رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش: استرس،دیوار بتنی در مقابله با یادگیری است

شیراز (پانا)_به گفته رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، استرس یکی از مهم ترین عوامل بازدارنده و منفی در مطالعه تحصیلی است.

کد مطلب: ۸۸۵۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش:  استرس،دیوار بتنی  در مقابله با  یادگیری است

طیبه رحیمی در گفت و گو با پانا گفت: پررنگ‌ترین استرسی که نوجوان در دوران تحصیل خود به ویژه زمان امتحانات تجربه می‌کند، استرس محیطی است که عمدتا به دو عامل خانواده و مدرسه بستگی دارد.

او ادامه: خانواده‌ها اغلب به بهانه کنکور و یا چشم و هم چشمیهای فامیلی توقعاتی بیش از حد توان از فرزندشان دارند که این امر موجب ایجاد یک محیط پر تنش و پر استرس در خانه می‌شود .

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، افزود: اگر دانش آموز با ذهنی آرام وارد محیط مدرسه شود می داند هدفش از به مدرسه آمدن تحصیل است سپس با تمرکز به درس گوش می‌دهد و درنتیجه بازده مناسبی میدهد.

رحیمی تاکید کرد: یکی دیگر از عوامل استرس‌زا، مدرسه است که به همان نسبت که فضای خانه باید متناسب با روحیات نوجوان باشد بدیهی است که مدرسه نیز باید محیطی توأم با آرامش داشته باشد و لازمه آن این است که کادر مدرسه به دانش‌آموز به عنوان یک فرد دارایروحیات متغیر بپذیرد و او را درک کند.

او حذف استرس را در کنار فاکتور مطالعه صحیح و راهبردی از عوامل موفقیت برشمرد و افزود: یادگیری فعال یعنی استفاده هم زمان از سه عامل چشم، حافظه و لامسه که در مرحله اول، مطالعه به صورت سطحی صورت میگیرد و در مرحله دوم مطالعه عمیقتر است و از طریق خلاصه نویسی یا رمزنگاری، تصویر سازی ذهنی انجام می‌شود.

وی مرحله سوم را استفاده از حافظه برشمرد و افزود: در مرحله سوم مرور و جمع بندی مطالب انجام می‌شودکه 50درصد موفقیت مربوط به قسمت مرور و تکرار است ولی باید برای سپردن مطالب به حافظه بلند مدت، تکرار و مرور باید به صورت دوره های مرتب 1روزه،3روزه،7روزه،21روزه و 30روزه انجام شود و در نهایت مطلب وارد حافظه بلند مدت می‌شود.

این مشاوره تحصیلی تغذیه و هضم غذا را در ارتباط با تمرکز عنوان کرد و اظهار داشت: بهتر است در مدت زمان امتحانات برای کم کردن مدت زمان هضم غذا، وعده های غذایی را سبک و تعداد آن را افزایش دهیم و از مواد خوراکی که طبع سرد دارند نیز کمتر استفاده شود.

وی تاکید کرد: زمان هضم غذا نسبتا سطح تمرکز کم می‌شود و گیرایی و یادگیری افراد کاهش می‌یابد.

او ادامه داد: بهتر است که مطالعه دروس حفظی در ساعات اولیه روز و دروس تحلیلی در ساعات میانی روز انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسند.

خبر نگار :کیمیا موحد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار