معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد
بطحایی و شریعتمداری برای ارتقای شاخصهای آموزشی در مناطق محروم نشست برگزار میکنند
تهران (پانا) - معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نشست وزرای آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارتقای شاخصهای آموزشی در مناطق محروم در این هفته خبر داد.
احمد میدری در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش به اقدامات وزارت رفاه در رفع فقر آموزشی و کودکان بازمانده از تحصیل در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: «ما ابتدا اطلاعات آموزش و پرورش را با ثبت احوال تطبیق میدهیم. آموزش و پرورش کدملی دانشآموزان بازمانده را در اختیار ما قرار داد. البته قبلا ثبت احوال بر اساس خوداظهاری آمار ارائه میکرد و شمار بازماندگان تا ۵۰۰ هزار مورد هم میرسید که این آمار را با اطلاعات آموزش و پرورش تطبیق میدادیم.»
او افزود: «ورود دستی اطلاعات و سایر عوامل باعث بروز این میزان خطا در آمارهاست. اسامی ۱۴۲ هزار کودک را آبان امسال به وزارت ارتباطات دادیم و وزارت اطاعات ۳۵۰هزار شماره تماس از خانوادهها در اختیار ما قرار داد و ما پیامکی به خانوادهها ارسال کردیم و پرسیدیم چرا کودکشان به مدرسه نمیرود. تعدادی جواب ندادند و به همین علت مرکزی تلفنی مسئول تماس تلفنی با خانوادهها شد.»
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: «البته ۱۵ هزار نفر اصلا شماره تماس نداشتند کدملی افراد واحد هستند و هرجا بروید فورا با مرکز ثبت احوال چک میشود، اما درباره کدپستی اینطور نیست و اگریک کدملی را وارد پایگاه اطلاعات کنیم شاید به ۵ کدپستی ثبت شده بربخوریم و پیداکردن آدرس افراد مشکل باشد. بسیج ملی نیاز است که این کودکان را شناسایی کنیم.»
میدری افزود: «از ۲۷ هزار تماس موفق با خانوار، حدود ۳۶۰۰ نفر فقر را علت بازماندگی اعلام کردهاند. ۱۱۰۰ نفر گفتند پول ایاب و ذهاب نداریم. ۱۰ هزار نفر معلولیت را علت اصلی عنوان کردهاند. ۱۷۰۰مورد فوت گزارش نشده داشتیم. ۱۰۰۰ مورد خارج از کشورند. ۴۰۰ مورد در مدرسه دینی تحصیل میکنند و عدهای به مباحث فرهنگی اشاره میکنند.»
او به شاخص توسعه انسانی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: «این شاخص دارای سه جزء آموزش، طول عمر و درآمد سرانه است. در شاخص آموزش و طول عمر در ۴۰ سال اخیر رشد خوبی داشتهایم. در رشد این شاخص جزو ۲۰ کشور اول هستیم.»
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تسهیلاتی که مجلس میتواند فراهم کند گفت: «فرایند کاری که با آموزش و پرورش و موسسات خیریه داریم به این ترتیب است که ابتدا تطبیق اطلاعات آموزش و پرورش با ثبت احوال انجام میشود. اطلاعات خانوار را دریافت و تماس برای آگاهی از علت بازماندگی کودکان برقرار میشود و سپس کمیته امداد، بهزیستی و موسسات خیریه به در منازل مراجعه میکنند.»
میدری ادامه داد: «همچنین موسسات خیریه سایتی به نام "مشق ما" راهاندازی کردهاند تا مردم را به کمک مالی دعوت کنند. هرچند وظیفه قانونی دولت است اما آنقدر همدردی وجود دارد که خیرین ورود میکنند. ولی مسلما باید بودجه در اختیار نهادهای حمایتی قرار بگیرد.»
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: «والدین حق ندارند کودک را از تحصیل محروم کنند این مورد باید در قانون بیاید؛ ممانعت از تحصیل در بسیاری کشورها جرم است.»
او ادامه داد: «بازماندگی از تحصیل واقعیتی تلخ است دارای نقص اطلاعاتی هستیم. کار ما هم تجمیع اطلاعات است.در این حوزه هم تازه کارهایی دارد شروع میشود. دولت هرساله به نهادهای حمایتی بودجهای برای پوشش خانوار فقیر میدهد و این دو نهاد حمایتی باید اینکار را انجام دهند. بهزیستی و کمیته امداد ردیف ایاب و ذهاب هم برای معلولان دارند. به عنوان دستگاه سیاستگذار از این نهادها خواستیم ورود کنند. این هفته وزرای آموزش و پرورش و رفاه نشستی برای ارتقای شاخصهای آموزشی در مناطق محروم دارند.»
ارسال دیدگاه