هیچ تخلف شکاری در تالاب مرزون آباد بابل صورت نگرفت

خبر قتل عام پرندگان در این تالاب از اساس کذب است

ساری (پانا) - اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در پی درج مطلبی با عنوان «قتل عام پرندگان در بابل پس از اعلام ممنوعیت قرق شکنی» در فضای مجازی، در جوابیه‌ای این موضوع را رد کرد.

کد مطلب: ۸۸۴۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
هیچ تخلف شکاری در تالاب مرزون آباد بابل صورت نگرفت

در این جوابیه آمده است:

«بسمه تعالی

پیرو خبر منتشره در کانال خبری اطلاع رسانی بابل، شهر بهار نارنج با عنوان" قتل عام پرندگان در بابل پس از اعلام ممنوعیت قرق شکنی!" مطالب ذیل را در راستای تنویر افکار عمومی بویژه دغدغه مندان حوزه محیط زیست ودوستداران حیات وحش به استحضار می رساند: حسب ماده 6 بند های "ب" و "پ" قانون شکار و صید، سازمان حفاظت محیط زیست مسئول تنظیم و اجرای مقررات شکار و صید بوده و وظیفه حفاظت و نگهداری شکارگاهها و فضای حیاتی جانوران وحشی و حمایت از آنها در برابر گرسنگی و تشنگی و صید و شکار بی رویه عهده دار می باشد. از همین رو ایجاد قرق در آب بندانها از سوی شکارچیان و سپس برای ورود دسته جمعی و قتل عام یکپارچه پرندگان با اساس حفاظت از حیات وحش و پرندگان مهاجر در تناقض بوده و مورد تأیید اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نمی باشد.

آب بندانها به عنوان تالابهای داخلی آب شیرین، جدای از حضور برخی گونه های پرندگان آبزی قابل شکار نظیر چنگر معمولی، خوتکا و اردک سر سبز، زیستگاه دائمی و محل زیست غیرقابل جایگزینی برای بسیاری از گونه آبزی و وابسته به تالاب نظیر اردک بلوطی، اردک سرحنایی، بوتیمار بزرگ، چنگر نوک سرخ، طاووسک، حواصیل ها و اگرتها و برخی از گونه های پرندگان شکاری می باشد، که شکار این گونه ها ممنوع بوده و در صورت انجام قرق شکنی و ورود به یکباره تعداد زیادی شکارچی ضمن ایجاد اختلال شدید زیستگاهی در تالابها، تیراندازی و شکار عمدی و سهوی به گونه های ممنوعه شکار را در پی خواهد داشت.

در خصوص فیلم و خبر منتشر شده با عنوان" قتل عام پرندگان در بابل پس از اعلام ممنوعیت قرق شکنی!" قابل ذکر است، مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بابل از ابتدای صبح و قبل از شروع شکار در محل تالاب مرزون آباد حضور پیدا کرده و به دلیل تاریک بودن هوا و عدم امکان ورود به آببندان به گشت و کنترل در اطراف آببندان( مرز و دشت) و سپس با روشن شدن هوا و با استفاده از قایق موتوری به گشت و کنترل در داخل آببندان پرداختند.

شایان ذکر است به دلیل محدود بودن پرنده در آببندان فوق ، اغلب شکارچیان خصوصا شکارچیانی که در مرز و دشت مستقر شده بودند بدون شکار پرنده از منطقه بازگشته و شکارچیان متخلفی که در داخل تالاب بوده و بیش از سه پرنده داشتند، در این آببندان دستگیر که اسلحه آنان ضبط و پروانه شکارشان نیز ابطال شد.

با توجه به حضور محیط بانان شهرستان بابل در تالاب مذکور اعلام می گردد که هیچ تخلف شکاری در تالاب مرزون آباد بابل صورت نگرفت و خبر قتل عام پرندگان در این تالاب از اساس کذب بوده، ضمن آنکه فیلم منتشر شده نیز فضایی خارج از منطقه تالاب را به تصویر کشانده و بهیچ عنوان قابل استناد نمی باشد. بدیهی است انعکاس و انتشار اخبار غیر واقع باعث جری شدن متخلفین نقاط دیگر و خدشه دار کردن فعالیت محیط بانان غیرتمند که از جان عزیزشان در جهت حراست از زیستمندان مایه میگذارند خواهد شد .لذا باید منتشر کنندگان اینگونه اخبار، ضمن تصحیح موضوع ، منبعد از انتشار اخبار غیر مستند و مستدل و خلاف واقع که موجب تشویش اذهان عمومی خواهد شد جداٌ پرهیز نمایند.

در پایان تاکید می گردد شکارچیان مجازی که پروانه عادی شکار پرندگان آبزی را از اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران دریافت نموده اند، کماکان می توانند در روزهای پنجشنبه و جمعه در آب بندانهایی که ممنوعیت شکار برای آنها اعلام نشده است، با رعایت محدودیتها و ممنوعیتهای اعلام شده در پروانه، به شکار و صید مبادرت نمایند. لذا از تمامی شوراهای محترم اسلامی روستاهای حاشیه آب بندانها درخواست می شود، از اعطای اجاره آب بندانها به شکارچیان و اعمال قرق شکنی در تالابها خودداری به عمل آورند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار