مانور زلزله؛ برنامه ای عملیاتی و میدانی برای آگاه سازی دانش آموزان و جامعه

مشهد(پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی مانور زلزله را برنامه ای عملیاتی و میدانی برای آگاه سازی دانش آموزان و جامعه عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۷۴۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
مانور زلزله؛ برنامه ای عملیاتی و میدانی برای آگاه سازی دانش آموزان و جامعه

برنامه استانی بیستمین مانور سراسری زلزله با شعار مدرسه ایمن و جامعه تاب اور در دبیرستان مهشید مصلی نژاد ناحیه 6 مشهد با حضور مسئولین استانی برگزار شد.

قاسم علی خدابنده مدیر کل آموزش و پرورش استان در برنامه پایانی مانور زلزله اظهار کرد:برای داشتن جامعه تاب آور، باید مدارس ایمن داشته باشیم. در کشور ما چهارده میلیون دانش آموز و یک میلیون نفر همکار فرهنگی در فضای آموزشی هستند و یک میلیون نفر همکار فرهنگی. و مدارس ایمن در وهله اول به کاهش آسیب این عزیزان در زللزه کمک می کند.
وی در ادامه ایمنی مدارس را بسیار مهم دانست و افزود: وقتی این مانور ها برگزار می شود ایراداتی که در مدارس وجود دارد مشخصشده و ما برای رفع آن برنامه ریزی می کنیم.
خدابنده ضمن تشریح علمی شرایط وقوع زلزله و انواع آن گفت: بزرگی و شدت زلزله به انرژی که آزاد می شود بستگی دارد. زلزله های باشدت کمتر سه ریشتر را مردم متوجه نمی شود. اگر شدت زلزله بیشتر شودما تکانه ها را احساس می کنیم و قدرت تخریب بیشتر می شود. مدیر کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: یک سری فعالیت ها قبل از وقوع زلزله باید انجام شود که رعایت استاندارد ها، انجام آموزش ها و مانور ها از آن جمله است و به کاهش آسیب ها کمک می کند.

وی پناهگیری درست را از جمله اقدامات حین زلزله عنوان کرد و گفت: قدرت تصمیم گیری درست، حفظ ارامش و سرعت عمل در حین وقوع زلزله مهم است. باید نقاط امن در زمان قبل از زلزله شناسای شود. دانش اموزان و همکاران خیلی خوب در این مانور پناه گرفته بودند.
خدابنده گفت: بعد از وقوع زلزه هم تکالیفی داریم که قطع کرد مسیر جریان برق، گاز و اب از ان جمله است تا خسارات جانبی کاهش داده شود. بعد از زلزله باید برای نجات جان اطرافیان نیز تلاش کنیم و به به عنوان داوطلب کمک کنیم همچنین از ساختمان فاصله بگیریم و نقاط نا امن را شناسایی کنیم.
وی با اشاره به اجرای برنامه های مختلف در مدارس برای بالا بردن امادگی دانش اموزان گفت: با توجه به اینکه کشور ما در کمربند زلزله واقع شده است باید هوشیاری و توجه ویژه ای داشت تا خسارات احتمالی کاهش یابد و آموزش ها را به دیگران هم منتقل کنیم که جامعه تاب اور داشته باشیم.

در ادامه حجت علی شایان فر مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: کشور ما پتانسیل زلزه خیزی زیادی دارد و باید این را به عنوان واقعیت پذیرفت.

وی با بیان اینکه خطر و آسیب پذیری وقتی نزدیک هم می شوند بحران به وجود می اید، ادامه داد: زلزله قابل پیشبینی نیست و خسارات حانی و مالی زیادی دارد و چون سریع اتفاق می افتد امکان واکنش به موقع ندارد.
وی اظهار کرد: اگر در مدرسه توانمندی ایجاد کنیم در کل جامعه این توانمندی ایجاد می شود. برای کاهش آسیب های احتمالی باید ساختمانها و مدارس مقاوم سازی شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار