وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد
جزییات اقدام دولت برای حل مشکل لاستیک خودروهای سنگین
تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی معتقد است در وضع دشوار تحریمها بهترین شیوه برای مدیریت استفاده از توان داخلی و تلاش برای تکیه بر این توان است.
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه حمل و نقل گفت: ما در طول سالهای گذشته تلاش کردهایم که با استفاده از توان داخلی بخشی از نیازهای کشور در عرصه حمل و نقل را پاسخ دهیم. امروز نیز بخش زیادی از آنچه در این نمایشگاه اتفاق افتاده است حاصل همین تلاشهای داخلی کارشناسان و فعالان عرصه حمل و نقل است.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه باید محلی برای ایجاد ارتباط میان مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بخش حمل و نقل باشد، تاکید کرد: دولت نیز تلاش میکند در کنار این بخشها با تخصیص منابع از محل تسهیلات پیشبینیشده برای هر دو گروه وضع را طوری مهیا کند که بتواند در حوزههای تخصصی خود فعالیتهای لازم را انجام دهد.
وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضع پیگیری مطالبات رانندگان نیز گفت: رانندگان به عنوان قشری زحمتکش همواره مورد توجه ما قرار داشتند. وزارت راه تلاش کرده است با پیگیری مواردی مانند بیمه و پشتیبانی لجستیک مانند لاستیک، کمکهای صنفی ممکن را به رانندگان ارائه دهد.
اسلامی ادامه داد: در حوزه لاستیک بانک مرکزی به واردکنندگان ارز لازم را اختصاص داده است و با پیگیریهایی که انجام شد لاستیک خودروهای سنگین به عنوان کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت میکند.
وی با بیان اینکه سازمان راهداری به میزان سهمیهای که وزارت صمت برایش در نظر میگیرد لاستیک مورد نیاز را به رانندگان میرساند، گفت: البته تلاش خواهیم کرد که لاستیکهای جدید بر اساس میزان پیمایش و میزان باری که در چهارچوب تن - کیلومتر جابجا میشود در اختیار رانندگان قرار گیرد.
وی گفت: وزارت راه تلاش میکند در سال جاری و سال پیشرو یکی از اصلیترین اولویتهای خود را به توسعه متوازن ناوگان اختصاص دهد. این توسعه در بخشهای ریلی، هوایی، دریایی و جادهای اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم با سیاستهای حمایتی صورتگرفته امکان استفاده حداکثری از توان داخلی فراهم شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ترانزیت برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد گفت: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در روند ترانزیت جایگاه ویژهای خواهد داشت. این بندر در سال گذشته با افتتاح فاز نخست توسعه به ۸.۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری رسید و در حوزه ریل نیز امیدواریم با افتتاح خط آهن چابهار انتقال بارها بین جاده و ریل تقسیم شود.
اسلامی با اشاره به رسیدن خط آهن رشت به مراحل پایانی کار خود، تشریح کرد: این راهآهن در مرحله بعدی باید به آستارا برسد تا راهآهن ایران را به آذربایجان متصل کند. با نهاییشدن این مسیر خط ریلی ترانزیتی ایران به اکثر مرزهای مهم کشور وصل خواهد شد و به این ترتیب بخش زیادی از دغدغه ترانزیت با استفاده از ریل برطرف میشود.
ارسال دیدگاه