ادامه پیدا کرد و پست ‌ها به ١٨ دستگاه افزایش یافت، نیروگاه هزار مگاواتی همدان وارد مدار شد و با توجه به این که در سال ٧١ موضوع رویکرد بخش توزیع به صورت سنتی بود وزارت نیرو با اهداف مهندسی کردن بخش توزیع و کاهش هزینه‌ ها با دید فنی و اقتصادی ایجاد شد. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان با اشاره به این که در بحث مصرف انرژی در سال ٥٧، ١٤٦ میلیون کیلووات ساعت انرژی مصرف می ‌شد اعلام کرد: این در حالی است که تا پایان سال ٩٦، ٣ میلیارد و ٢٠٠ میلیون کیلووات انرژی مصرف شده است. شهیدی اظهار داشت: در بخش کشاورزی در سال ٥٧ به میزان ٥٩ کیلووات ساعت و در سال ٩٦ یک ‌میلیارد و ٧٦٦ میلیون کیلووات ساعت، برق مصرف شده است که در سال ٥٧ در حوزه کشاورزی ٦٥ حلقه چاه و در سال ٩٦ تعداد شش هزار و ٥٨٢ حلقه چاه بوده است. او بیان کرد: هم اکنون ١٠٧١ روستا از نعمت برق برخوردارند و ١٠٠ درصد جمعیت روستایی برق دارند، در پایان ٩٦ تعداد ٧٢٢ هزار مشترک برق را در استان داریم همچنین در بخش خطوط توزیع ٢٧٠٠ کیلومتر در ابتدای انقلاب موجود بوده که به ١٨ هزار کیلومتر طول شبکه رسیده ‌ایم و رشد ٧ برابری را در این بخش داشته ‌ایم از نظر ظرفیت منصوبی توزیع ١٧٤ مگاوات آمپر ظرفیت استان بوده که به ٢٢٣٤ مگاوات آمپر و رشد ١٣ برابری رسیده است. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان گفت: پیک برق استان در ابتدای انقلاب ٥٠ مگاوات بوده که به ٦٦٣ مگاوات در سال ٩٦ رسیده است. در حوزه اصلاح شبکه‌های روستایی، از سال ٧٦ تامین برق به وزارت نیرو محول شد و روستاهای بالای ١٠ خانوار برق دار شدند. او اعلام کرد: صدور خدمات مهندسی برق در سایر کشورها به ویژه حوزه غرب آسیا در حال انجام است و همچنین تبادل انرژی با کشورهای همسایه را در برنامه های خود داریم و از ١٩ شهریور صدور برق به کشور عراق آغاز شده است. مدیرعامل شرکت توزیع برق همدان با بیان این که در حال حاضر ٦٥ درصد از تولید انرژی توسط بخش خصوصی انجام می ‌شود گفت: ١٤ نیروگاه در بخش ‌های دولتی فعال است که نیروگاه شهید مفتح در استان همدان نمونه بارز آن است همچنین ظرفیت ایجاد نیروگاه بادی در اسدآباد، تویسرکان و ملایر وجود دارد. او با اشاره به تغییر الگوی مصرف بیان کرد: ٣٨ درصد مصرف انرژی در کشاورزی و ١١ درصد در بخش صنعت است که به میانگین ٥٠ رسیده و میانگین مصرف در کشور بالای ٦٠ است. شهیدی با اشاره به برنامه‌ های پیش بینی شده برای دهه فجر گفت: امسال ٨٣ پروژه در ١٠ واحد اجرایی با پیش‌بینی ٥٣٤ میلیارد ریال تعریف شده است. او اظهار داشت: ١٠٥ میلیارد تومان مطالبات این شرکت از مشترکین است که ٤٥ میلیارد از دستگاه‌های دولتی و ٣٠ میلیارد آن مطالبات از روستاییان است که این هزینه ها در بودجه دستگاه ‌ها وجود دارد ولی پرداخت نمی کنند.

شهیدی در پایان مهم ترین دستاورد 40 ساله این شرکت را خودباوری و خود اتکایی در صنعت برق بیان کرد.
فرحناز یادگاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار