رئیس سازمان نهضت سواد آموزی:

طرح جذب آموزش‌دهندگان سواد آموزی در مجلس تصویب شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سواد آموزی از تصویب طرح جذب آموزش‌دهندگان سواد‌آموزی در مجلس خبر داد.

کد مطلب: ۸۷۸۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
طرح جذب آموزش‌دهندگان سواد آموزی در مجلس تصویب شد

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی، علی باقرزاده در بیست و هشتمین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی فارس گفت: «به برکت انقلاب اسلامی و از ابتدای دولت تدبیر و امید تا کنون ۴۵۰ جلسه شورای پشتیبانی به ریاست بالاترین مقام سیاسی استان در سراسر کشور تشکیل شده که حاصل آن ۲ هزار و ۵۷۰ مصوبه است.»

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور به برگزاری حدود ۷ هزار و ۳۰۰ جلسه شورای پشتیبانی درسطح شهرستان‌های مختلف در سراسر کشور، اشاره کرد و گفت: «با تلاش‌های انجام شده و بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، نرخ باسوادی کشور ۲ و ۸۶ صدم درصد رشد داشته که نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب حدود ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.»

او نرخ رشد باسوادی کشور را طی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ حدود ۱۴ برابر نسبت به ۵ سال قبل از آن اعلام کرد و گفت: «در سال‌های ۹۱ تا ۹۵ حدود ۱ میلیون و پانصدهزار نفر از جمعیت بی‌سواد کشور کم شده که حاصل همین جلسات و نشست‌های تخصصی در این حوزه است.»

باقرزاده به وضعیت استان فارس در این مقوله اشاره کرد و گفت: «هم‌اکنون استان فارس از نرخ باسوادی خوبی در بین جمعیت ایرانی خود برخوردار است، چنانچه نزدیک به ۹۷ درصد این جمعیت اظهار باسوادی کرده‌اند.»

او گفت: «بر اساس گزارش‌های رسمی بین‌المللی در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ ،میانگین رشد باسوادی در جهان یک درصد بوده و جمهوری اسلامی ایران در این مدت حدود سه برابر رشد جهانی رشد داشته که نشان از موفقیت‌های نظام در افزایش ۵۰‌درصدی نرخ باسوادی در بین گروه‌های سنی زیر ۵۰ سال است که بخش عمده‌ای از آن نیز مدیون توسعه آموزش ابتدایی در سطح کشور است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «سازمان سواد آموزی کشور در سال جاری به موفقیت‌های خوبی دست یافته است که از آن جمله می‌توان به کسب جایزه بین‌المللی یونسکو با وجود کارشکنی دشمنان، پس از ۱۸ سال عدم موفقیت کشور در کسب این جایزه در همه حوزه‌های مختلف علمی و آموزشی اشاره کرد.»

او همچنین گفت: «بر اساس ارزیابی وزارت ارتباطات کشور، سازمان سواد آموزی در استفاده از ICT در سه شاخص از ۵ شاخص توسعه آن، توانسته رتبه اول دستگاه‌های اجرایی کشور را به دست آورد.»

باقرزاده به مشکلات مختلف در کشورهای جهان، اشاره کرد و گفت: «زندگی همه انسان‌ها با سختی همراه است و آنچه تمدن‌ها را از هم متمایز می‌کند، نحوه برخورد با این مشکلات است،»

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور افزود: «اقتدار حاکمیت در سطح ملی و سازمانی با توانایی حل پایدار مشکلات سنجیده می‌شود که مبتنی بر دانایی و آگاهی است که این مهم حاصل توانمندسازی مردم در زمینه‌های مختلف اجتماعی است که بستر آن آموزش است.»

او افزود: «اگر کشوری بخواهد به سلامت و سعادت دست یابد، ناگزیر از ایجاد یک نظام آموزش فراگیر و با کیفیت است و برای این مهم باید سرمایه‌گذاری کند، یعنی شرایطی فراهم کند تا همه آحاد جامعه به یک نسبت به آموزش دسترسی داشته باشند که هماکنون این مهم در کشور تامین شده است و یکی از نمونه‌های بارز آن تشکیل بیش از ۲۰۱ مدرسه یک نفره، با توجه به شرایط منطقه‌ای توسط دولت است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش، کیفیت آموزش را مهم‌تر از دسترسی به آموزش دانست و گفت: «آموزرش باید منتج به تغییر رفتار و یادگیری شود و تفاوت یادگیری در نظام آموزشی مختلف است که طبقات اقتصادی را شکل می‌دهد، چرا که هر کشوری که در حوزه آموزش رشد یابد در حوزه اقتصاد نیز رشد می‌یاید.»

او تسهیل دسترسی افراد به آموزش را یکی از برنامه‌های سازمان سواد آموزی عنوان کرد و گفت: «برای زندانیان، سربازان، اولیای دانش‌آموزان، کودکان آسیب‌پذیر، حاشیه‌نشین‌ها، عشایر و معلولان شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا بتوانند به حداقل سواد دسترسی داشته باشند، چنانچه در سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار معلول بی‌سواد تحت آموزش‌های سواد آموزی قرار گرفتند.»

او همچنین گفت: «بار اصلی سواد آموزی بر دوش آموزش‌دهندگان است و برای تامین خواسته آن‌ها برای تبدیل وضعیت تا کنون مجلس شورای اسلامی دو قانون را به تصویب رسانده است.»

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور افزود: «یکی از مصوبات در این زمینه مربوط به سال ۹۵ است که امکان تبدیل شدن آموزش‌دهندگانی را که بیش از دو نفر را تحت پوشش برده بودند به‌ حق‌التدریس فراهم کرده است.»

باقرزاده افزود: «در مهر سال جاری نیز با الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف آموزش‌دهندگان سواد آموزی، تاکید شده است تا این افراد با حضور در آزمون اختصاصی و کسب حد نصاب لازم، براساس مجوزهای استخدامی دولت در دانشگاه فرهنگیان دوره‌های لازم را سپری کنند و به‌عنوان معلم مشغول به فعالیت شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار