معاون وزیر آموزشوپرورش:
راه رسیدن به حیات طیبه تعلیموتربیت تمامساحتی با رویکرد مهارتآموزی است
ساری (پانا) - معاون وزیر آموزشوپرورش مهمترین استراتژی امروز آموزشوپرورش را تحقق سند تحول بنیادین برای دستیابی به خیات طیبه دانست و تأکید کرد که مهمترین راهبرد آن نیز تعلیم و تربیت تمامساحتی با رویکرد مهارتآموزی است.
علیرضا کاظمی در آیین اختتامیه نخستین همایش همیار مشاور که امروز در شهرستان ساری برگزار شد، برنامهریزی نظاممند و دقیق و همهجانبه طرح همیار مشاور را مورد توجه وزیر آموزشوپرورش اعلام کرد و گفت: «امروز در آموزشوپرورش یک خلأ اساسی و یک انحراف اساسی وجود دارد و همه تلاش میکنیم تا این خلأ پر شود و آن فقدان مهارتهای لازم در ابعاد مختلف برای دانشآموزان است.»
او افزود: «نتوانستیم زمان و مکان و روشهای لازم برای ایجاد این مهارتها در بخشهای مختلف برای دانشآموزان ایجاد کنیم و آموزشوپرورش را تبدیل به یک آموزشوپرورش دانشمحور و تک ساحتی و حافظهمحور کردیم که امروز بخشی از آسیبهای فراوانی که وجود دارد، ناشی از همین موضوع است.»
کاظمی بخش دیگر از مشکلات موجود را ناشی از غفلت از توجه به تعلیم و تربیت در بخشهای مهم سرمایهگذاری در منابع انسانی و مالی دانست. ما نیروی لازم و کافی و سرمایه مالی و میدانی لازم برلی فعالیتهای تربیتی در اختیار نداریم که قطعا تبعات نامیبمونی برای جامعه در بر خواهد داشت.»
معاون وزیر آموزشوپرورش مهمترین استراتژی امروز آموزشوپرورش را تحقق سند تحول بنیادین برای دستیابی به خیات طیبه دانست و تأکید کرد که مهمترین راهبرد آن نیز تعلیم و تربیت تمامساحتی با رویکرد مهارتآموزی است.»
کاظمی با رد تأثیر تعلیم و تربیت دانشمحور و یا تعلیم و تربین تمامساحتی دانشمحور بر دستیابی به حیات طیبه، تعلیم و تربیت تمام ساحتی مهارتمحور را عامل مؤثر در رسیدن دانشآموزان به حیات طیبه برشمرد.
کاظمی به دو اقدام اساسی لازم اشاره کرد و گفت: «باید اقتضائات لازم را ایجاد کنیم و موانع لازم را برداریم. آموزشوپرورش در فرایندها و رویکردها به دنبال حذف موانع برای ایجاد فضای تربیتی درست در تعلیم و تربیت است.»
او تلاش وزیر در کاهش فشارهای آموزشی، حذف آزمونها و کاهش سهم کنکور و آسیبهای متعددی که از این منظر وجود دارد را نشانه همین رویکرد آموزشوپرورش دانست و گفت: «در این راه باید از تمام ظرفیتهای درون و برون سازمانی استفاده کنیم.»
او تأکید کرد: «توانمندسازی روانی و اجتماعی دانشآموزان و سلامت روان آنان را زیرساخت و بنیان فعالیتهای تربیتی و راز شکوفایی استعدادهای دانشآموزان است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش توسعه مهارتهای ارتباطی و فضائل اخلاقی و منشهای روانشناختی را از اولویتهای این معاونت برشمرد و کفت: «طرحهای مختلفی را در کنار فعالیتهای سایر معاونان به ویژه در حوزه معاونت تربیت بدنی و اداره کل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی داریم.»
او یکی از این طرحها را طرح همیار مشاور دانست که ثمرات ارزشمند فراوانی برلی نظام تعلیم و تربیت دارد و ظرفیت خود آموزشوپرورش است.»
کاظمی تأکید کرد: «هرچقدر به دانشآموزان فرصت حضور بدهیم، مسئولیتپذیری، اعتماد به نفس، توانمندسازی در برابر آسیبهای اجتماعی در آنان افزایش مییابد.»
او با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰۰ هزار دانشآموز توانمند و سالم و مسئولیتپذیر در تشکل همیار مشاور آن را به عنوان نقطه ثقل اثرگذار و اثربخش در سایر بخشها خواند: «از این راه رصد مسائل و آسیبهای اجتماعی، کنترل آسیبهای اجتماعی و هدایت آن ممکن است که الزاماتی نیز دارد و نیازمند تعلق و دقت لست تا آسیبی به دانشآموزان وارد نشود.»
ارسال دیدگاه