در گفت‌وگو با پانا

داود آزاد: معجزه موسیقی انسان را از گذشته و آینده آزاد و به «حال» می‌رساند

تهران (پانا) - داود آزاد، خواننده ایرانی، یکی از معجزه‌های موسیقی را خاصیت درمانگری آن توصیف کرد که با رها کردن شنونده از گذشته و آینده او را به «حال» می‌آورد.

کد مطلب: ۸۷۲۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
داود آزاد: معجزه موسیقی انسان را از گذشته و آینده آزاد و به «حال» می‌رساند

آزاد که طی روزهای آتی با ارکستر بزرگ میرآترا به رهبری میرامیر میری به صحنه می‌رود، در گفت‌وگویی با پانا درباره تجربه همکاری با یک ارکستر بزرگ 70 نفری به متفاوت بودن این کار در میان تجارب صحنه‌ای خود اشاره کرد و گفت: پبشتر معمولا به تنهایی یا با تعداد معدودی نوازنده اجرا می‌کردم و تجربه ارکستر بزرگی مثل میرآترا را نداشتم. در اجراهای انفرادی خوب و بد اجرا به خودم بازمی‌گشت ولی اینجا داستان فرق می‌کند.

اجرای ارکسترال از لحاظ حضور عقل نوع متفاوتی از موسیقی است

وی در توصیف اجرای ارکسترال گفت: از لحاظ حضور عقل در این نوع موسیقی شما تجربه متفاوتی را از سر می‌گذرانید. خواننده باید به شدت متمرکز و هماهنگ باشد چون همه چیز تنظیم شده است و هر نوع تخطی از این تنظیمات می‌تواند به قیمت ایجاد مشکل برای کل کار تمام شود. از طرفی به جهت حس و هارمونی خاصی که ارکستر ایجاد می‌کند، حس و حال خوبی به خواننده منتقل می‌شود که مطمئنا در اجرای خواننده تاثیرگذار است و خواننده نیز می‌تواند همان حس و هارمونی را در اجرای خود به شنونده منتقل کند.

خواننده آلبوم «می صوفی افکن کجا می‌فروشند» افزود: تلاش من این است که حسی که در کارهای انفرادی‌ام ایجاد می‌کنم را با ارکستر هم ایجاد کنم و این حس را به ارکستر انتقال دهم. این مثل نوعی تلقین است که حس و انرژی از خواننده به گروه منتقل می‌شود چون گروه هم به نوعی به خواننده که در صف اول ایستاده نگاه می‌کنند و او را اصل داستان می‌بینند.

اشعاری انتخاب می‌کنم که شنونده را به دنیای خاطرات نبرد

داود آزاد در ادامه به هدف غایی موسیقی که تلاش دارد از طریق اجراهای خود منتقل کند اشاره کرد و گفت: من از این تجربه لذت می‌برم و امیدوارم آن «حال» را به معنی دقیق کلمه ایجاد کنم. حالی به معنی حضور در لحظه و جداشدن از گذشته و آینده. به همین سبب اشعاری برای این اجرا و به‌طور کلی همه کارهایم انتخاب می‌کنم که شنونده را به دنیای خاطرات نمی‌برد؛ بلکه او را دقیقا به لحظه حال می‌آورد و اجازه نمی‌دهد ذهن به جای دیگری پربکشد.

وی خاطرنشان کرد: این معجزه موسیقی است و اینجاست که موسیقی به مثابه درمان عمل می‌کند. به همین دلیل وقتی شما از یک کنسرت موسیقی بیرون می‌آیید حالتان خوب است و از همه گره‌های ذهنی که از گذشته و آینده در ذهن دارید و با آن درگیر هستید آزاد و رها شده‌اید و به «حال» آمده‌اید.

داود آزاد درباره زمان اجرا و قطعات کنسرت تازه‌اش گفت: این کنسرت در تاریخ ششم آذرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.در این کنسرت 11 قطعه از آلبوم‌های قبلی به علاوه چند قطعه جدید اجرا می‌شود. این قطعات از آلبوم‌های «لیلی من»، «کوی تو» و... به اضافه دو قطعه جدید است که قرار است با تنظیم متفاوت و جدید اجرا شوند. در این کنسرت سه قطعه‌ی بی‌کلام به همراه یک قطعه‌ی آذری نیز اجرا خواهد شد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار