معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خبر داد: ۱۴۲ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور شناسایی شدند
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از شناسایی ۱۴۲هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در کشور خبر داد.
به گزارش ایرنا، رضوان حکیم زاده عصر سهشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی ارتقای کیفیت آموزش دوره پیش دبستانی که به میزبانی بندرعباس با محوریت هویت کودکان برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: «آمار جدید بازماندگان از تحصیل بعد از شناسایی در اختیار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار میگیرد تا موانع را شناسایی و متناسب با دلیل بازماندگی برنامه جذب کودکان را داشته باشیم.»
او ادامه داد: «در استان هرمزگان نیز سال گذشته ۲ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل جذب شدند که یکهزار و ۱۰۰ نفر مربوط به دوره ابتدایی و ۹۰۰ نفر در دوره متوسطه اول هستند.»
طرح انسداد مبادی بی سواد در چهار استان کشور
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «در رابطه با بازماندگان از تحصیل یک برنامه کشوری تحت عنوان انسداد مبادی بیسواد داریم و چهار استان هدف از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و آذربایجانغربی که بیشترین آمار بازمانده از تحصیل دارند، تحت پوشش قرار گرفتند.»
حکیم زاده ادامه داد: «با توجه به مسوولیت اخلاقی که داریم، کودکان بازمانده از تحصیل که به دلیل غیر آموزشی (از جمله مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که بیشتر در بین دختران به علت ازدواجهای زودهنگام و باورهای سنتی دیده میشود) از تحصیل بازماندند، آنها را شناسایی و جذب مدرسه کنیم.»
او با اشاره به این که مهاجرتها به دلیل آمار ثبتی که در هر منطقه انجام میشود، در افزایش و یا کاهش آمار بازماندگان از تحصیل دخیل هستند، گفت: «وزارت کشور باید برنامهای داشته باشد که مهاجرتها را رصد و ثبت کند و اگر این برنامه را جلو ببریم و بتوانیم موانع اقتصادی و اجتماعی را رفع کنیم به پوشش بالاتری دست مییابیم.»
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «از امامان جمعه و جماعت انتظار میرود که در بحث اهمیت سواد و جلب خانواده برای دوره تحصیلی دختران به عنوان مادران آینده این سرزمین حضور پیدا کنند و امیدواریم بحث بازماندگی را به سمتی ببریم که به حداقل برسانیم و هیچ کودکی نداشته باشیم که دور از مدرسه باشند.»
پوشش بالای ۷۱ درصدی پیش دبستانی در کشور
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «با توجه به حمایت های دولت تدبیر و امید، طی پنج سال گذشته میزان پوشش پیشدبستانی در کشور از ۳۸ درصد به بالای ۷۱ درصد رسیده است.»
حکیم زاده افزود: «در برخی مناطق کمتر برخوردار و دو زبانه کشور نیز میزان پوشش پیشدبستانی به بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد رسیده است.»
او ادامه داد: «در استان هرمزگان نیز آمار پیشدبستانی به بالای ۸۷ درصد رسیده است که این آمار از میانگین کشوری بالاتر است. در کشور بیش از یک میلیون نوآموز پیشدبستانی داریم که البته تعداد این آمار با توجه به اینکه در مراکزی غیر از آموزش و پرورش ثبت می شود، بییشتر است.»
به گفته حکیم زاده، افزایش پوشش پیش دبستانی و رسیدن به نرخ ۱۰۰ درصدی در استان های مرزی و کمتر توسعه یافته، درواقع کلید رسیدن به عدالت آموزشی به معنای واقعی است. او گفت: «امیدواریم که این نرخ ماندگاری و ادامه تحصیل در دوره متوسطه اول و دوم نیز اتفاق بیافتد و ما شاهد این باشیم که هر ۱۰۰ دانش آموزی که در پایه اول ثبت نام میکنند امکان ادامه موفقیت آمیز مسیر تحصیلیشان را تا پایان دوره متوسطه دوم داشته باشند.»
او گفت: «عدالت آموزشی صرف دسترسی به آموزش نیست که تنها یک کلاس درس و یک معلم باشد بلکه معنای واقعی آن میزان برابری فرصتهای یاددهی و یادگیری است که به کیفیت آموزش برمیگردد و این مهم در سایه آموزشهای با کیفیت پیش دبستانی میسر میشود.»
بحث امنیت کودکان پیشدبستانی در اولویت وزارت آموزش و پرورش
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «در چارچوبی که برای استانداردهای پیشدبستانی تعریف شده، موارد حفظ ایمنی کودکان و امنیت فضاها در آن پیشبینی شده اما متاسفانه به دلیل تعدد مرکزهای تصیمگیرندهای که برای این مقطع وجود دارد، این امکان کمتر فراهم شده تا ما بتوانیم با یک مدیریت واحد و یکپارچه آن را دنبال کنیم.»
حکیم زاده افزود: «البته با توجه به این که از لحاظ ساختاری و سازمانی پیشدبستانی زیر نظر معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش است، این امکان را داشتهایم که همه مربیان و معلمان را تحت آموزش قرار دهیم.»
او گفت: «وزیر آموزش و پرورش نیز اخیرا دستور دادند یک برنامه متمرکز آموزشی برای مدیران و معلمان از جهت چارچوب صلاحیت ها، داشته باشیم و مسایل بنیادین برای پیشدبستانی که شامل بحث ایمنی و استانداردهای ایمنی در فضا و مکان است را جزو برنامههای آموزشی داریم.»
حکیم زاده گفت: «بعد از حادثه زاهدان نیز برای دانشآموزان پیشدبستانی، وزیر دستور دادند که یکبار دیگر این مراکز جهت ایمنی فضاها مورد بررسی قرار گیرند و از همکاران ابتدایی نیز خواستیم در هر منطقه که مجوز پیشدسبتانی گرفتند از جهت ایمنی مورد بررسی قرار دهند.»
انجام تکالیف مهارتی به جای مشق شب سنتی
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «مشق شب از تکالیف دانشآموزان مدارس ابتدایی حذف نشده بلکه تکالیف مهارت محور جایگزین مشق شب سنتی شده است. قصد داریم در این مقطع حساس در کلاس درس به جای رونویسی و روخوانی صرف، مهارت خواندن و نوشتن افکار، مشاهدات و احساس را در دانشآموز تقویت کنیم و در ساعتهای یادگیری خارج از مدرسه، تکالیف مهارت محور داشته باشند، به این ترتیب که با انجام دادن فعالیتهای متعدد و متنوع به تمرین مهارتهای زندگی و تقویت مهارتهای پایه خواندن و نوشتن و حساب کردن بپردازند.»
او گفت: «امروز شاهد این هستیم که بسیاری از دانش آموختگان مدارس حتی در دوره متوسطه دوم و یا حتی در دانشگاه با این که بارها مشق نوشتهاند و رونویسی کردهاند اما از نظر نوشتن فکر و دیدگاهشان به صورت مستقل عاجز هستند و نمیتوانند این کار را انجام دهند.»
حکیم زاده ادامه داد: «تکالیف مهارت محور، تکالیف هدفمند است و فعالیت هایی همچون مسوولیت پذیری، مهارت های ارتباطی، مدیریت هیجانات، مدیریت منابع مالی و استفاده درست از منابع را طراحی میکند که مرتبط با برنامه درسی و مهارتهای زندگی دانش آموزان است. آنها باید در خلال فرایند یادگیری و یاددهی و زیرنظر معلم بازخورد مناسب را دریافت کنند و آنجایی که نیاز به کمک دارند، از معلم دریافت کند.»
او گفت: «در حالی که رویه غلط مشق نویسی سنتی در سالهای گذشته باعث شده بود که معلمان تنها آموزش دهند و مسوولیت یادگیری را به خانوادهها واگذار میکنند و والدین نیز مجبور بودند ساعتهای زیادی را صرف کنند تا بچه هایشان تکالیف را انجام دهند.»
استفاده از کتاب های کمک آموزشی در مدارس ابتدایی ممنوع است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش گفت: «کتابهای متنوع و متعدد کمک آموزشی و کمک درسی که از سوی موسسه های اقتصادی و افراد سودجو ارائه میشود، در مدارس ابتدایی ممنوع است.»
حکیم زاده افزود: «اگر از جمعیت هشت میلیونی دانشآموزان ابتدایی در کشور، هر دانشآموزی مجبور به خرید یک تا ۲ کتاب کمک درسی باشد، هم در انجام تکالیف موجب سردگمی و دل زدگی میشود و هم هزینههای گزافی را متحمل خانوادهها میکند.»
او گفت: «در این راستا ۲ اقدام انجام شد، یکی این که مشق شب سنتی را با این رویکرد که دیگر نیازی به کتابهای کمک آموزشی و کمک درسی نباشد، تغییر دادیم و در اقدام دوم نیز ممنوعیت استفاده از این کتابها و برگزاری آزمونها در مدارس ابتدایی تحت هر عنوان و با هر اسمی بود.»
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «با توجه به ابلاغ وزارتخانه، در پایههای اول تا ششم در مدارس ابتدایی، استفاده از این کتابها ممنوع شد و معلمان حق ندارند که این کار را انجام دهند و اگر که تخلفی انجام شود مسولیت آن با مدیر است.»
او گفت: «اخیرا نیز وزیر آموزش و پرورش این ابلاغ را به معاونت ابتدایی ارسال کردند و ما را مسول مستقیم بر این ماموریت کردند که با جدیت پیگیری شود که این یک بازار مصرف خیلی گسترده و عمدهای برای سودجویان بود که باید محدود شود.»
