درگفت و گو با خبرنگار پانا:

مسابقات فرهنگی هنری، گامی در شکوفایی استعداد ها

مشهد(پانا) - کارشناس مسئول فرهنگی هنری ناحیه 6، مسابقات فرهنگی هنری را فرصتی برای نشان دادن استعداد های دانش آموزان عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۷۸۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
مسابقات فرهنگی هنری، گامی در شکوفایی استعداد ها

مهدی علی نژاد گفت: به طورکلی رشته هایی که درمسابقات فرهنگی هنری تعریف شده در5شاخه اصلی است که هرکدام زیرشاخه های مختلفی دارند.

کارشناس مسئول فرهنگی هنری اظهار کرد: ما در هنرهای تجسمی درخدمت دانش اموزان ناحیه6هستیم؛ دانش آموزان رشته هایی را آزمون می دهند ازقبیل خطاطی، نقاشی، طراحی، عکاسی و ... که هدف این ها به هرحال مکمل برنامه های اموزشی و پرورشی بچه ها درمدرسه می باشد.

وی افزود: این هنرهاخیلی می توانند به بچه ها برای کامل شدن شخصیت اجتماعی کمک کنند که بتوانند هنرهای شان را ارائه دهند من فکر می کنم که یکی از ضروری ترین اهداف اموزش و پرورش مسابقات فرهنگی هنری است و اینکه دانش اموزان مابتوانند در این مسیر راهشان را ادامه بدهند و ما هم تا جایی که بتوانیم کمک میکنیم. حالا کار ما نواقص و خلاء هایی هم دارد که امیدواریم بتوانیم برطرف کنیم.

علی نژاد گفت: ما در خراسان رضوی نزدیک یک میلیون سیصد هزار دانش آموز داریم و حدود 80 رشته و باتوجه به اینکه آمار دانش آموزان استان خیلی بالاست و مشهد هم حدود 50 درصد دانش آموزان استان را پوشش می دهد و ما نزدیک هشتاد رشته در مسابقات داریم به هرحال چاره ای نیست . باید سعی کنیم که منتخبین این مسابقات در مرحله آموزشگاه و منطقه و ناحیه را برای مراحل استانی مشخص و معرفی کنیم.

وی افزود: یکی از کارهای خوبی که دانش آموزان و همکاران ما در ناحیه 6 انجام دادند این است که دبیرخانه را حذف کرده و دانش آموزان را در دو روز متفاوت برای دختران و پسران در مسابقات هنرهای تجسمی تفکیک کردند و از آنها آزمون گرفته شد و راستی آزمایی شدند . ما هم تلاش میکنیم تا زمان مسابقات را افزایش دهیم تا دانش آموزان بتوانند خودشان را نشان دهند.

سروری اظهار کرد: با تشکیل ستاد اجرایی و شورای برنامه ریزی سی و هفتمین دوره مسابقات فرهنگی هنری در 5 گرایش هنرهای آوایی، هنرهای نمایشی، هنرهای دستی و تجسمی، آفرینش های هنری، رسانه و فضای مجازی .کلید شروع این رویداد بزرگ فرهنگی را در ناحیه 6 از پانزدهم آذرماه تا نهم اسفند ماه رقم زدیم.

کارشناس مسئول فرهنگی هنری ناحیه 6 گفت: ما در مرحله ناحیه حضور 11000 دانش آموز را در این رویداد فرهنگی هنری داشته ایم .

وی افزود: یکی از اهداف بزرگ مسابقات فرهنگی هنری استعداد شناسی دانش آموزان، شکوفایی استعدادهای دانش آموزان، هدایت و راهنمایی این ها به منظور ایجاد یک مهارت برای آینده شغلی این دانش آموزان است.

سروری گفت: قطعا باتوجه به شرایطی که ما در مسابقات دستی و تجسمی داشتیم در بخش متوسطه اول دختران 400 دانش آموز و در متوسطه دوم وهنرستان ها و کاردانش های دختران حدود 350 دانش آموز حضور پیدا کردند .

وی اظهار کرد: استفاده از هیات محترم داوران از نیروهای متخصص و تحصیل کرده این رشته هستند . در بحث کمیته فنی، در بخش پذیرش، دربخش ستاد پشتیبانی همه ی این ها دست به دست هم دادیم تا بتوانیم این رویداد بزرگ فرهنگی هنری را مدیریت کنیم تا خوب اجرا شود .

وی ادامه داد: تا دانش آموزان ما در این ورطه و در این میدان بزرگ خاطرات خوش با خودشان به منزل و آموزگاهشان ببرند و از سویی هم باعث تشویق و حضور دانش آموزان دیگر در این مسابقات فرهنگی هنری شود.

