روز جهانی معلولین گرامی باد

اسلامشهر (پانا) - معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاّق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به کار گیرند.

کد مطلب: ۸۷۵۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد
روز جهانی معلولین گرامی باد

جمعیت زیادی در دنیا به دلیل نقص در سیستم روحی و مغزی جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند و اینان هر کجا که باشند و در هر نقطه‌ای از دنیا که به سر برند به دلیل موانع ظاهری و یا اجتماعی با محدودیتهایی در زندگی خود مواجه می‌شوند.

معلول به کسی گفته می شود که بر اثر نقص جسمی یا ذهنی، اختلال قابل توجهی به طور مستمر بر سلامت و کارایی عمومی، و یا در شئون اجتماعی، اقتصادی و حرفه ای او به وجود آید، به طوری که این اختلال، از استقلال فردی،اجتماعی و اقتصادی وی بکاهدو این گروه،شامل ناشنوا، نابینا، و معلول جسمی، حرکتی و ذهنی می باشد.

آنچه در ارتباطات اجتماعی با معلول باید در نظر گرفت، این نکته است که ارتباط با آنها، باید همراه احترام باشد و از ترحم به ایشان دوری گزید.

معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاّق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به کار گیرندو به این منظور، باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی تضمین شود.

در زمینه اشتغال زایی نیزبرای معلولان، تبعیض فاحشی وجود دارد و گاه میزان بیکاری میان معلولان، دو برابر بیکاران عادی است؛ در صورتی که براساس قانون، دولت موظف است سه درصد از اشتغال را به معلولان اختصاص دهد،

شایان ذکر است ،کمک و یاری رساندن به هم نوع، فضیلتی است بزرگ و دردین اسلام سفارش زیادی به آن شده. البته این کمک باید به حال کمک گیرنده مفید باشد و موجب ناراحتی او نشود. کسانی که با انگیزه خودنمایی، ارضای حس خود بزرگ بینی و فخرفروشی به دیگران کمک می کنند، راه خطا می روندو در این میان، کمک به افراد معلول، برداشتن همه موانع و مشکلات نیست، بلکه کمک به انجام کاری است که این افراد از عهده آن برنمی آیند.

/خبرنگار :محیا فرهمند نژاد/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار