معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش:پایش قامتی اسکلتی 40 درصد دانشآموزان پایه ششم انجام میشود
کرمانشاه (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمانشاه، از ارزیابی و پایش قامتی اسکلتی 40 درصد دانشآموزان پایه ششم در سال تحصیلی جاری خبر داد.
سلمان محمدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان با حضور در کارگاه آموزشی حرکات اصلاحی، گفت: در جامعه ماشینی امروز، فقر حرکتی به همراه عادات حرکتی نادرست در کودکان و نوجوانان، تهدیدی اساسی برای تندرستی حال و آیندهی این گروه سنی بوده، که جامعه را مستعد گسترش انواع ضعفهای عضلانی و ناهنجاریهای اسکلتی، طی دهههای آینده میکند.
وی ادامه داد: از آنجا که عادت به کمتحرکی و اتخاذ شیوههای نادرست حرکت اعم از نشستن، ایستادن، حمل اشیا و ... در سنین پایین شکل میگیرند و در طول سالهای بعدی عمر پایدار میمانند، ضروری است قبل از تثبیت و شکلگیری این عادات، اقدامات لازم جهت پیروی از اصول شیوههای صحیح حرکت انجام شود؛ چراکه تلاشهای بعدی در جهت تغییر عادتهای تثبیتشده بسیار مشکل و چه بسا پر هزینه خواهد بود.
محمدی خاطر نشان کرد: بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، افزایش سلامت جسمی و روحی دانشآموزان، یکی از وظایف معاونت تربیت بدنی و سلامت است که باید برای تحقق آن، برنامهریزیهای لازم را انجام دهد.
وی افزود: با توجه به اهمیت آموزش و فرهنگسازی در زمینه ترویج و تثبیت عادات حرکتی مناسب و همچنین انجام اقدامات لازم، جهت شناسایی به موقع تغییرات نامطلوب قامتی و ارائه حرکات ورزشی و اصلاحی به دانشآموزان، کانونهای حرکات اصلاحی در دو بخش برنامه اصلاح وضعیت بدنی دانشآموزان و کانونهای تندرستی و حرکات اصلاحی فعالیت دارند.
معاون تربیت بدنی و سلامت استان تصریح کرد: تمام معلمان تربیت بدنی در واحدهای درسی خود ۲ واحد مربوط به حرکات اصلاحی را گذراندهاند؛ بنابراین به طور تخصصی کجیهای قامت دانشآموزان را تشخیص میدهند و علاوه بر آن، در دورههای اینچنینی هم آموزشهای لازم را میبینند.
در ادامهی این کارگاه تخصصی، مراد زارعی، رییس اداره تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی آموزش و پرورش استان در کانون حرکات اصلاحی المهدی ناحیه یک شهر کرمانشاه پیرامون دورهی مذکور که به مدت یک روز برگزار شد، توضیحاتی ارائه کرد.
وی گفت: عدم پیشگیری مناسب و به موقع از تثبیت این عادات حرکتی نامناسب از یک سو و فقر حرکتی از سوی دیگر، باعث بروز ضعف و ناهنجاریهایی در دستگاه استخوانی، عضلانی و مفصلی افراد جامعه میشود که شناسایی زمینههای بروز این تغییرات نامطلوب قامتی در افراد و سپس ارائه حرکات جبرانی و اصلاحی برای پیشگیری و رفع آنها به واسطهی فعالیت کانونهای تندرستی و حرکات اصلاحی محقق میشود.
زارعی تصریح کرد: معلمان تربیت بدنی وقتی دانشآموزان را مورد ارزیابی قرار میدهند و مشکلات ستون فقراتی و کجیهایی را در اسکلت بدنی آنها مشاهده میکنند، باید آنها را به کانونهای اصلاحی ارجاع دهند.
وی در پایان افزود: استان کرمانشاه در سال تحصیلی جاری متعهد شدهاست که حدود ۴۰ درصد دانشآموزان پایه ششم را تحت پوشش قرار دهد و در این دوره که با حضور مدرسان مجرب در حال برگزاری است، نمایندگان کانونهای حرکات اصلاحی نواحی و مناطق استان، با شیوهنامه جدید و روشهای نوین تشخیصی و ارزیابی ساختار قامتی، آشنا میشوند.
ارسال دیدگاه