مدیرکل دفتر تالیف و برنامهریزی آموزشی خبر داد: کتب درسی هر ۵ سال یکبار بازنگری نسلی و هر ۱۰ سال یکبار تجزیه تحلیل میشوند
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تالیف و برنامهریزی آموزشی دوره ابتدایی و متوسطه اول تاکید کرد استاندارد کار دفتر تالیف این است که هر ۵ سال یک بار کتب درسی بازنگری نسلی و هر ۱۰ سال یک بار تجزیه تحلیل میشود.
بعدازظهر امروز هیات رئیسه و روسای کمیسیونها و کمیته اصلاح آئیننامه داخلی نهمین دوره مجلس دانشآموزی با محمود امانی طهرانی، مدیرکل دفتر تالیف و برنامهریزی آموزشی دوره ابتدایی و متوسطه اول و کارشناسان گروههای مختلف درسی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی دیدار کردند. این دیدار به دنبال امضای تفاهمنامه بین سازمان دانشآموزی، مجلس دانشآموزی و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره بررسی و نقد کتب درسی انجام شد.
زهرا پناهیروا، رئیس دبیرخانه مجلس دانشآموزی در این دیدار گفت: «۱۵۰ نماینده مجلس عصاره دانشآموزان هستند که امروز هیات رئیسه دوره نهم مجلس، روسای ۵ کمیسیون و ۷ منتخب که موظف به اصلاح آئیننامه مجلس هستند در این جلسه حضور پیدا کردهاند. ما کمیسیون علمی آموزشی در مجلس دانشآموزی داریم که وظیفه ورود به کتب درسی را عهدهدار است.»
پناهیروا افزود: «امسال سال طلایی برای مجلس دانشآموزی است که بتوانیم خروجی خوبی را داشته باشیم اولویت ما بررسی کتب درسی است با توجه به اینکه پیام رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش نیز بررسی، نقد و پرسشگری کتب درسی است.»
رئیس دبیرخانه مجلس دانشآموزی ابراز امیدواری کرد بتوانیم نظرات این نمایندگان را در بررسی و نقد کتب درسی اعمال کنیم.
بررسی استانداردهای کتب درسی
محمود امانی طهرانی نیز در ادامه این جلسه گفت: «درباره کتب درسی بسیاری تصورات عجیبی دارند و گروهی میپندارند آموزش و پرورش در ایران وضعیت خوبی ندارد و دلیل آن را عوامل مختلف میدانند. درباره کتب درسی در کشور صحبتهای زیادی میشود اما آیا واقعا کتب درسی در ایران نسبت به استانداردهای جهانی در چه وضعیتی است و سهم کتب درسی در وضعیت کلی آموزش و پرورش چیست؟ سوال دوم این است که جریان تولید کتب درسی برچه مبنایی و سهم عوامل تصمیمگیری چقدر است. سوال دیگر این است که چه فردی تصمیم میگیرید که چه عنوانهای درسی تدوین شود.»
امانی طهرانی گفت: «کتابی که صحت علمی دارد قابل دفاع است، استاندارد پتاگوژی کتاب یعنی علم و هنر یاددهی یادگیری نیز از عوامل یک کتاب خوب و استاندارد است.»
مدیرکل دفتر تالیف و برنامهریزی آموزشی دوره ابتدایی و متوسطه اول سومین استاندارد کتاب درسی را استانداردهای ارزشی دانست و گفت: «فعالیت استانداردهای دیگر نیز بعد از این استانداردها آغاز میشود که برعهده ما نیست. در سازمان تلاش داریم این سه استاندارد رعایت شود زیرا کارمان یک کار مهندسی شده است. کتاب یک خلق انسانی است. در پشت هر کتاب درسی یک برنامه درسی است که طرحی برای یادگیری و نقشهای برای کتاب است. براساس برنامه درسی کتب درسی نوشته میشود.»
مدیرکل دفتر تالیف و برنامهریزی آموزشی دوره ابتدایی و متوسطه اول به شورای برنامهریزی درسی اشاره کرد و گفت: «برخی از افراد این شورا معمولا مولف میشوند. ما سامانه الکترونیک اعتباربخشی به کتب درسی پیش از چاپ داریم و پس از رفتن کتب درسی به این سامانه، برای ۶۴ نفر، هر استان دو نفر، پیامک میرود.»
او ادامه داد: «این افراد کتب را میخوانند و آنان را در فرمهای الکترونیک منعکس میکنند. بعد از این نظرات کتب چاپ اول منتشر میشوند که از دید ما آزمایشی هستند بنابراین یک گروه از کف کلاسها برروی این کتب کارهای پژوهشی انجام میدهند.»
امانی طهرانی گفت: «پژوهشگاه مطالعات سازمان، یک کتب جلد شده از این کتبها به ما ارائه میکند که نظرات معلمان نیز در این خصوص اعمال شده است.»
مدیرکل دفتر تالیف و برنامهریزی آموزشی دوره ابتدایی و متوسطه اول گفت: «پس از ۳ سال این کتب مورد ارزشیابی قرار میگیرند و گزارش پژوهشی از آنان تهیه میشود. استاندارد کار دفتر تالیف این است که هر ۵ سال یک بار کتب درسی بازنگری نسلی و هر ۱۰ سال یک بار تجزیه تحلیل میشود.»
او افزود: «من معتقدم کتاب خوب آموزش و پرورش را ۲۵ درصد ارتقا میدهد اما فرهنگ یاددهی یادگیری در ارتقای آموزش و پرورش موثر است. فرهنگ آموزش یاددهی و یادگیری نیز ۵۰درصد ارتقای آموزش و پرورش را باعث میشود. یکی از کارهای عمده ما درباره تالیف کتب درسی نیازسنجی است بخش عمدهای از این نیازسنجی به شناخت جامعه برمیگردد.»
مدیرکل دفتر تالیف و برنامهریزی آموزشی دوره ابتدایی و متوسطه اول گفت: «دروس جدید به دلیل نیازهای جدید است تلاش داریم گروههای جدید درسی را بیاوریم تا این تغییرات در فضای جدید یاددهی یادگیری موثر باشد.»
او در ادامه به کتاب سلامت و بهداشت و مدیریت خانواده و سبک زندگی پایه دوازدهم اشاره کرد که تالیف آنان برای آشنایی دانشآموزان و زندگی آنان بسیار موثر است. در ادامه این دیدار هر یک از دانشآموزان نماینده و روسای کمیسیونها سوالاتی را مطرح کردند و در ادامه پیشنهاد و برنامههای خود را ارائه کردند.
ارسال دیدگاه