مدیرکل آموزشوپرورش مازندران: پژوهشهای کاربردی به نیازهای بومی توجه دارند
ساری (پانا) - مدیرکل آموزشوپرورش مازندران پژوهش هایی را در حوزه آموزشوپرورش مؤثر دانست که به نیازهای بومی توجه داشته باشد و برای آنها راهکار ارائه دهد.
عسکری نیکزاد در آیین تجلیل از معلمان و دانشآموزان پژوهنده برگزیده کشوری و استانی که در اردوگاه شهدای دانشآموز شهرستان ساری با حضور سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش در حال برگزاری است، پژوهش را در سراسر دنیا نشانه توسعهیافتگی دانست که عامل پیشرفت اقتصادی، فرهنگی، نظامی و غیره میشود، گفت: «از این منظر در سه بعد بیشترین توجه را به خود جلب میکند؛ اقتصادی، فرهنگی و امنیت ملی.»
او به چالشهای مطرح در حوزه پژوهش در کشور اشاره کرد و آنها را چنین نام برد: «کمبود مراکز علمی، ضعف سیستم اطلاعرسانی و ارتباط پژوهشی که مانع همافزایی پژوهشها میشود و سومین چالش عدم تناسب ساختار موجود با جامعه امروز ما.»
مدیرکل آموزشوپرورش در تبیین نقش پژوهش در سطح تصمیمگیریهای کلان گفت: «از دوبارهکاری و اتلاف منابع جلوگیری میکند، ریسک را به حداقل میرساند، عامل توانمندسازی برای حل اساسی و ریشهای مشکلات است و همچنین عامل ایجاد آیندهنگری و تصمیمات بلندمدت و در نهایت منتج به ارائه خدمات و کالاهای باکیفیتتر میشود.»
نیکزاد به شکاف میان مدیران و محققان و عدم اعتماد میان آنان اشاره کرد و آن را عامل این اتفاق دانست که پژوهشها آنچنان که باید از جایگاه مناسب برخوردار نباشد.
مدیرکل آمپزشوپرورش مازندران راهکارهای لازم برای برخورداری از پژوهشکدههای مؤثر را چنین برشمرد: «ایجاد ساختار تحقیقاتی پویا، توسعه پارکهای علموفناوری و شرکتهای دانشبنیان، هدایت مقالهها، پایاننامههای تکمیلی به صورت نیازهای بومی و افزایش سهم بودجه در تحقیقات و حمایت مالی دولت از پژوهشکدهها.»
نیکزاد به عملکرد اداره کل آموزشوپرورش در حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: «نهادینهسازی پژوهش و توسعه آن در میان دانشآموزان و معلمان و بسط وگسترش کمی و کیفی پژوهشسراها بخشی از این اقدامات است و طی آن ۱۵ پژوهشسرای موجود در سال ۹۲ به ۳۱ پژوهشسرا افزایش یافت.»
در آیین امروز از ۴۴۱ معلم و دانشآموز برگزیده کشوری و استانی در جشنوارهها و مقالات حوزه پژوهش تجلیل میشود.
ارسال دیدگاه