معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خبرداد:

ساماندهی نیرو از سال 98 با رویکرد جدید صورت خواهد گرفت

بوشهر(پانا)_معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: ساماندهی نیرو از سال 98 با رویکرد جدید صورت خواهد گرفت

کد مطلب: ۸۸۱۵۱۵
لینک کوتاه کپی شد
ساماندهی نیرو از سال 98 با رویکرد جدید صورت خواهد گرفت

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر، علی الهیار ترکمن ظهر امروز در نشست شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر اظهار داشت: در ابتدای دهه ۶۰ با افزایش جمعیت دانش‌آموزی، تعداد دانش‌آموزان از ۹ به ۱۸ میلیون نفر رسید و مسئولان هیچ برنامه‌ای برای توسعه کمی آموزش و پرورش ارائه نکردند و تنها اقدام، ساختن مدرسه و استخدام نیرو بود.

وی اضافه کرد: اوج استخدام‌ها در آموزش و پرورش از سال ۶۵ تا ۷۳ بود که سالانه بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شدند. خیلی از این استخدام‌ها نیاز آموزش و پرورش نبود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: این استخدام‌ها انجام شد و در بسیاری موارد توزیع نامناسب صورت گرفت.

معاون پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش با بیان این که توزیع متوازن ومتعادلی در نیروها صورت نگرفته ونسبت میان توزیع دانش آموز ومعلم معنادار نیست گفت: اگر امروز با نگاه علمی و تحلیلی و برنامه مشخص به سمت حل این مسائل نرویم، قطعا مشکلات بیشتری را به مدیران بعد از خودمان منتقل می‌کنیم و کیفیت آموزش و پرورش در نسل آینده بسیار بدتر خواهد بود.

الهیار ترکمن افزود: مشکلات باید به صورت اساسی رفع شود و نباید فقط به فکر رفع مشکلات در کوتاه‌مدت باشیم و چاره‌ای به جز تمرکز بر روی علت‌های بروز این مشکلات نداریم .

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: مشکلات ذکر شده راه نفس آموزش و پرورش را گرفته است و باید دنبال برنامه تحولی باشیم که مسیر نفس کشیدن آموزش و پرورش را باز کنیم.

وی اظهار داشت: مدرسه محوری به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است که تنها راه نجات آموزش و پرورش است و در این راستا بالابردن اختیارات و توان مدیر مدرسه از جمله مهمترین راهکارها است.

الهیار ترکمن از رویکرد جدید ساماندهی نیرو در سال ۹۸ خبر داد و اضافه کرد: استان‌ها آنگونه که باید مشارکت فعالی در ساماندهی نیروی انسانی نداشته‌اند و از سال آینده به صورت سختگیرانه و موشکافانه نسبت به ساماندهی نیروی انسانی اقدام می‌شود.

وی از تعریف سازمان مدرسه خبر داد و خاطرنشان کرد: در هر مدرسه تعداد معلم و پست‌ها مشخص و ابلاغ می‌شود و نقل و انتقال نیرو هم بر همین اساس انجام می‌شود..

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با قوانین عام اداره می‌شود گفت: قوانین دیگر وزارتخانه‌ها در آموزش و پرورش اجرا می‌شود که با نیازهای این وزارتخانه خیلی فاصله دارد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش یک نظام مشترک است خاطر نشان کرد: باید نظام مشارکتی این وزارتخانه در بخش‌های همکاری نهادهای محلی، شهرداری‌ها، خیران، قشرهای مختلف، اولیاء و والدین تعیین تکلیف شود.

الهیارترکمن با اشاره به اینکه بودجه عمومی دولت در سال گذشته 349 هزار میلیارد تومان و امسال 427 هزار میلیارد تومان است افزود: 630 دستگاه اجرایی از این اعتبارات ارتزاق می‌کنند و نمی‌توان اعتبار یک دستگاه رابه دیگر دستگاه ها پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه ۹۴ درصد اعتبارات آموزش و پرورش برای پرداخت حقوق هزینه می‌شود، بیان داشت: از ۳۳ هزار میلیارد تومان باید ۳۱ هزار میلیارد تومان را به بخش حقوق اختصاص دهیم.

الهیارترکمن افزود: امکانات و ظرفیت‌های آموزش و پرورش را به صورت جدی در دستور کار داشته باشیم. ساماندهی نیروی انسانی باید به معنای واقعی انجام شود.

الهیار ترکمن به هدر رفت بالای منابع اشاره کرد و ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال به غیر از ۵۱ درصد تخصیص ردیف‌های بودجه جاری آموزش و پرورش پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به آموزش وپرورش اوردیم که به مطالبات و بدهی‌ها اختصاص یافت.

وی افزود: ورودی منابع به آموزش و پرورش کم نیست ولی منافذ هدررفت اعتبارات بسیار زیاد است و این مسائل باعث می‌شود تا نتوانیم به خوبی به حرکت به سمت جلو ادامه دهیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به انتخاب مدیران مدارس بر اساس رای گیری خبر داد و افزود: این اقدام در سال جاری در سه هزار مدرسه انجام شده است.

وی از سنجش صلاحیت معلمان و مدیران خبر داد و گفت: در صورتی که مدیران مدارس توانمند باشند می‌توانند اقدامات موثر بسیار خوبی را انجام دهند و شاهد بروز مشکلاتی همچون حادثه مدرسه زاهدان نبودیم. وی اظهار داشت:باید شایسته‌گزینی انجام شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از رتبه‌بندی مدارس خبر داد و افزود: اصلاح نظام تصمیم‌گیری در مدارس و برنامه‌های ویژه مدرسه از جمله طرح‌های در دست اجرا است.

الهیار ترکمن از تشکیل کارگروه پیش‌نویس اداری و مالی آموزش و پرورش خبر داد و اضافه کرد: باید قوانین به گونه‌ای باشد که آموزش و پرورش بر اساس قوانین خود اداره شود و برخی قوانین عام برای آموزش و پرورش مناسب نیستند.

وی در پایان با بیان اینکه 120 میلیارد به تغذیه مدارس شبانه روزی تخصیص یافته است خاطرنشان کرد: در این زمینه به هر مدرسه حدود 37 میلیون تومان برای بهبود شرایط تغذیه اختصاص خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار