از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی و یونیسف صورت گرفت؛
برگزاری کارگاه آموزشی معلمان با مهارتهای چندگانه
تهران (پانا) - کارگاه آموزشی روشهای آموزشی و ارزشیابی تحصیلی دانشآموزان با نیازهای ویژه(معلمان با مهارتهای چندگانه) که از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی و یونیسف انجام میشود در استانهای فارس، گلستان و کردستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاستهای اجرایی سازمان از مرداد تا آبان نه کارگاه آموزشی از ۱۲ کارگاه آموزشی تربیت مدرس روشهای آموزشی و ارزشیابی تحصیلی دانشآموزان با نیازهای ویژه (معلمان با مهارتهای چندگانه) که با همکاری مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مرکز همکاریهای امور بینالملل وزارت متبوع و صندوق حمایت از کودکان (یونیسف) طراحی، برنامه ریزی و اجرا شده است. تاریخ برگزاری و اطلاعات، آمار کارگاه در این گزارش ارایه شده است.
با توجه به توسعه آموزش تلفیقی- فراگیر، هر ساله از آمار دانشآموزان گروههای استثنایی با هوشبهر عادی در مدارس ویژه کاسته میشود و کلاسهای این مدارس با گروههای مختلف استثنایی تشکیل میشود، این امر یکی از دلایل ضرورت آموزش روشهای تدریس گروههای مختلف استثنایی به معلمان مدارس است.
اهداف مهم برگزاری کارگاهها
افزایش دانش فراگیران با ویژگیهای روانشناختی گروههای مختلف دانشآموزان با نیازهای ویژه تحت پوشش سازمان
افزایش سطح علمی و کاربردی فراگیران با راهبردهای مختلف آموزشی و نحوه ارزشیابی تحصیلی در گروههای دانشآموزان با نیازهای ویژه تحت پوشش سازمان.
از طرفی بازنشستگی کارکنان، ضرورت برگزاری کارگاههای معلمان با مهارتهای چندگانه را دو چندان میکند.
با اجرای این کارگاهها فرصتی برای آموزش معلمان ایجاد شده تا بتوانند به نیازهای گوناگون دانشآموزان پاسخ مناسب بدهند.
تربیت آموزگارانی متخصص برای تمامی گروههای مختلف کودکان و دانشآموزان استثنایی.
شرایط افراد شرکت کننده کارگاه:
تحصیلات؛ لیسانس و بالاتر
رشته تحصیلی؛ روان شناسی، علوم تربیتی با گرایش های مرتبط
سابقه کاری؛ ۶ تا ۲۰ سال سابقه تدریس به عنوان آموزگار استثنایی، آموزگار / دبیررابط و سرپرست آموزشی در مدارس استثنایی
فرد شرکت کننده مهارتهای لازم معلمی و توانایی بالا در انتقال اطلاعات به دیگران را داشته باشد.
آموزشهای طراحی شده در این کارگاهها
آموزشهای ارائه شده در گروههای دانشآموزان آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، معلول جسمی- حرکتی، طیف اتیسم، کم توان ذهنی، چند معلولیتی، مشکلات ویژه یادگیری، آموزش تلفیقی- فراگیر، ارزشیابی تحصیلی دانشآموزان با نیازهای ویژه و روش های آموزش در کلاسهای چند پایه است. در پایان تکالیفی توسط مدرسان به شرکت کنندگان دوره ارائه میشود که موفقیت در آن یکی از شرایط دریافت گواهی مدرسی است.
این کارگاه ها در ۳ استان مجری " گلستان، فارس و کردستان " با برگزاری ۴ کارگاه ۴۰ ساعته در هر یک از ۳ قطب (هر قطب ۱۶۰ ساعت) با شرکت ۱۲۸ معلم برگزار میشود.
در کارگاههای برگزار شده در استان گلستان۲۴ تا ۲۰ مرداد، ۲۱ تا ۱۷ شهریور و ۱۹ تا ۲۳ آبان آموزشهای تخصصی در موضوعات روشهای آموزشی دانشآموزان طیف اتیسم (روشهای ارتباطی، ABA، تیچ)، یادگیری در کلاسهای چند پایه، روش های آموزشی دانش آموزان معلول جسمی- حرکتی ، آموزش به شیوه تلفیقی - فراگیر و ارزشیابی تحصیلی و (آموزش خط بریل و تحرک و جهت یابی دانش آموزان آسیب دیده بینایی) ، آسیب دیده شنوایی به مدت ۱۲۰ ساعت به صورت کارگاهی ارائه شد.
در کارگاههای برگزار شده در استان فارس۲۴ تا ۲۰ مرداد و ۲۱ تا ۱۷ شهریور و ۲۶ تا ۳۰ آبان آموزشهای تخصصی در موضوعات روش های آموزشی دانش آموزان آسیب دیده بینایی (آموزش خط بریل و تحرک و جهت یابی دانش آموزان آسیب دیده بینایی) ، آسیب دیده شنوایی ، کم توان ذهنی، چندمعلولیتی و مشکلات ویژه یادگیری طیف اتیسم (روش های ارتباطی، ABA، تیچ)، یادگیری در کلاس های چند پایه، روشهای آموزشی دانش آموزان معلول جسمی- حرکتی به مدت ۱۲۰ساعت به صورت کارگاهی ارائه شد.
در کارگاه های برگزار شده در استان کردستان ۱۴ تا ۱۰ شهریور ، ۲۸ مهر تا ۲ آبان ماه و ۲۶ تا ۳۰ آبان آموزش های تخصصی در موضوعات روش های آموزشی دانش آموزان آسیب دیده بینایی (آموزش خط بریل و تحرک و جهت یابی دانش آموزان آسیب دیده بینایی) ، آسیب دیده شنوایی، کم توان ذهنی، چندمعلولیتی و مشکلات ویژه یادگیری و آموزش به شیوه تلفیقی - فراگیر و ارزشیابی تحصیلی به مدت ۱۲۰ ساعت به صورت کارگاهی ارائه شد.
محتوای آموزشی گروه نوآموزان و دانش آموزان آسیب دیده شنوایی
معرفی ویژگی های نوآموزان آسیب دیده شنوایی رویکردها و راهبردهای ارتباطی در آموزش و توان بخشی نوآموزان و دانش آموزان با آسیب شنوایی (عملی و نظری) ارائه روش های تدریس متناسب با ویژگی های نوآموزان و دانش آموزان آسیب دیده شنوایی
زبان آموزی و جمله سازی و یژه دانش آموزان آسیب دیده شنوایی
آموزش زبان اشاره ( سطح مقدماتی)
محتوای آموزشی گروه نوآموزان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی
معرفی ویژگی های نوآموزان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی
تقویت مهارت های لامسه و تقویت باقی مانده بینایی
آموزش خط بریل
روش های آموزش جهت یابی و حرکت و مناسب سازی فضای آموزشی
محتوای آموزشی گروه نوآموزان و دانش آموزان کم توان ذهنی
معرفی ویژگی های شناختی و انطباقی نوآموزان و دانش آموزان کم توان ذهنی
آموزش بیش نیازهای موثر در یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی (حافظه ، ...)
راهبردهای تدریس خواندن، نوشتن و حساب کردن
محتوای آموزشی گروه نوآموزان و دانش آموزان چند معلولیتی
آموزش راهبردهای آموزش و ارزشیابی آموزش به نوآموزان ودانش آموزان چند معلولیتی
محتوای آموزشی ارزشیابی تحصیلی
معرفی ساختارهای آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه؛
نحوه ارزشیابی از دانش آموزان با نیاز های ویژه؛
محتوا آموزشی گروه نوآموزان و دانش آموزان طیف اتیسم
معرفی ویژگی های نوآموزان و دانش آموزان طیف اتیسم
روشهای ارتباط با دانش آموزان دارای اختلال طیف اتیسم
روش ها و راهبردهای آموزش به نوآموزان و دانش آموزان طیف اتیسم (براساس تیچ و ABA)
محتوا آموزشی گروه نوآموزان و دانش آموزان مشکلات ویژه یادگیری
معرفی ویژگی های دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری
علائم و نشانه های دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری با نقص در خواندن، نوشتن، ریاضی
راهبردهای مداخله موثر در مشکلات ویژه یادگیری
محتوای آموزشی نوآموزان و دانش آموزان گروه جسمی- حرکتی
معرفی ویژگی های و انواع نوآموزان و دانش آموزان گروه جسمی - حرکتی
مناسب سازی فضا و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی
روش های آموزش و ارزشیابی دانش آموزان جسمی - حرکتی
۷ کارگاه دیگر در مهر، آبان و آذر ماه ۱۳۹۷ در سه استان فارس، گلستان و کردستان برگزار می شود. نا هر قطب ۱۶۰ ساعت آموزش طراحی شده را به ۱۲۸ فراگیر منتخب ارائه شود.
ارزشیابی فراگیران:
برگزاری پیش آزمون و پس آزمون از محتوای تدریس شده از هر یک محتواهای ارایه شده
انجام تکالیف عملی و یا ارائه فیلم از نمونه تدریس
آزمون جامع از محتوای کتاب روان شناسی و آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه و محتوای تدریس شده توسط مدرسان
ارسال دیدگاه