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «ممکن است با حذف کتابهای کمک درسی، جوسازیهایی توسط موسسات انجام شود و به نگرانیهایی دامن زده شود که اصلا پایه و اساس ندارد اما این موسسهها از نظر ما صلاحیت تخصصی ندارند.»
حکیم زاده گفت: اجازه نخواهیم داد سودجویان اقتصادی و موسسههایی که کالاهای غیرتربیتی و مخالف با اصول تعلیم و تربیت تحت عنوان کتاب، جزوه و آزمون تهیه میکنند، به عنوان متخصص تعیلم و تربیت نظر دهند.»
اجرای طرح بازی و یادگیری از اول بهمن ماه در ۱۰ استان کشور
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: «طرح بازی و یادگیری یا اتاق بازی به صورت پایلوت از اول بهمن امسال در ۱۰ استان کشور اجرا میشود.»
حکیم زاده افزود: «در هر استان ۱۰۰ مدرسه که در مجموع یکهزار مدرسه است، این برنامه را پوشش میدهیم.»
او گفت: «در این طرح، دانشآموزان با اسباببازیهای ایرانی که کارکرد آموزشی و تربیتی دارند و با استفاده از بازیهای بومی محلی از طریق فضایی که ایجاد میشود، مفاهیم درسی و مهارتها را از طریق بازی یاد میگیرند.»
حکیمزاده گفت: «هدف از این طرح صرف بازی کردن بچهها و سرگرم شدن آنها نیست بلکه براساس اصول علم تعلیم و تربیت برای یادگیری و تربیت کودکان است.»
وجود ۲۰۲ مدرسه کشور با یک دانش آموز
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «اکنون ۲۰۲ مدرسه در کشور تنها با یک دانشآموز و ۵۰۰ مدرسه نیز با ۲ تا ۳ دانشآموز اداره میشوند که با وجود هزینههای زیادی که دارند به آنها معلم اختصاص دادهایم.»
حکیم زاده افزود: «آموزش و پرورش تا حد توان تضمین میدهد که هیچ کودکی به خاطر معلم و مدرسه از تحصیل بازنماند.
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت دوره پیش بینی دبستانی پیگیر هستیم که این دوره به عنوان یک دوره سراسری شناخته شود و همه کودکان ایران بتوانند این دوره را بگذرانند.»
او در رابطه با مدیریت پیشدبستانی که براساس مصوبه شورای اسلامی از سال ۱۳۹۵ مجوز پیش دبستانی در مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش و مجوز مهدهای کودک توسط سازمان بهزیستی صادر میشود، گفت: «برای این که مدیریت یکپارچه پیش دبستانی تحت نظارت آموزش و پرورش در سراسر کشور شکل گیرد، باید نه تنها بهزیستی بلکه سایر ارگانها و نهادهایی که در کار آموزش کودکان وارد میشوند از این نهاد مجوز بگیرند و مطابق با برنامه های مصوب این نهاد و استانداردهای آموزشی به بحث پیش دبستانی بپردازند.»
او گفت: «مدیریت پیش دبستانی چون به ۲ شکل دولتی با مشارکت مردم و غیر دولتی انجام میشود و بیشترین خدماتی که در این زمینه نیز ارایه میشود توسط بخش غیر دولتی است، از همین رو بحث استخدام در این زمینه وجود ندارد. البته در مناطق محروم و دوزبانه، ما از ظرفیتهای مازاد آموزش و پرورش نیز برای پوشش پیشدبستانی استفاده می کنیم.»
آغاز کیفیت بخشی آموزش های دوره پیش دبستانی از هرمزگان
او همچنین به برگزاری کارگاه آموزشی ارتقای کیفیت آموزش دوره پیشدبستانی به میزبانی بندرعباس اشاره کرد و گفت: «در این کارگاه ۲ روزه به مربیان دوره پیشدبستانی از استانهای سراسر کشور، آموزشهایی لازم توسط کارشناسان ارائه میشود تا بتوانند آموزش با کیفیت پیشدبستانی را جلو ببرند.»
او ادامه داد: «بعد از این که در افزایش نرخ پوشش در پیش دبستانی بویژه در استان های دوزبانه و کمتر برخوردار دستاوردهایی خوبی کسب کردیم و به بالای ۷۰ درصد پوشش را رساندیم نوبت این است که به بحث کیفیت بیشتر توجه کنیم و نخستین گام عملی برای کیفیت بخشی سراسری به آموزشهای دوره پیش دبستانی را از هرمزگان شروع کردیم.»
حکیم زاده گفت: «علت انتخاب هرمزگان به خاطر اراده قوی این استان و مسوولان آموزش و پرورش برای بهبود کیفیت است و برنامههایی در رابطه با بحث بازماندگان از تحصیل، کیفیت بخشی به آموزشهای فنی و حرفهای، تقویت دسترسی دانش آموزان در مناطق محروم به آموزش بهتر به بهترین نحو پیگیری میشود.»
ارسال دیدگاه