سروری افزود: در مسابقات فرهنگی هنری جدا ازبحث رقابت دانش آموزان بین هم ما برای آنها فضایی برای دوست یابی و شناسایی دانش آموزان هم گرایش و هم رشته خود و برقراری یک تعامل و ارتباط دوستانه ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: قطعا همه ی ارزیابان و داوران معلمین دانش آموزان شرکت کننده هستند ولی ما سعی کردیم که این داوران از یک آموزشگاه انتخاب نکنیم بلکه از آموزشگاه های مختلف با تخصص های مختلف هستند.

همچنین گفت: قطعا داورانی که ما در ناحیه 6 باتوجه به توانمندی و باتوجه به حضور افراد نخبه و شایسته فرهنگی که ما داریم این داورها در بخش استانی هم به شکل انتخاب میشوند یعنی از این بزرگان در بخش داوری استان هم استفاده می شود.

وی گفت: قطعا بخشی از این داورها، داورهای کشوری هستند و این ها باهمه ی این شرایط معلمین شما دانش آموزان هستند و همه ی شما را مثل دانش آموزان فرزندان خودشان میبینند و در انتخاب سعی میکنند ویژگی های دوستانه رعایت کنند.

وی افزود: هرچند در هر گرایش ما سه داور انتخاب کردیم یعنی سه داورباهم نظر میدهند و بعضی از این داوران استادان دانشگاه هستند و سعی کردیم در هربخش یکی از داوران استاد دانشگاه باشد.

سروری گفت: ما از داوران نواحی دیگر هم استفاده کردیم بطور مثال داور دستی تجسمی ما از ناحیه 7 بودند؛ برخی نیروهای داور ماهم نیروهای آزاد هستند، یعنی به هیچ ناحیه و هیچ شرایطی وابسته نیستند وتدریسی هم ندارند. ولی درعین استفاده از داوران نواحی و ادارات دیگر ضمن احترام به آنها برای ما محدودیت هایی هم وجود دارد.

سروری گفت: دانش آموز ما قرار است با دانش آموزان نواحی دیگر رقابت کند پس چه بهتر است که ارزیابی به عهده داوران ناحیه خودمان باشد.

وی ادامه داد: چون امکانات مارا میشناسند، دانش آموز مارا میشناسند، فضای کارا میشناسند، سبک کاری دانش آموزان مارا میشناسند و مهم تر از همه اینکه این ها در توانمندسازی افراد برگزیده ای که میخواهیم برای مرحله ی بعدی انتخاب کنیم به راحتی در دسترس اند و ما به راحتی میتوانیم از این ها برای توانمند سازی دانش آموزان استفاده کنیم.

سروری اظهار کرد: در متوسطه اول مسابقات در سطح استان پایان میابد یعنی برگزیده استان میشود که در استان به نفرات اول و دوم وسوم تقدیرنامه میدهند ولی فقط از نفر اول تقدیرمعنوی و مادی دارند. ولی فقط متوسطه دوم و هنرستان و کاردانش ها به مرحله کشوری راه میبابد. باز این مرحله به دو بخش مقدماتی و نهایی تقسیم میشود که در تابستان برگزار میشد.

سروری گفت: در ناحیه هم آیین تجلیل از برگزیده ها را داریم که هرساله این آیین در هفته بزرگداشت معلم در اردیبهشت ماه برگزار میشود. از دانش آموزانی که در ناحیه رتبه اول و دوم وسوم در هرگرایشی آورده اند تقدیر میکنیم در سال گذشته بالغ بر1500 دانش آموز تقدیر شدند. که در این رابطه فقط به رتبه اول هدیه دادیم درعین حال به سه نفر اول تقدیر نامه داده شد.

وی اعلام نمود: ولی قطعا دانش آموزی که در رابط کشوری حضور پیدا میکند دیده میشود و آثار سایر هم گرایش های خود در استان های مختلف را میبیند. درواقع آن مکان میدانی برای رقابت است ولی مهم ترین نگاه آموزش و پرورش این است که دانش آموز با حضور در این میدان شرایط در سطوح مختلف برایش فراهم میشود به حدی به مهارت و توانمندی اش افزودی شده به عنوان یک کارگاه به آن نگاه میکند.

سروری افزود: قطعا کسی که در مرحله کشوری می آید خودش را با بچه های سایر استان ها میسنجد هم بار علمی و هم بار فنی و تخصص هایش بیشتر میشود و به عنوان یک انسانی که زبده و کارآزموده شده در عرصه های مختلف حضور پیدا میکند مثلا در عرصه دانشجویی، آزاد، ادارات و نهادهایی که کار فرهنگی انجام میدهند.

سروری در نهایت دررابطه با زمان مسابقات گفت: خصوصیات این نوع مسابقه با این شیوه همین است این شیوه یک شیوه ی راست آزمایی است نه یک کارگاه تولید اثر اینجا دانش آموز باید در ظرف دو ساعت یک قسمت کوچک از طرحش را اجرا کند یعنی ما نمیخواهیم یک اثر کامل و بدون هیچ گونه ایرادی ارائه دهند. مثلا درکارقالی بافی ما از دانش آموز میخواهیم پنج گره بزند نه اینکه قالی کاملی ببافد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار