محورهای ۶گانه تربیتی سند تحول بنیادین در مدارس اردبیل اجرا میشود
اردبیل (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش استان اردبیل: محورهای شش گانه سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش در مدارس این استان اجرایی میشود.
مصطفی کافی در کارگاه توانمندسازی مربیان و معاونان پرورشی نواحی یک و دو اردبیل اظهارداشت: از برنامههای راهبردی آموزش و پرورش در حوزه معاونت فرهنگی و پرورشی توجه به برگزاری هر چه مناسب و کیفی ساحت شش گانه تربیتی در مدارس است .
او افزود: چنانچه این محورها مزین به محتواهای اجتماعی و تربیتی مورد نیاز جامعه نشود دستیابی به برنامههای راهبردی سند تحول بنیادین مدارس میسر نخواهد شد .
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش استان تصریح کرد: در شرایط کنونی هجمه سختی بر علیه کشور شاهد هستیم که قسمت عمده آن باورهای دینی و اخلاقی جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان را مورد هدف قرار داده است .
کاقی ادامه داد: مقابله با چنین حجم وسیعی از حملات فرهنگی نیازمند اندیشیدن تدابیر ویژه توسط معاونین و مربیان پرورشی بوده تا در سنگر تعلیم و تربیت مفاهیم سند تحول بنیادین آموزشی جدی گرفته شود.
به گفته او فراهم کردن بسترهای لازم برای پرورش تربیتی دانشآموزان مورد هدف بوده و برای ارتقای باورهای دینی جوانان باید تلاش مضاعفی انجام داد .
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش استان بیان کرد: برگزاری کارگاههای مهارتافزایی ویژه مربیان پرورشی با هدف برخورداری از آموزشهای نوین علمی و تربیتی بوده تا با انتقال آن به دانشآموزان خلاءهای موجود برطرف شود.
حجت الاسلام داود کمیجانی استاد حوزه و دانشگاه نیز در کارگاه توانمندسازی مربیان و معاونان پرورشی نواحی یک و دو اردبیل تصریح کرد: انتقال ناصحیح مفاهیم آموزشی و فرهنگی باعث سوءتعبیر در بین جامعه هدف شده و نتایج منفی برجای خواهد گذاشت .
او افزود: در حال حاضر با نسل جدیدی مواجه هستیم که دارای پیچیدگیهای رفتاری و شخصیتی خاصی هستند و در تربیت این گروه از جامعه نباید با تفکرات ساده و غیرعلمی پیش رفت .
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آموزشهای لازمی که تکنیک و مهارتهای جوانان را برای عبور از مشکلات و تنگناهای زندگی افزایش دهد مورد نیاز مدارس مختلف کشور بوده و مربیان پرورشی و تربیتی در خط مقدم ارائه چنین مهارتهایی هستند .
کمیجانی یادآور شد: یکی از دلایل رواج آسیبهای اجتماعی در جامعه علاوه بر نادیده انگاشتن مسائل فرهنگی عدم ارائه آموزشهای مفید به جوانان برای برخورداری از رفتارهای حکیمانه در مواجهه با سختیها و مشکلات زندگی است .
به گفته این استاد حوزه و دانشگاه جوانان امروزی به واسطه پیشرفت علم و تکنولوژی و بهرهگیری از فضای مجازی در بسیاری ازبخشها از اطلاعات گستردهای برخوردارند اما از راههای طراحی و کنار هم چیدن این دانش برای مدیریت زندگی و کسب موفقیتهای شغلی و تحصیلی غافل هستند .
کمیجانی با اشاره به اینکه تصور از تربیت جوانان باید تغییر یابد، ادامه داد: جوانان به مانند معادن ارزشمند سنگهای قیمتی هستند که با بهرهگیری از ماهیت و استعداد موجود میبایست زمینه رشد استعدادهای نهفته آنان را کشف و استخراج کرد .
او یادآور شد: تربیت در سنین پایه به مانند حکاکی بر روی سنگ بوده و مربیان پرورشی و فرهنگی باید بر آموزش در سنین کودکی و نوجوانی تاکید ویژهای داشته باشند .
استاد حوزه و دانشگاه افزود: تعلیم دانشآموزان تنها به معنای افزودن محفوظات آنان نبوده و باید راههای لازم برای ارتقای نگرش و درک درست از جهان هستی را ارائه داد .
کمیجانی بر اعتلای مفاهیم اخلاقی در مدارس تاکید کرد و ادامه داد: مربیان آموزشی در کنار برخورداری از اطلاعات تحصیلی نیازمند برخورداری از حکمت و درک خاصی از زندگی هستند تا همین عوامل منجر به برخورداری از نظریههای خاص و فراهم کردن راهکارهای لازم برای آموزش حکمت و نگرشهای اخلاقی شود .
به گفته او از ویژگیهای بارز مربیان برخورداری از انگیزه الهی و شناخت مناسب مخاطبان با نیازسنجی صحیح از کمبودهای جامعه هدف بوده تا نسخههای درمانی و تربیتی لازم را برای عبور از چالشهای ذهنی و فکری دانشآموزان ارائه داد .
استاد حوزه و دانشگاه درپایان تصریح کرد: برخورداری از بیانی ملایم، رفتاری پایدار، صفات اخلاقی نیکو و آموزنده و عکسالعمل مناسب در مقابل رفتارهای نامتعادل زمینهساز به بار نشستن اهداف مربیان آموزشی در مدارس را فراهم خواهد کرد و باید تمامی مربیان در ارتقای تکنیکهای مهارتی و آموزشی خود تمرکز مضاعفی داشته باشند.
این کارگاه به همت اداره امور تربیتی معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان برای ۲۳۰ نفر از مربیان و معاونان پرورشی و مدیران مدارس نواحی یک و دو برگزار شد.
ارسال دیدگاه