سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا: روزانه ۱۱.۵میلیون لیتر سوخت از ایران قاچاق میشود
تهران (پانا) - سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ازقاچاق روزانه ۱۱.۵ میلیون لیتر سوخت به خارج کشور خبر میدهد و میگوید ۸۵ درصد از قاچاق سوخت روزانه، نفت گاز و بقیه نفت سفید، نفت کوره و بنزین است.
به گزارش صدا و سیما، حمیدرضا دهقانینیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه سوخت شامل فراوردههایی مانند نفت سفید، نفت کوره، بنزین و نفت گاز(گازوییل) است، افزود: آنچه که نقش مهمی در قاچاق سوخت ایفا میکند، نفت گاز است.
وی ادامه داد: قیمت هر لیتر سوخت بر اساس فوبخلیج فارس ۵۰ تا ۶۰ سنت است که بر اساس نرخ دلار میتوان ارزش این مقدار قاچاق سوخت را مشخص کرد.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه کشفیات قاچاق سوخت در ۶ ماهه سال ۹۷ نسبت به ۶ ماهه سال ۹۶ حدود ۶۲ درصد رشد داشت، اضافه کرد: بر اساس قیمت فوب خلیج فارس، حدود ۵ و نیم میلیون دلار در روز قاچاق سوخت انجام میشود.
وی گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ۲۵ تا ۲۶ دستگاه تشکیل شده است و ۲ نفر از نمایندگان مجلس هم عضو این ستاد هستند.
مدیرکل نظارت بر سامانه های الکترونیکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: وظیفه این ستاد سیاستگذاری و برنامهریزی است و بعد از آن هماهنگی برای اجرای این برنامهها و نظارت بر آن است.
تفاوت بهای سوخت مهمترین دلیل قاچاق
وی با اشاره به اینکه این ستاد اقدامهای بزرگی را انجام داده است، افزود: تفاوت فاحش قیمت سوخت داخل و کشورهای همسایه از علل مهم قاچاق سوخت است و ۱۸۰ هزار کارت سوخت مهاجر در استان کردستان سوزانده شده است.
دهقانینیا با بیان اینکه سامانه بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای و سامانه رسید حواله و سامانه حوالههای بارگیری شرکت نفت، راهاندازی شده است، گفت: اکنون هیچ بارنامه جعلی نداریم در حالی که ۹ ماه پیش این گونه نبود.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه اقدامهای ستاد موجب کنترل و کاهش قاچاق سوخت شده است، افزود: ۳۳ و نیم میلیارد لیتر در سال نفت گاز تولید میکنیم که از این میزان وزارت نفت، ۳۱ میلیارد لیتر را توزیع میکند و بقیه صادر میشود.
دهقانینیا با اشاره به اینکه بیشتر حجم قاچاق سوخت مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان در حوزه خشکی و دریاست، گفت: برخی اوقات زیرساختهای جلوگیری از قاچاق سوخت نیاز به هزینههایی دارد که انجام نمیشود.
وی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح جامعی را برای مقابله با قاچاق پوشاک داشته است و با مدیران مجتمعهای تجاری هم اتمام حجت کرده است و واحدهای بدون مجوزشناسایی شدند.
مبارزه با قاچاق اقدامی فرادستگاهی است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این برنامه با بیان اینکه با توجه به اینکه مبارزه با قاچاق، فرادستگاهی و فراسازمانی است، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ۲۶ دستگاه تشکیل شده است. این دستگاهها با هم باید کار کنند تا نتیجه خوبی را داشته باشیم.
احمد انارکی محمدی ادامه داد: نبود سامانه جامع موجب میشود تا آمار دقیقی از قاچاق سوخت نداشته باشیم و همچنین اقتصاد ما پنهان است.
وی با اشاره به اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا در سال ۱۳۹۲ برای نخستین بار به طور جامع و کامل نوشته شد، افزود: این قانون چند بار اصلاح شد و اکنون لایحه دولت در اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.
انارکی محمدی با اشاره به نبود زیرساخت های لازم گفت: شفافیت در آمار و اطلاعات وجود ندارد.
فرمانده نیروی انتظامی استان هرمزگان نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در مرداد امسال طرح پایش پمپ بنزینها و جایگاههای سوخت را اجرا کردیم و همان زمان اعلام کردیم که روزانه ۹۵۰ هزار لیتر سوخت مازاد بر نیاز استان در حال توزیع است که مدیرعامل وقت شرکت پخش فراوردههای نفتی هم تایید کرد.
سردار عزیزالله ملکی با بیان اینکه ۲۴ میلیون لیتر سوخت را کشف کردیم، افزود: با باند سازمانیافته قاچاق سوخت برخورد کردیم که به زودی اطلاعات آن را اعلام میکنیم. در ۶ ماه نخست امسال ۱۲۶ کانتینر حامل سوخت قاچاق را از مبادی رسمی گمرک کشف کردیم که ۵۴ کانتینر با اظهار سنگ، روغن و الکل بود و بقیه قاچاق از دست رفته اعمال شد.
محسن ایرانگردی، کارشناس حوزه انرژی نیز گفت: در حوزه قاچاق سوخت میدانیم چه کنیم و سامانههای متعددی راهاندازی شد اما در اجرا مشکلهایی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه دولت عزمی برای اجرای کامل برنامهها ندارد، افزود: هر لیتر سوخت نیروگاهها ۵۰ ریال و تقریبا رایگان است یعنی هیچ طرحی برای مبارزه با قاچاق در حوزه نیروگاهها صرفه اقتصادی ندارد و برای آنها سرمایهگذاری برای جلوگیری از قاچاق، توجیه ندارد.
ایرانگردی ادامه داد: همچنین سرمایهگذاری برای افزایش بهرهوری نیروگاهها هم توجیه ندارد زیرا سوخت آنها تقریبا رایگان است.
این کارشناس مسایل انرژی گفت: کارت آزاد جایگاهدار با نرخ ۶۰۰ تومان سوخت را به کامیونهای ترانزیتی عرضه میکنیم یعنی صرفه اقتصادی قاچاق آن، حدود ۵ هزار تومان است، بنابراین جلوگیری از آن سخت است. تلاش شده است که قیمتها جهانی شود اما این گونه نشد.
بهرام شهریاری نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: جلسات متعددی را در ستاد مبارزه با قاچاق کالا داشتیم که خروجی آن اطلاعیه برخورد جدی با نشانهای محرز قاچاق پوشاک بود که بر اساس آن از ابتدای دی امسال نسبت به جمعآوری کامل و پلمب واحدهای تجاری عرضهکننده پوشاک خارجی فاقد شناسه کالا و فاقد نمایندگی رسمی اقدام خواهد شد.
وی افزود: قرار شد در نخستین گام با فروشگاههای برند در مجتمعهای تجاری برخورد شود اما متاسفانه لابیهایی در مجلس شورای اسلامی و دولت در حال انجام است که جلوی این برخورد را بگیرند.
سید عبدالمجید اجتهادی، مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز هم در ارتباط تلنفی با این برنامه گفت: قسمتی از بخش خصوصی مخالف برخورد با برندهای محرز قاچاق و مانع هستند.
وی با بیان اینکه مصوبه به سازمان تعزیرات و وزارت دادگستری ابلاغ نشده است، گفت: اکنون برنامهریزی لازم انجام و کمیته عملیاتی و قضایی تشکیل شده است.
ارسال دیدگاه